Announcement

Collapse
No announcement yet.

AmigaOS Update naar 3.1.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    AmigaOS Update naar 3.1.4


    Een jaar na de aankondiging op de Amiwest in Amerika is hij gister geïntroduceerd: AmigaOS 3.1.4
    Het nieuwe besturingssysteem is gebouwd op AmigaOS 3.1: meer als 200 bugs zijn er uitgehaald en er is veel verbeterd waar we eerst nog allemaal patches voor nodig hadden.

    Een greep uit de features:

    * Over 20 Kickstart ROM modules and many more disk-based core OS components were fixed, updated, or added.
    * Native support for all Motorola 68000-68060 CPUs, and a more robust Auto-Configuration process.
    * Support for large hard disks, including boot, for any OS 2.x/3.x-compliant controller driver supporting HD_SCSI_CMD, TD_64 and/or NSD. Dedicated boot partitions are a thing of the past, even on legacy devices. You can also use variably-sized "super floppies".
    * A modernized Workbench as powerful as the OS 3.9 version, including new or refreshed Preference editors in the legacy OS 3.1-"GadTools" style. Its tools such as DiskCopy and Format fully support large media. Printer, hard disk and many other support tools have been fixed and upgraded.
    * Remember "Diskdoctor"? It earned its PhD and is now ready to reliably rescue data from your floppies or hard disks.
    * The CLI/Shell and many of its commands have been reworked and modernized, now sporting native support for pipes, softlinks, hardlinks and long filenames. New commands support running Workbench programs from the Shell or upgrading ROM modules.
    * CrossDOS and the CD-ROM filesystem are now smarter, faster, and multi-threaded, adding Rockridge and Joliet extensions as well as UDF.
    * Fully reworked, modernized and bug-fixed printer drivers include support for PCL and PostScript, along with legacy NEC and Epson printers.
    * An optional upgradeable intuition.library provides off-screen dragging of windows for native and P96 RTG screens.
    * A colorful, professionally designed icon set is included, along with the traditional four-color icons.

    Het systeem is geen ontwikkeling vanuit OS3.5 en OS3.9 - een rechtenkwestie, maar beide zijn te gebruiken op 3.1.4.

    Het nieuwe besturingssysteem heeft 2MB ram nodig op een Amiga 500,600,2000,1200,3000 of 4000(T) computer en kost 29,95e als digitale download in de webshop van Hyperion.
    De versie met een fysieke ROM en diskettes (!) volgt nog...


    Update 10-10: als je je OS3.1.4 registreert kun je een verzameling 'Masonicon's'' downloaden uit de download omgeving van Hyperion.
    Last edited by Benny; 10-10-2018, 23:52.
    Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

    #2
    Ik krijg toch echt altijd jeuk van alles omtrent Hyperion. Ben ik de enige?
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    Comment


      #3
      Ze hadden het ook 3.10 kunnen noemen, of 3.14 (Workbench Pi?). Dit heeft toch verder geen reet met 3.1 te maken?

      Comment


      • Benny
        Benny commented
        Editing a comment
        Nee, leg eens uit ? Vrijwel alles is gecompileerd vanaf de 3.1 sourcecode. Eén van de programmeurs is Olaf Barthel, Amiga developer van het eerste uur. Ten tweede is het juist geen 3.5 of 3.9 bloated ware, maar gewoon een lekker kale geupdate 3.1 eigenlijk. En er komt ook een versie met een fysiek rom, lekker old-school ;)

        Het is toch wel lekker dat een 68060 en grote partities nu out of the box werken.
        Last edited by Benny; 01-10-2018, 18:18.

      #4
      Je bent niet de enige, maar dan is dit product ook niet iets waar jij wat mee kan ;)
      Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

      Comment


        #5
        Het is mij ook onduidelijk wat je nou precies krijgt voor die € 29,95?
        Zitten hier ook de Roms bij, omdat ze 4 verschillende sets aanbieden...
        Lijkt me wel, maar dan moet je ze waarschijnlijk zelf branden, want het is (vooralsnog) download only!

        Comment


          #6
          Originally posted by PRS View Post
          Het is mij ook onduidelijk wat je nou precies krijgt voor die € 29,95?
          Zitten hier ook de Roms bij, omdat ze 4 verschillende sets aanbieden...
          Lijkt me wel, maar dan moet je ze waarschijnlijk zelf branden, want het is (vooralsnog) download only!
          De versie met de roms is nog niet tekoop wat ik zo lees, volgt wel de komende dagen.
          Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

          Comment


            #7
            Threadjes misschien even mergen, er was er al eentje aangemaakt :)

            Comment


            • Infant
              Infant commented
              Editing a comment
              Done

            #8
            Originally posted by spud View Post
            Threadjes misschien even mergen, er was er al eentje aangemaakt :)
            oeps, een van van jouw :) Mijn bedoeling was om hier een nieuwsitem van te maken, maar het kan natuurlijk samen.
            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


            • Infant
              Infant commented
              Editing a comment
              Geregeld :)

            #9
            Originally posted by Infant View Post
            Geregeld :)
            Bedankt.
            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


              #10
              Ik vind Het ok, had het al een jaar draaien hier. Vooral als er fysieke roms in de handel komen maar ook als iemand ze voor je op eprom kan zetten. Eindelijk gedaan met dat 4gb geklungel en filesystems achteraf aan te passen als het wat groter mag die harde schijf. Ook voor iedereen die een snelle 68000 cpu heeft een verbetering aangezien OS3.5+ daar niet op werkt.

              Niet dat ik van plan ben de machines die ik hier in gebruik heb met OS3.9 en PFS3aio om te zetten, maar nieuw te installeren binnenkomers daar overweeg ik het zeker voor. Gewoon in de supermarkt om de hoek een compactflash kaart halen met een gangbare grote of eender welke hd die hier rondslingert als ik weer eens iemand zijn Amiga moet opbouwen, installeren en upgraden. Graag.

              Ik ben er zeker van dat je tevreden zou zijn met de aankoop voor op een machine met 030 of trager.

              Comment


                #11
                Allemaal mooi en wel zo'n nieuwe rom maar hoe zit het met backward compatibility?

                Comment


                  #12
                  Jammer van die negatieve ondertoon, wees blij dat een bedrijf hier uberhaupt nog in wil investeren en voor de prijs hoef je het ook niet echt te laten.
                  Als bv. een windows met een vers besturingssysteem komt, kost het minstens 3x zo duur, terwijl die miljoenen gebruikers hebben
                  wat zal hyperion afzetten, paar duizend?
                  Ik vind het een mooi initiatief.
                  Last edited by Marcel21674; 09-10-2018, 13:01.

                  Comment


                    #13
                    Originally posted by Marcel21674 View Post
                    Jammer van die negatieve ondertoon, wees blij dat een bedrijf hier uberhaupt nog in wil investeren en voor de prijs hoef je het ook niet echt te laten.
                    Als bv. een windows met een vers besturingssysteem komt, kost het minstens 3x zo duur, terwijl die miljoenen gebruikers hebben
                    wat zal hyperion afzetten, paar duizend?
                    Ik vind het een mooi initiatief.
                    Was het maar zo, Marcel. Helaas is Hyperion niet zo’n leuke knuffelclub en investeren... volgens mij zijn er nog aardig wat ontwikkelaars die geld van Hyperion tegoed hebben!
                    It's a wonder tall trees ain't layin' down

                    Comment


                      #14
                      Originally posted by Marcel21674 View Post
                      Jammer van die negatieve ondertoon, wees blij dat een bedrijf hier uberhaupt nog in wil investeren en voor de prijs hoef je het ook niet echt te laten.
                      Als bv. een windows met een vers besturingssysteem komt, kost het minstens 3x zo duur, terwijl die miljoenen gebruikers hebben
                      wat zal hyperion afzetten, paar duizend?
                      Ik vind het een mooi initiatief.
                      Ik denk veel meer, van OS4.1 zijn er al meer verkocht en de hardware waar 4 op draait is schaarser en niet iedereen wil PowerPC.

                      Individual Computers gebruikt ook licenties van het OS in hun hardware dus elke verkochte turbokaart is een licentie en natuurlijk ook het emulatie front.

                      In de eerste maanden enkele duizenden, maar de komende jaren gaat de verkoop gewoon door. In principe zijn er 7 miljoen Amiga's verkocht die een update verdienen (lol)

                      Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                      Comment


                        #15
                        Of Hyperion nou een knuffelbaar bedrijf is of niet, moeten we het product beoordelen.

                        Ik heb in ieder geval het product aangeschaft en zal binnenkort eens gaan kijken hoe het me bevalt.

                        De huidige AOS-en hangen natuurlijk met pleisters aan elkaar met fix op fix. Ik kan het wel waarderen dat ze de bugs bij de bron hebben aangepakt!

                        Comment

                        Working...
                        X