Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat kostte een Amiga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Wat kostte een Amiga?

    Ik ben oud genoeg om de Amiga tijd meegemaakt te kunnen hebben (geboren in 1970) maar ik heb die tijd volledig gemist. Door classic gaming op mijn Raspberry Pi (met RetroPie) heb ik de Amiga "herontdekt". Zo rond 1990 zag ik de aanschaf v/e computer niet zitten. Want voor dat geld kon ik zowat 2 keer op vakantie. Verder vond ik de games op de meeste consoles en computers te veel op elkaar lijken (al die Mario klonen). En voor het maken van verslagen moest je een printer hebben (lees: nog duurder!) en wis- schei- en natuurkunde formules kreeg je er niet uit. Mijn medestudenten die hun verslagen op een computer maakten moesten de formules er handmatig in schrijven en afbeeldingen en grafieken moest je of handmatig tekenen of in een apart programma maken, uitprinten en er dan met een Pritt-stift in plakken. Om nog maar te zwijgen over de onleesbare lelijke lettertypes v/e matrix printer en het lelijke papier. Een typemachine zag er beter uit. In die tijd werkte ik dus met een ganzenveer: sneller en consistenter qua lay-out. Pfffffff.

    Maar goed, ik heb z'n 30 jaar na dato een andere mening. Als ik zie wat de Amiga allemaal kon. Zie het door mij gestarte topic over tekstverwerken op een Amiga. Maar ik vraag me af of ik 'm überhaupt kon betalen. En in welke prijscategorie een Amiga viel. Dus ik vraag me het volgende af:
    1. Wat kostte een Amiga 500 in 1988?
    2. Wat kostte de Amiga 1200 in 1992?
    3. Wat kostte een 286 of een een 386 PC in, pak 'm beet, 1990?
    4. Wat kostte een Atari ST (sorry, ik weet: vloeken in de Kerk)?

    In mijn herinnering kostte een PC ong. 2.000 Gulden. Da's ruwweg een maandsalaris. En voor 650 gulden kon ik met de bus een week naar Salou, 400 gulden zakgeld mee en je was weer het mannetje dat jaar. En daar werkte ik een maand voor in de kassen, ha ha. Dus een computer? Hmmmm...

    Wat een Apple kostte boeit me, met alle respect, niet zo. Dat waren machines die zo duur waren dat ik niemand kende die er een had. Lekker gamen kon je niet op zo'n apparaat (zwart wit) en bestanden uitwisselen met de andere stagiairs, studenten en promovendi kon niet want iedereen gebruikte een PC en in het lab werkten we ook veel met UNIX machines. Geen Macs: dat was een ander universum voor grafisch ontwerpers.
    Last edited by MeneerJansen; 20-05-2018, 15:55.

    #2
    Voor wat betreft de prijzen welke ik voor spullen heb moeten betalen heb ik een fotografisch geheugen ... mijn amiga in 1989 aangeschaft bij DynaByte .. kostte me fl 1200,- .. bijbehorende 1084 monitor: fl 600,- ... doosje 3M diskettes: fl 40,- .. maar de meneer achter de toonbank zei dat de NashuaTec net zo goed waren: fl 30,- ... dus die maar genomen 😆... oh ja .. doorzichtig plastic stofkap: fl 25,-

    Ik heb mwah misschien zo'n 2 jaar later nog een 512kb extra geheugen gekocht: fl 225,-
    Last edited by LuzUo; 20-05-2018, 23:19.

    Comment


      #3

      PRIJZEN (April 1987)

      Amiga 500 : 1499 gulden
      Commodore 1081 monitor: 999 gulden
      Software, Graphicraft: 99 gulden

      zie advertentie:
      https://amiga.cafe/filedata/fetch?id=11604&d=1494226807
      Last edited by PMS; 21-05-2018, 20:21.

      Comment


        #4
        1500 gulden voor een A500+ en 1084S op de HCC beurs van 1991. Bij FunTronics.
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #5
          @PMS: die advertentie van de V&D is geweldig. De muis staat er verkeerd om naast de A500.

          @LuzUo:dus als je 2 jaar geduld had van 1987 tot 1989 dan zakte de prijs v/d Amiga dus 300 gulden naar 1.200 gulden en de monitor 400 gulden naar 600 gulden. Volgens mij voor de tijd een scherpe prijs in vgl. met een PC.

          Qua graphics:
          Hebben jullie enig idee of je in de A1200 (of A500) makkelijk je grafische kaart kon upgraden? Ik gebruik een Amiga emulator met een A1200 op 800x600 resolutie (via de Picasso96 driver en een "niet bestaande" ge-emuleerde monitor driver die tot hele hoge resoluties kan). Voor de bling-bling heb ik Workbench 3.1, Newicons4.3 en ClassAct: zie screenshot. Maar ik zie hier dat de 1081 en 1084 monitoren eigenlijk maar tot 640x512 gingen (televisie resolutie). Ik heb het idee dat de AGA grafische chip ook maar tot die resolutie ging. Ik zie hier de befaamde Picasso grafische kaart. Die krijg je niet in de behuizing v/e A1200 neem ik aan. Moest je voor hogere graphics dan, pak 'm beet, 640x480 een "tower model" Amiga hebben?

          Weet iemand wat het kostte in guldens om je resolutie hoger te krijgen dan 640x512? Kon dat uberhaupt met de klassieke A1200?




          Comment


            #6
            In de Tijd dat de A1200 en A500 nieuw waren kon je die beide niet upgraden met een grafische kaart, daar had je dan een zogenaamde big Box Amiga voor nodig.
            Dat waren de A2000,A3000(T) en iets later de A4000 en A4000T (T=Tower)
            Later eind jaren 90 kon je samen met de blizzard PPC een Bvision PPC gfx kaart kopen voor je A1200, welke zowel 2 als 3D acceleratie had (3D via Warp 3D OpenGL poort)

            Pas sinds kort (zeg 1,5 tot max 2 jaar) kun je zowel een A500 en A600 upgraden met een vampire kaart welke dan ook een gfx kaart (SAGA) aan boord heeft met een hele moderne HDMI uitgang.
            [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

            Comment


              #7
              wat iedereen al zei. verder kan ik melden dat ik mijn amiga 500 inc de 512kb geheugenuitbreiding voor 950,- gulden heb gekocht. dit zal in 1990 zijn geweest.. 2 jaar later verkocht voor de helft, of zo. een a1200 heb ik nooit nieuw gekocht, maar die kon je rond 1996 voor zo'n 100 a 150 gulden op elke straathoek vinden.

              Comment


                #8
                De a500 die m'n ouders in 1988 voor het hele gezin kochten was ook iets van een 1000 gulden volgens mij. De Profex monitor ergens tussen de 500 en de 1000 gulden schat ik zo, dit herinner ik me niet echt meer. De Star LC10 Color printer was ook iets van een 1000 gulden. De geheugen uitbreiding heb ik met m'n eigen zakgeld gekocht voor iets van een 100 gulden en ook de 2e Diskdrive, maar daar weet ik de prijs niet zo van, iets van een 75 gulden of zo denk ik. Ik weet nog goed dat ik later die dag in m'n eentje terug ging met de a500 naar de winkel want het was een doa. Bleek de voeding, kreeg meteen een nieuwe mee.

                Comment


                  #9
                  Eerste harde schijf die ik kocht (de 590?) heb ik voor 900 gulden bij Dixons gekocht. Jaar weet ik niet meer.... Oh man.

                  Comment


                    #10
                    Ik was fl 999,- kwijt voor mijn Amiga 500 bij de V&D in Roosendaal, ergens laat in 1990 geloof ik.

                    Comment


                      #11
                      Wij kochten veel van onze Amiga gerelateerde hardware in Duitsland, mede omdat het aanbod groter was maar tevens waren de prijzen net iets beter of hadden ze eerder voorraad gezien de omvang van de toenmalige markt.

                      Bij deze een paar advertenties die uit de Duitse "Amiga Magazin" komen (1989 - 1992)

                      Comment


                        #12
                        Ik heb in 1992 zo'n fl. 900,- betaald voor mijn 'kale' Amiga 500 en mijn ouders vonden het noodzakelijk het ding te bestellen bij Wehkamp. Na ruim een half jaar ploeteren (ik was immers nog maar 15 a 16 jaar oud, talloze krantenwijken, schoonmaakwerkzaamheden, onkruid wieden, orders verzamelen, vakkenvullen) had ik het benodigde geld bijna bij elkaar. Heb m'n ouders nog even liev aangekeken voor de resterende fl 100,- en daar kwam de Amiga 500. Tja, daar zat je dan met dat ding. En nu? Hoe aansluiten? Ik had 0,0 verstand van het apparaat en moest maar zien uit te dokteren hoe ik het aangesloten kreeg op een scherm. In die tijd had je nog geen RGB->Scart kabels. Uiteindelijk bleek ik dus zo'n kastje nodig te zijn die het RGB signaal omzette zodat je een tulp->coax kon aansluiten op het beeld. Ik had een oud tv-tje maar het werkte. Het geluid was simpeler. Ik met mijn vader naar een rommelmarkt, een oud versterkertje op de kop getikt, twee kleine speakers er bij en HUP, HOUSEN maar op de Amiga. Daar had ie achteraf een beetje spijt van. Al dat gebeuk in 1x door het huis heen. Ergens in 1994 of 1995 overgestapt naar de A1200. Geen idee wat ik met de A500 gedaan heb, noch hoeveel ik betaald heb voor de A1200. Wel weet ik dat een kennis van mij het voor elkaar had gekregen een 3,5" drive in de A1200 te proppen. Met 200MB was dat al een behoorlijke schijf voor een A1200, maar het werkte. Maar ja, het faillissement van Commodore en het uitblijven van vooruitgang bij de Amiga en de met de sprongen vooruitgaande PC waren al symboliek aan de ondergang van de Amiga.

                        Comment


                        • Megatron
                          Megatron commented
                          Editing a comment
                          De MSRP oftewel de adviesprijs was 699$ (USA) en 399£ (Engeland)... nu meen ik mij te herinneren dat wij Fl. 1399 moesten neerleggen om eentje te bemachtigen.. maar corrigeer me maar als ik mij vergis in deze.

                        • MeneerJansen
                          MeneerJansen commented
                          Editing a comment
                          Mooi verhaal dat het "leven" van de Amiga samenvat. Thanks. :-)
                      Working...
                      X