Announcement

Collapse
No announcement yet.

AmigaOS Update naar 3.1.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Guest
    Guest replied
    Originally posted by Snowwie View Post
    Twee dingen zijn momenteel gaande:

    Op dit moment 'bestrijd' ik het geflikker op de het beeld via de tool 'antiklik'.
    Dat geflikker gaat altijd blijven duren met die floppies als je een 1D4 moederbord hebt tenzij je een extra condensator (laat?) solderen op het moederbord. Bekend euveltje, op AMinet staat een file "flicker fix" met de uitleg dacht ik.

    Leave a comment:


  • Snowwie
    replied
    Amiga's zijn voor ons gewoon pure nostalgie, we zijn met de machine opgegroeid, we wisten wat het destijds kon eind jaren 80 begin jaren 90 en we zuchten allemaal nog over het feit hoe kloten dat we het vinden dat Commodore, ondanks het succes van de C64 en de A500 alsnog failliet ging en wat er uiteindelijk zou zijn gebeurt als Commodore NIET failliet was gegaan. Hoe had onze wereld er dan nu uitgezien? Qua computers, internet, smartphones? Nostalgie en Fantasie gaan hand in hand.

    Leave a comment:


  • PRS
    replied
    Een Amiga is voor mij:



    Maar het gaat me om de nostalgie... Een PC is maar een ding om mijn werk mee te doen, de Amiga is een project (om het in Hornbach termen uit te drukken).

    Gisteren idd met MrZ ​​​​​​een heerlijk avondje probleem oplossend bezig geweest met CyberStorm mk III processor kaart in de A4000... En ondertussen veel geleerd over de Vampire V2/V4.

    Leave a comment:


  • MrZ
    replied
    Originally posted by Nosferatu View Post
    Ik ben overigens wel heel erg benieuwd wat iedereen doet met zijn opgevoerde Amiga? Ik heb mijn A1200 van de zolder gehaald om nostalgische momenten te beleven van 26 jaar geleden. Maar gebruikt een ieder zijn Amiga nog dagelijks ipv een pc of een xbox? Sorry voor de vraag in deze topic.
    Ik gebruik mijn Amiga's nog dagelijks maar meestal niet voor de typisch dagelijkse dingen die je op een computer doet.
    Daar is of de software te outdated voor of het werkt wel maar je hebt ff geduld nodig omdat je simpelweg rauwe processor kracht mist.
    Daarstraks wel vanaf de A600+vampire V2 via netsurf met PRS op nu.nl gelezen dat Nederland met 3-0 gewonnen heeft van Duitsland.
    Alleen om de hoofdpagina van nu.nl in te laden hadden we wel 255 seconden geduld nodig, het verder doorklikken op artikels binnen de site ging dan wel weer vlot (8,5 sec)

    Leave a comment:


  • Snowwie
    replied
    Originally posted by Nosferatu View Post
    Ik ben overigens wel heel erg benieuwd wat iedereen doet met zijn opgevoerde Amiga? Ik heb mijn A1200 van de zolder gehaald om nostalgische momenten te beleven van 26 jaar geleden. Maar gebruikt een ieder zijn Amiga nog dagelijks ipv een pc of een xbox? Sorry voor de vraag in deze topic.
    Wat wij doen met onze opgevoerde Amiga's? Pong spelen natuurlijk. :-)

    Tja, wat valt hierover te zeggen, je kunt ook aan die gozers die hun auto pimpen vragen waarom ze dat doen. Ieder z'n meug zeg maar zo. Maar de 'opgevoerde' Amiga biedt gewoon de mogelijkheid om alle games die er zijn op 1 plek te hebben in een besturingssysteem waar het op kan draaien zonder afhankelijk te zijn van diskettes.

    In de jaren 90 had ik laden vol met diskettes, zeker wel een paar duizend. Ik had het op zich wel netjes voor elkaar, alle diskettes waren genummerd en ik had op de Amiga ook een lijst, maar dat was nog in een tijd dat je gewoon diskettes fatsoenlijk kon gebruiken. Nu moet je eerst goed formatteren (dus met V van Verficatie van sectoren) en als het even kan 2 of 3x om zeker te zijn dat je diskette goed is. Aangezien de meeste diskettes zo'n 25 tot 35 jaar oud zijn, zijn de meesten niet meer te redden en nieuwe DD diskettes worden niet meer gemaakt. Tja, dan heb je toch liever alles bij elkaar op 1 schijf of CF kaart in je Amiga icm Whdload en iGame.

    De Roms zijn nu ook geregeld, CrazyBob gaat de beide kicks 3.1.4 op twee rommetjes bakken. Super, geweldig.

    Dan komt straks alles mooi bij elkaar:
    - De ACA1233n turbokaart
    - De nieuwe 50-55 watt voeding
    - 2 kersverse roms met 3.1.4 ks
    - En al standby een Sandisk Extreme 32GB CF kaart voor installatie.

    Laat maar komen.

    Leave a comment:


  • Nosferatu
    replied
    Ik ben overigens wel heel erg benieuwd wat iedereen doet met zijn opgevoerde Amiga? Ik heb mijn A1200 van de zolder gehaald om nostalgische momenten te beleven van 26 jaar geleden. Maar gebruikt een ieder zijn Amiga nog dagelijks ipv een pc of een xbox? Sorry voor de vraag in deze topic.

    Leave a comment:


  • PRS
    replied
    Het branden van Roms wordt inderdaad ook binnen dit Forum gedaan, waaronder onder getekende...


    Leave a comment:


  • MrZ
    replied
    Goedkoop is anders, maarja dat is het met een hobby.... langzaam maar zeker steek je er best veel geld in.
    Wil voor mezelf niet weten wat ik in de loop der jaren aan mijn Amiga's heb uitgegeven.

    Maar die 3.1.4 op fysieke ROM zetten zullen hier toch wel een aantal zijn die dat kunnen ?
    PSU ja, die ouwe dingen vallen nog wel eens om en echt krachtig zijn ze niet, zelf ook een tijd geleden een verse sterkere PSU aangeschaft (65W)
    Al draait de A600 met vampire 2, A604N etc ook vrolijk op de zwakke standaard A1200 PSU.

    Leave a comment:


  • Snowwie
    replied
    Twee dingen zijn momenteel gaande:
    - Ik heb de ACA1233n turbokaart besteld op Amigastore.eu (het moest er toch van komen, want zonder een turbo kaart kun niet fatsoenlijk whdload draaien e.d).
    - Op de English Amiga Board is een gozer die programmeurs heeft die de roms op fysieke roms kan 'branden'. Hieronder een screen waarin hij aangeeft dat hij dit aanbied.

    Fysieke roms zijn natuurlijk veel beter, daarmee skip je gewoon het software matige laden van de rom file. Dus ik heb hem een PM gestuurd met de vraag wat dat branden van die 2 rom files en verzending naar NL gaat kosten. Even wachten op antwoord nu.

    Helaas ben ik er dan NOG niet, want mijn huidige PSU is gewoon niet krachtig genoeg om ook nog eens de turbokaart te ondersteunen. Hij heeft er nu al moeite mee dat er 2 extra floppy drives aan de Amiga hangen. Op dit moment 'bestrijd' ik het geflikker op de het beeld via de tool 'antiklik'. De A1200 voeding is maar 22 watt. Een goede A500 voeding doet 35 watt, tenminste als je de 'licht wegende' variant hebt (gemaakt in Maleisië). Maar ja, zo'n voeding vinden is knap lastig. Vandaar dat ik deze optie overweeg:
    https://www.c64psu.com/c64psu/56-174...a1200-psu.html

    Het wordt wel een dure hobby zo...




    Leave a comment:


  • Snowwie
    replied
    Originally posted by MrZ View Post
    Snowwie

    Als ik zou moeten gokken zou je dat vanuit vanuit de startup sequence met setpatch moeten doen, net zoals het eigenlijk bij 3.9 ging.
    Je disks zien er zo goed uit man!
    Hmmm, ik heb dat geprobeerd met het kickstart bestand, maar ik ben wat betreft Amiga commando's e.d een beetje 'roestig'.

    Ik ben wel al zover dat de diskette bootable is. Heb een s directory aangemaakt, met daarin een startup-sequence, heb ook een c directory aangemaakt en zowel de commando's "Setpatch" en "Execute" gebruikt om de rom file te laden, maar in beide gevallen werkte het niet. Kan iemand mij vertellen HOE je precies een rom file softwarematig in de Amiga laadt?

    Leave a comment:


  • MrZ
    replied
    Snowwie

    Als ik zou moeten gokken zou je dat vanuit vanuit de startup sequence met setpatch moeten doen, net zoals het eigenlijk bij 3.9 ging.
    Je disks zien er zo goed uit man!

    Leave a comment:


  • Erik B
    commented on 's reply
    Deze zien er mooi uit!

  • Snowwie
    replied
    Wat je met een printer, wat papier en simpel plakband al niet kunt doen. Zo lijkt het tenminste ook nog ergens naar:
    Last edited by Snowwie; 11-10-2018, 22:43.

    Leave a comment:


  • Snowwie
    replied
    Originally posted by MrZ View Post

    Dat is zeker een dingetje, tenzij je echt waarde hecht aan de originele beleving van een floppy disk is een Gotek toch wel een uitkomst.
    Of zoals ik het doe ( en ja nu ga ik vloeken in de kerk op zondag ) je basis installatie in WinUAE doen zodat je de ADF bestanden kunt inladen.
    Ik heb nog geen idee hoe WinUAE omgaat met Workbench 3.1.4 (en met name de rom file).
    Maar ik heb de diskettes inmiddels klaar, het wachten nu is nog even op de IDE->CF adapter die ik bij iemand gekocht. Zou vandaag binnen moeten komen.
    En dan nog even uitpluizen hoe ik de rom precies ingeladen krijg. Die gozer in dat filmpje had een turbokaart, de ACA1233N met speciaal geheugen voor een rom file.
    Vooralsnog heb ik nog niet zo'n kaart. Het is eenvoudig om een diskette bootable te maken, de rom file er op te zetten, maar in dat filmpje geeft hij een commando in de startup-sequence om de rom file naar de turbokaart te sturen. Wat voor commando zou je moeten gebruiken zonder turbokaart?

    Last edited by Snowwie; 11-10-2018, 22:43.

    Leave a comment:


  • Erik B
    replied
    Ik heb os3.1.4 vorige week gekocht voor mijn A500 (met ACA500+) en een voor mijn A1200T (met ACA1233n-40).
    De nieuwe kickstart heb ik in het flashgeheugen van de ACA500+ gezet. En de kickstart voor de Amiga 1200 in de maprom van de ACA1233n-40.(die via de harddisk ingeladen wordt.)
    Ik ben er zeer tevreden mee .

    Leave a comment:

Working...
X