Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hardware-emulatie: One Ding To Rule Them All

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Hardware-emulatie: One Ding To Rule Them All

    Ik heb1 een Turbo Chameleon 64. Een prachtig ding: lekker klein en het behelst onder andere een VIC-20, C64 en Amiga — geëmuleerd in hardware. Een paar maanden geleden heeft het apparaatje iets te dicht bij een hittebron van meer dan 1000 °C gestaan. Ik ga nog een poging wagen om het aan de buitenkant te schoorsteenvegen maar ik ga er voorzichtig vanuit dat enkel de weggooi-functie nog werkt.

    Click image for larger version

Name:	blakergoud.jpg
Views:	4594
Size:	706.1 KB
ID:	19246

    Aangezwengeld door de studiofoto’s van Megatron heb ik me eens ingelezen in de MiST en haar grote broer MiSTer. Dat klinkt compact en praktisch: hardware-emulatie van een berg oude computerplatformen waaronder de Amiga en Commodore 64. De VIC-20 lijkt nog niet helemaal volledig maar is onderweg. Tot zover lijkt het een prima vervanger.

    Het liefst zou ik de volgende echte computers emuleren in hardware:
    • Commodore Amiga
    • Commodore 64
    • Commodore 128
    • Commodore VIC-20
    En optioneel:
    • Super Nintendo Entertainment System

    De Turbo Chameleon 64, MiST, MiSTer en meer specifieke systemen als de Ultimate-64 hebben allemaal plussen en minnen. Eén nadeel van allen is het gemis aan Commodore 128-emulatie. Zonder erop te wachten, kijk ik uit naar de 128 Remastered.

    Zijn er systemen die ik nog niet ken die ál mijn lievelingscomputers (gaan) emuleren in hardware? Ik kan ze allemaal prima gebruiken via software middels FS-UAE, VICE en OpenEmu dus het moet echt iets toevoegen aan die ervaring. Denk daarbij aan scanlines en het aansluiten van een echte joystick; de Suzo Arcade met één knop.

    Click image for larger version

Name:	arcade_Suzo2.jpg
Views:	139
Size:	91.3 KB
ID:	19247

    1 Verleden tijd.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Wat zonde van de Chameleon en de KryoFlux!!

    De enigste twee platformen die ik daar nog aan toe kan voegen zijn de:
    Replay FPGAArcade : http://www.fpgaarcade.com/
    MEGA65: http://mega65.org/

    De Replay FPGAArcade ondersteund meerdere retro computers, alleen gaat de ontwikkeling langzaam en zijn meerdere ontwikkelaars overgestapt op het MiST en MiSTer platform i.v.m. beperkte beschikbaarheid van de hardware. Tevens is er een 68060 uitbreiding voor beschikbaar (sinds kort) en een tweede versie met moderne FPGA is aangekondigd.

    De MEGA65 focust zich op de ontwikkeling van een complete Commodore 65 tot aan de behuizing aan toe.
    Wellicht dat in de toekomst andere retro computers hier aan toegevoegd gaan worden.

    Op dit moment zijn de
    MiST en MiSTer het meest interessant qua actieve ontwikkeling en ondersteuning.
    => Commodore A600HD/40 <=
    3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

    Comment


      #3
      De Mega65 lijkt me ook een leuke ontdek-computer. Dank voor de tip.
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #4
        Voor de mensen die niet in de Amiga Cafe Telegram Chat zitten (waarom niet dan?) de beelden van de MIST die ik heb.. dit is MiST 1.2 Hardware Release... er is een 1.3 Hardware Release maar kon zo snel even niet zien wat er beter aan is.. immers draait dezelfde MiniMig AGA Core erop... de change log bij Lotharek (de maker) is niet meer online.. maar wellicht is die wel beter en zal mij eens gaan inlezen.. voor zover ik kan zien is de hardware gelijk snel, kan je bij het aanzetten de core uitkiezen (Amiga, Atari, etc..) waarbij dat voor mij geen winst is want

        Amiga.. fuck de rest


        Ik heb nu twee SD kaartjes.. eentje met alle OCS/ECS meuk en een Kick 1.3.. precies.. een default Amiga 500 zodat 99% van de spellen het doen (met de MiST) kun je makkelijk drives uitschakelen, geheugen erbij of eraf snoepen.. van OCS naar ECS.. etc etc..

        Click image for larger version

Name:	IMG_6044.JPG
Views:	154
Size:	2.53 MB
ID:	19259

        En eentje met een AGA setup met Kickstart 3.1 (nee, niet de 3.1.4 van Hyperion... mag iemand wel uploaden naar de Amiga Cafe Cloud hier.. ROM en Floppen)

        Click image for larger version

Name:	IMG_6045.JPG
Views:	132
Size:	2.65 MB
ID:	19260

        En de AGA versie van Pinball Fantasies werkt dus gewoon naar behoren..

        Click image for larger version

Name:	IMG_6048.JPG
Views:	135
Size:	3.18 MB
ID:	19261

        Je kan er ook een Harddisk Partitie op zetten.. System.HDF van die oh-zo-bekende variant die je van het web kunt plukken.. en voila.. je boot in je Workbench en je kan dan ook alle games vanuit WHDLoad laden.

        Daarnaast kunt je op de MiST nog meer draaien.. kwestie van de ROM en/of Loader op het SD kaartje zetten en hobbelen met de geit... Denk aan Atari XL, ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari VCS, Atari 5200, Colecovision, Apple II, Sega Master System, Nintendo Gameboy, Nintendo NES, Odyssey2 en nog meer van dat soort meuk

        Meer weten?


        Bel 0800-MANONNEPON of kijk op: Github MiST WiKi


        Comment


        • Havoc
          Havoc commented
          Editing a comment
          Waar is jullie Amiga Cloud? 😇

        #5
        Click image for larger version

Name:	IMG_5941.jpg
Views:	141
Size:	2.36 MB
ID:	19264

        Blijkt dat de mijn ook een 1.3 is... dan is het enige verschil met de Plus die Midi poorten.. en voor de rest geen idee eigenlijk.

        Maar goed.. leuk ding.. veel werkt meteen en als niet, even je CHIP of FAST settings aanpassen.. zelden dat iets niet werkt.

        Comment


          #6
          Ik gebruik een Playstation TV (raspberry PI formaat Playstation) die heb ik met oudere FW erop (3.60) en gehacked met Henkaku Enso, 64gb sd kaartje erin dmv sd2vita adapter en staat vol met PS Vita, PSP, PSX games en emulatoren voor Snes, gameboy, NES, Sega Megadrive, Mastersystem en uiteraard FS-UAE, draait Workbench perfect geemuleerd met whdload erop. Games spelen met een PS3/PS4 controller 😁.

          verder laatst nog ScummVM erop gezet met een flinke hoeveelheid games. Draait ook de zwaardere games perfect zoals curse of monkey island en full throttle.

          gewoon alle software via wifi ftp-en. Geen hassle alleen dan het voor de eerste keer installeren van de CFW.

          volgende wat gaat gebeuren is mac emulator erop zetten en MAME arcade emulator.

          ook zijn er veel ports gemaakt zoals quake 1 /2, hexen/heretic etc.

          Geen ppc voor nodig 😉 alles op een apparaatje zo klein als een pakje sigaretten en makkelijk meegenomen naar vrienden op via hdmi een gameavondje te houden.

          Comment


            #7
            Originally posted by Megatron View Post
            Ik wil graag Crocs™…
            Welk een leuk toetsenbord is dat?

            Originally posted by Rishca View Post
            Playstation TV
            Wat een grappig ding. Is het modificeren van dat apparaat tergend frustrerend of interessant en leuk?
            [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

            Comment


              #8
              Valt mee, wat je nodig hebt is een PS TV met FW 3.60 (henkaku enso hack) of 3.65 (h-Encore hack). De hack zelf is vrij simpel.
              een SD adapter met (64gb/128gb) SD kaart installeren is wat lastiger maar met een turorial ook maar een kwartiertje werk. Daarna kan je alles er naartoe kopieren wat je wilt via FTP.

              hieronder een flmpje waar een en ander wordt laten zien.
              https://m.youtube.com/watch?v=7KGzaz4y8Jg


              Comment


              • Ikilledher
                Ikilledher commented
                Editing a comment
                Dank! o/

              #9
              Originally posted by Rishca View Post
              Ik gebruik een Playstation TV (raspberry PI formaat Playstation) die heb ik met oudere FW erop (3.60)...
              Zal dit dan ook werken met een PS Vita? Deze draait dezelfde firmware, en dan heb je een handheld Amiga 😁

              Comment


                #10
                Dat klopt inderdaad! Dan heb je o.a. Een handheld Amiga. De PS TV is hetzelfde als een Vita in principe. Niet portable, maar wel kleiner 🙈

                Comment


                  #11
                  Ik zit te denken over een manier om een AGA machine te hebben zonder een Amiga 1200 te hoeven aanschaffen. Ik heb namelijk al een A600 met TSB recap, 1MB chipram uitbreiding, CF harddisk, ingebouwde Gotek en een Furia uitbreiding. Hiermee heb ik alle quality of life dingetjes zoals whdload etc. al in huis. Het enige dat daar nog aan toe zou willen voegen is iets wat me in staat stelt de AGA software te draaien.

                  Ik had begrepen dat de MiST niet meer gemaakt wordt en ook niet echt meer ondersteund? Betekent dit dat het onverstandig is om een te kopen en je beter op zoek kan gaan naar een pre-assembled MiSTER? Of heeft een MiST eigenlijk alles al in huis m.b.t. mijn wensenplaatje?

                  Comment


                    #12
                    Ik zal eens kijken of die ps tv AGA ondersteunt. In de emulator heb ik namelijk de keuze tussen a500 en a1200 emulatie.



                    Originally posted by PvdV1 View Post
                    Ik zit te denken over een manier om een AGA machine te hebben zonder een Amiga 1200 te hoeven aanschaffen. Ik heb namelijk al een A600 met TSB recap, 1MB chipram uitbreiding, CF harddisk, ingebouwde Gotek en een Furia uitbreiding. Hiermee heb ik alle quality of life dingetjes zoals whdload etc. al in huis. Het enige dat daar nog aan toe zou willen voegen is iets wat me in staat stelt de AGA software te draaien.

                    Ik had begrepen dat de MiST niet meer gemaakt wordt en ook niet echt meer ondersteund? Betekent dit dat het onverstandig is om een te kopen en je beter op zoek kan gaan naar een pre-assembled MiSTER? Of heeft een MiST eigenlijk alles al in huis m.b.t. mijn wensenplaatje?

                    Comment


                      #13

                      Jep AGA werkt dus!
                      gewoon een UAE HDF file mounten en gaan 😁


                      Click image for larger version

Name:	D249EB79-C987-4802-9DE4-2E718A8DE5D6.jpeg
Views:	132
Size:	2.15 MB
ID:	19303Click image for larger version

Name:	023CD304-DADC-44C3-8230-83A37707B160.jpeg
Views:	134
Size:	2.65 MB
ID:	19304Click image for larger version

Name:	D3B1A296-C528-480E-B29B-0E842E5419EE.jpeg
Views:	130
Size:	2.77 MB
ID:	19302Click image for larger version

Name:	248B3660-B7CC-402A-B9DF-6D7587C4726C.jpeg
Views:	137
Size:	1.91 MB
ID:	19301Click image for larger version

Name:	73380C30-12BE-4AEC-BADE-4B782E0504A4.jpeg
Views:	137
Size:	1.65 MB
ID:	19300

                      Comment


                        #14
                        Oke dat ziet er best goed uit. Bedankt voor de check.
                        Maar ik zie de volgende nadelen. De pstv wordt niet meer gemaakt en is ook niet meer leverbaar. Daarbij is dit eigenlijk software emulatie, en daar kan ik de raspberry pi 3 ook voor gebruiken met bijvoorbeeld Amiberry.

                        Ik ben toch ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met MiST en AGA compatibiliteit en of die MiSTer nu een betere keus is of niet...

                        Comment


                          #15
                          De Amiga wordt ook niet meer gemaakt haha!
                          software of hardware emulatie, FPGA of iets anders... het draait! Daar gaat het mij om.
                          verder heb ik met dit leuke kleine apparaatje het voordeel dat voor vrijwel elke spelconsole een emulator beschikbaar is en van de meeste gewoon de hele game library’s onder de betreffende “rom” mapjes staan opgeslagen.
                          toevallig afgelopen week 143GB aan PSX games gedownload die ik nu even ga doorspitten op zoek naar oude klassiekers.
                          PSX mini ? Haha!


                          Originally posted by PvdV1 View Post
                          Oke dat ziet er best goed uit. Bedankt voor de check.
                          Maar ik zie de volgende nadelen. De pstv wordt niet meer gemaakt en is ook niet meer leverbaar. Daarbij is dit eigenlijk software emulatie, en daar kan ik de raspberry pi 3 ook voor gebruiken met bijvoorbeeld Amiberry.

                          Ik ben toch ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met MiST en AGA compatibiliteit en of die MiSTer nu een betere keus is of niet...

                          Comment

                          Working...
                          X