Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga aansluiten op een HD TV.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by PRS View Post

    Er zit inderdaad wel beeld kwaliteit verschil in.

    Het beste beeld zou je kunnen krijgen door de Amiga RGB direct aan een compatible monitor, bijv. BenQ BL702 of vergelijkbaar (Zelf heb ik de 19” versie van die monitor) aan te sluiten.

    De externe OSSC of interne indivision zijn ook zeer goed.

    Dan de SCART variant.

    Daarna de Composiet.

    En als laatste de RF connectie, die echt veruit het slechtste beeld geeft.


    Zoals Amiga Johan hierboven schetst is het beeld acceptabel met een composiet connectie, al moet je er dan niet al te dicht op zitten is mijn ervaring. Nu zijn er ook nog modificaties van de A520 mogelijk om de beeldkwaliteit op te schroeven. Ik weet zo even niet meer of die modificatie S-Video is, of dat dat Component is (niet te verwarren met composiet). Jou TV ondersteund component en dat zou weer iets beter dan SCART moeten zijn. S-video zit tussen SCART en composiet in.


    Veel plezier!
    Heb al een tweede BenQ BL702 bestelt voor mij AMIGA 1200 project. Zit een groot verschil qua beeld kwaliteit tussen de AMIGA 500 en de AMIGA 1200. Misschien is de AMIGA 1200 rustiger qua beeld via de RGB/VGA adapter anders heb ik een probleem. Helaas heeft de BenQ BL702 alleen VGA. En voor DVI moet je de BenQ BL912 hebben vanwege de Indivision AGA MK2CR. Ben benieuwd naar de nieuwere variant ervan. En is op de BenQ BL912 misschien via de RGB/VGA adapter beter dan op de BenQ BL702. Het blijft veel uitproberen en hopen dat het goed werkt.

    Dichtbij een TV of een monitor zie je altijd wel iets. Niets is perfect ervoor tenzij je een Vampire 500 V4 erop gebruikt via HDMI. Ben benieuwd hoe de WHDLoad spellen erop reageren. Het ligt eraan waarmee je tevreden bent. Voor de Commodore 64 vind ik via Composiet erg scherp op de TV vooral de 250425 en de 250466 boards.

    Maar goed, je kan al ver komen hoe je de TV instelt.
    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #17
      Ik heb zelf een BVision RTG en een Indivision AGA mk2cr. Workbench gaat via de RTG en games via de Indivision (zie ook deze draad https://amiga.cafe/forum/main-forum/...l-modificaties) De Indivision heb ik eigenlijk niet nodig omdat mijn BenQ 912 (was even het typenr vergeten) de native RGB van de Amiga zeer mooi weergeeft, maar dan moet ik een lus van buiten de Amiga naar binnen leggen naar de monitor switch. Zit dus nog steeds in dubio.

      Er zit wel verschil tussen een A500 en A1200, maar dat komt vnml door de AGA chipset.

      Comment


        #18
        Ok, dank voor de info, PRS, ik wacht mijn A520 modulator af. Dan heb ik alleen nog een tulp stekker nodig die ik met de modulator verbind en met de AV-IN van mijn TV. Ben benieuwd hoe het wordt.

        Comment


          #19
          Originally posted by PRS View Post
          Ik heb zelf een BVision RTG en een Indivision AGA mk2cr. Workbench gaat via de RTG en games via de Indivision (zie ook deze draad https://amiga.cafe/forum/main-forum/...l-modificaties) De Indivision heb ik eigenlijk niet nodig omdat mijn BenQ 912 (was even het typenr vergeten) de native RGB van de Amiga zeer mooi weergeeft, maar dan moet ik een lus van buiten de Amiga naar binnen leggen naar de monitor switch. Zit dus nog steeds in dubio.

          Er zit wel verschil tussen een A500 en A1200, maar dat komt vnml door de AGA chipset.
          Ziet er mooi uit je AMIGA 1200 ben er jaloers op. Ben benieuwd hoe ver ik kom met mij A1200 project.
          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

          Comment


            #20
            Ik heb de modulator A520 geprobeerd maar toch tegenvallend beeld. Ik krijg er koppijn van, haha. Ik heb nu de SCART variant besteld. Maar mijn tv heeft geen SCART. Daarom moet ik dus een TV scoren met SCART aansluiting. Of is er een mogelijkheid de SCART om te vormen naar HDMI?

            Comment


              #21
              Wat geeft je koppijn van?

              Om van Scart naar HDMI te gebruiken, kun je het beste een OSSC bestellen.
              https://www.videogameperfection.com/...rce-converter/

              Er zijn goedkope Scart naar HDMI converters die werken wel, maar het geeft niet zo goede resultaat. De OSSC gebruik ik zelf ook met mijn Amiga's. De prijs is wel hoog, maar dan heb wel iets goeds in je handen.



              Comment


                #22
                Het is te blokkerig en ik ga al snel met mijn open knijpen. Ik heb een kleine 1084s commodore monitor en dat is veel scherper. Die OSSC is wel prijzig idd. Is dat een beetje te vergelijken met monitor kwaliteit, anders kan ik toch beter een monitor kopen denk ik.

                Comment


                  #23
                  Ik heb wel eens een VGA naar HDMI converter aan mijn Amiga gehad. Dit werkt niet met mijn monitoren, maar werkte toen wel met mijn (Samsung 32” TV). Dat ding was toen niet echt duur, ik zal hem weer eens afstoffen en kijken wat de beeld kwaliteit is...

                  Overigens zijn er ook verloop stekkers van Amiga RGB naar VGA... Die gebruik ik voor mijn BenQ 912.

                  Er zijn meer monitoren (voor een zeer zacht prijsje op marktplaats) die compatibel zijn met het Amiga signaal. Zie ook hier: http://www.amibay.com/showthread.php...al-23pin-conns
                  Last edited by PRS; 27-05-2019, 20:35.

                  Comment


                    #24
                    Dit is het beeld van mijn A500 op een Dell P2214 rev A01:

                    Comment


                      #25
                      Het moire effect (strepen) komt door de camera en is werkelijkheid niet te zien....

                      Comment


                        #26
                        Bedankt voor de link PRS, ik ga het eerst met SCART proberen op een TV met SCART van iemand die er wel van af wilt. Als de kwaliteit dan nog niet genoeg voor me is dan ga ik een monitor zoeken uit het lijstje in de link.

                        Comment


                          #27
                          Ik zie aan de letters dat het mooi strak is. Die kwaliteit probeer ik ook te halen. En dit is gewoon VGA toch?

                          Comment


                            #28
                            Dit is inderdaad het native Amiga RGB signaal naar VGA via deze converter stekker:

                            Comment


                              #29
                              Als ik naar mijn kabel kijk dan zie ik een 23 pins connector aan de ene kant en een VGA stekker aan de andere kant. De VGA stekker heeft maar 6 pins en het lijkt dat er een paar pins weg zijn. Is dat normaal?

                              Comment


                                #30
                                Niet alle pins zijn nodig, maar ik weet niet hoeveel er wel nodig zijn.
                                R(ed)
                                G(reen)
                                B(lue)
                                V-Sync
                                H-Sync
                                Ground

                                nog meer?

                                Comment

                                Working...
                                X