Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga maakt plaats voor wat het altijd was: theater (maar dan echt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga maakt plaats voor wat het altijd was: theater (maar dan echt)

    Een jaar geleden las ik op een bijzonder moment dit topic van de metalen hand van Megatron en had sindsdien de behoefte om mijn toen nog ongeschreven verhaal te kerven op deuren en glazen want gekken et cetera.

    Ik heb een hoop onverhoopt gedaan, veel van afstand beleefd, ladingen gedrag herkend en nogal wat mensen voorbij zien komen. Ik had blikken vol kennissen maar geen vrienden; altijd geworsteld met dat concept tot in het extreme: vang je voor een echte vriend kogels? In mijn voorheen theoretische optiek wel. (En zo ervaar ik dat — voor zover dat kan in dit wollige deel van de wereld — eindelijk in de praktijk.) Is het vertrouwen? Absolute onvoorwaardelijkheid? Ik ben er uit; letterlijk en figuurlijk.

    Om een lang verhaal kort te maken, zaagde hij zijn benen af. Eind 2015 zwom ik in een reünie van mijn lagere school en sindsdien is het licht aangegaan. Toen ik terugreed naar ‘huis’ had ik een gevoel dat ik nu classificeer als heimwee; tergend lastig omdat een reünie per definitie eenmalig is. Ik heb altijd mijn eigen werk geregeld en zodoende altijd gedaan waar mijn interesse lag en dat wijzigde zo vaak als de zon keerde: projecten opzetten, dingen vormgeven, intermediair spelen, beetje IT-schoffelen, kennis overdragen, afdelingen water geven, advies verkopen. (Ja, ga jij eens lekker uitzoeken hoe vaak de zon keert!) Ik deed alles, kon alles, maar vond niets écht interessant. Ik verdiende wel een centje maar twijfelde of ik ooit een ‘echte’ carrière zou hebben.

    Joshua5 heeft mij van mijn metaal afgeholpen. Ik ben gescheiden. Ik heb mijn oude, simpele, geldharkende bedrijfje in de fik gestoken; ingebeeld en gecontroleerd en ben gaan doen waar mijn hart ligt. Ik heb niet lang geleden een echt setje vrienden verher-ontdekt. Ik heb dat werkelijk nooit eerder bedacht maar ik kan wel leuk schrijven. Dat doe ik al sinds ik kán schrijven. Ik worstel met letters sinds ik ze kan lezen; ik denk dat ik vier was. En sinds mijn zesde bedacht ik me dat ik dacht in verhalen, in tekeningen; in de gekste dingen. Ik heb oude schoolkrant-dingen opnieuw doorgebladerd, Jetset-journaals gevonden, mijn gedachten bekeken.

    Zodoende ben ik in theater gerold. Ik heb voor mezelf de term ‘echt’ opnieuw gedefinieerd en hebt bedacht dat het grootste theater niet óp het podium wordt gespeeld maar ernaast. Ik ben gaan schrijven met een meer ervaren theatermaker, Ilonka Ory, oud klasgenoot van de lagere school en inmiddels beste vriend (volgens mijn definitie). Ik lach me kapot in die wereld: angstige theaterdirecteuren die eerst 500 stoelen willen verkopen alvorens een halve koppel-artiest te boeken. Theaterartiesten roepen enkel huilend kip-ei-verhaal. Simpele zielen. Berry zou zeggen: “Man-man-man.” waarop McVenco het volgende plaatje zou posten.

    Click image for larger version  Name:	MAN-Euro6-001.jpg Views:	1 Size:	137.4 KB ID:	16702

    Die wereld wil ik uitlachen en kapotschoten. Sinds oktober speelt Ilonka — ik niet; ik gedij niet óp een podium maar achter de schermen — elke maand theater volgens een, zou je zeggen, niet al te origineel, eeuwenoud theaterprincipe ‘duit in het zakje’ en we draaien sindsdien tenminste quite. Tegen de honderd man in de zaal. Geld is praktisch, ik heb nog wel wat over uit mijn oude leven, maar interesseert me verder geen reet; gekleurde briefjes. Maar we gebruiken dat wel om echt mooie dingen te maken. Bloedend de zaal uit — op een geweldige locatie overigens.

    Als je dit leest, ben je verder dan ik want ik lees het voorgaande niet eens terug. Ik nodig jullie bij deze wel uit om een voorstelling bij te wonen. <Insert wervende tekst met superlatieven gevolgd door CTO> Ilonka Ory, theatermaker en singer-songwriter, ontving over de jaren duizenden mensen in haar eigen Stalles Theater in Heiloo. Sinds eind vorig jaar speelt ze haar bijzondere theatershow iedere maand in Het Oude Slot in Heemstede — entertainment van hoog niveau.

    Theater is voor iedereen! Daarom betaalt u geen entreegeld. Heeft u genoten van de voorstelling? Dan mág u een ‘duit in het zakje’ doen. Ilonka is een rasartiest die je niet makkelijk in een hokje plaatst. Met haar karakteristieke donkere stem brengt ze luisterliedjes met een overrompelende directheid die je meteen bij de strot grijpt.

    Ilonka wordt begeleid door haar vaste topmuzikanten Tim Langedijk (gitaar) en Danny van Kessel (piano).

    De eerstvolgende voorstellingen zijn op zondag 4 maart, 1 april en 6 mei. Reserveer gratis via stallestheater.nl.*

    Dit bedrijf ga ik net zo groot maken als alle voorgaande samen. Maar nu puur vanuit mezelf. Amiga had en heeft een belangrijke plek in mijn leven. Echter, niet in de vorm van metaal en plastic maar als prachtige herinnering en vernuftige, sociale lesjes over de tijd die ik nog steeds af en toe opduikel. Ten beste, ik heb er een bijzondere set vrienden aan overgehouden. En ik ben sinds medio jaren-90 eindelijk weer trots op wat ik creëer.

    Click image for larger version  Name:	stallestheater.jpg Views:	1 Size:	74.8 KB ID:	16703
    * Stimulans: als je niet geheel vrijblijvend komt kijken, loop je het risico verbannen te worden naar de immer Blauwe Hel.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Conclusie: Het beste wat je kan worden is jezelf! Ikilledher

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Volgens mij ben je altijd jezelf. En als je iemand anders zou zijn, zou je — als die ander — nog steeds jezelf zijn. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

    • Magic
      Magic commented
      Editing a comment
      Jezelf omdat je nu weer trots bent op wat je creeert 😀💪🏻😘👍

    #3
    Dat je iets met taal hebt valt weer goed te merken, wat een fraai geschreven tekst weer, klasse! Lees het gerust zelf ook eens terug, het is de moeite :D

    Dank ook voor dit zeer openhartig verhaal. Het is voor een groot deel herkenbaar, fijn dat je 'de weg' gevonden hebt voor jezelf.

    Ik wens jou en jullie veel succes met deze onderneming. En wie weet val ik een keertje binnen. Ik ben geen theaterliefhebber, maar wie weet :)

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Dank je!

    #4
    Dit bedrijf ga ik net zo groot maken als alle voorgaande samen. Maar nu puur vanuit mezelf.
    Hoi, hoe gaat het er nu mee? Kan ik al weer een nieuwe voorstelling bezoeken of is die nog in voorbereiding?

    Comment


      #5
      Originally posted by Magic View Post

      Hoi, hoe gaat het er nu mee? Kan ik al weer een nieuwe voorstelling bezoeken of is die nog in voorbereiding?

      Je bent welkom, Magic. De eerstvolgende voorstellingen zijn op:
      • zondag 7 oktober
      • zondag 4 november
      • zondag 9 december
      Click image for larger version

Name:	visual7okt.jpg
Views:	49
Size:	106.6 KB
ID:	18375

      Joshua5 en Berry gingen je reeds voor en zoals je zou kunnen opmerken, hebben ze na hun bezoek geen berichten meer kunnen plaatsen geplaatst.

      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #6
        Hej! En de laatste dit jaar voor we door het vlies bre… ehm… gaan doorstoten. \o/

        Click image for larger version

Name:	stalles-teaser-9dec-email.jpg
Views:	46
Size:	163.1 KB
ID:	19383
        [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

        Comment

        Working...
        X