Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kickstarter: Home Computer Museum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Kickstarter: Home Computer Museum

    Ons aller bekende WHiZZi is zoals wij allemaal al weten bezig een home computer museum op te starten. Hij heeft inmiddels op eigen initiatief en met eigen middelen en pand weten te bemachtigen en is nu een Kickstarter gestart om de inrichting en aankleding hiervan te kunnen betalen.

    December is al duur genoeg, maar gelukkig is het momenteel nog November - met andere woorden: trek je portemonnee nu! Bovendien wordt het geld pas medio Januari afgeschreven mits de campagne succesvol is. WHiZZi kan onze steun goed gebruiken!


    Click image for larger version

Name:	e5b29797ff44305b6d5987d462a38ee4_original.jpg
Views:	3511
Size:	122.7 KB
ID:	15525
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    Cafébezoekers! Ik geloof bij natuur in mooi gekleurde tekeningen maar de prognose ziet er voor de uitgang uit. Ik vraag me af: wat vinden jullie van het concept van WHiZZi? Hoe zou je dit leuke idee buigen tot iets dat minimaal een jaar explodeert?
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Ik vind het een lastig onderwerp. Enerzijds is het een museum over de grote hobby, en misschien ook wel passie, van mijn jeugd. Anderzijds zijn het oude computers die vandaag de dag alleen maar frustratie opleveren als je er iets mee wil doen. Bovendien wil ik onze vriend WHiZZi niet kwetsen, maar juist helpen.

      Hoewel ik WHiZZi's ideeën natuurlijk niet exact weet, zal het museum waarschijnlijk iets zijn waar ik een keertje met mijn kids naar toe zou gaan om te laten zien hoe het 'vroeger' ging met die computers. Then again, dat weten ze al want dat heb ik ze thuis al meegegeven. Ik denk niet zo snel dat ik een tweede of derde keer zou gaan tenzij ik er toevallig heb afgesproken met WHiZZi, Megatron of Tahoe. Wat ik oprecht een nadeel vind, is dat Helmond gewoon ver is. Volgens Google Maps is het voor mij tussen de 1u15 en 1u30 rijden naar het museum, waarvan een groot deel over een N weg (N279). Dat is gewoon irritant. Ga ik met het openbaar vervoer, dan ben ik, ondanks de vier stations van Helmond, meer dan 2 uur onderweg - en ik woon ongeveer in het midden des lands! Vanuit een stad als Den Haag of Amsterdam is men ook tussen de anderhalf en twee uur onderweg. Met andere woorden: voor het drukst bewoonde deel van Nederland is het Home Computer Museum gewoon ver. Zeker omdat er in Helmond niet echt iets anders te doen is, en je dus puur voor het museum die kant op zou gaan.

      Als groot fan van musea heb ik er aardig wat bezocht. Van Beeld & Geluid (Hilversum) en Nemo (Amsterdam) worden zowel mijn kinderen als ik echt blij. Vroeger, toen ik nog een kleine Infant was, werd ik ook blij van het Evoluon en het NINT. Ik denk dat - puur voor mij - ik het Home Computer Museum graag als (tijdelijke?) expositie had gezien bij één van die twee en als 'rijdend' danwel 'bewegend' museum in het algemeen. Qua karakter past dat prima en het zou een hoop (m.i. riskante) investeringen schelen. Bovendien trek je dan uiteindelijk meer bezoekers, verwacht ik, omdat het van tijdelijke aard is en je op plaatsen komt waar toch al veel mensen op af komen. Aan de andere kant: misschien heeft Bart dit ook serieus overwogen en de genoemde partijen benaderd, maar hebben ze geen interesse. Dat weet ik niet.

      Los van bovenstaande hoop ik nog steeds dat het Bart lukt zijn museum van de grond te krijgen en dat het bovendien een groot succes zal worden en dat de deur platgelopen zal worden door bezoekers van heinde en ver.,
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Na het stukje van Infant zou een response van mij wellicht als mosterd na de maaltijd ervaren kunnen worden, omdat ik het geheel met hem eens ben. Echter niets zeggen op een toch wel zo special topic is ook niet netjes.

        Ja! - Ook ik zie niets liever dan een absoluut succes voor onze mede Amiga Café bezoeker, “Collectuer Extraordinaire” en vriend WHiZZi .. maar de bittere waarheid is nog altijd dat je afhankelijk bent van grote aantallen bezoekers en nog meer van sponsoring uit de zakelijke sector. Denk aan een Commodore, Tulip Computer, Phillips of Alternate. Natuurlijk is er ook nog landelijke c.q. regionale/lokale subsidie maar dat is maar een druppel op een gloeiende plaat toen ik vernam hoeveel dat is.

        Laat ik nog even zeggen dat ik het wel heel moedig vind om dit op te starten.. met al die instanties om tafel, beurzen en clubdagen te bezoeken en jezelf zo tentoon te stellen op Kickstarter, GoFundme.. en god weet wat je nog meer hebt gedaan c.q. in je mars hebt.. het laat je toewijding zien en ook al mocht het niet lukken.. dan nog heb je van mij alle respect op de wereld. Ik buig voor uw doorzettingsvermogen Meneer WHiZZi

        Comment


          #5
          Ik ga er toch even op reageren. Helmond _lijkt_ ver. Bovendien zou ik niet de N279 pakken, maar gewoon lekker rechtdoor rijden naar Eindhoven via de A2 en daar de A270 op gaan, dan heb je maar een klein stukje een N-weg (N270).

          Het is anderhalf uur rijden dan sta ik in Amsterdam vanaf het museum. In 2 uur sta ik in Zwolle, in 2 uur ben ik in Alkmaar.

          Terugkomend op het _lijkt_ ver weg, ik gooi de markt breder. Ik wil namelijk de Belgen en Luxemburgers ook een goed museum geven. In de Benelux gezien, ligt Helmond namelijk wel centraal. Bovendien heb ik een heel groot stuk Duitsland erbij en is het zelfs rendabel om vanuit Engeland te komen (vliegen op Eindhoven vanuit London kost €30 ofzo).

          Een rijdend museum heb ik ook overwogen, ik weet ook dat anderen daar mee bezig zijn. Er zitten een aantal onoverkomelijke problemen in dat plan. De grootste is de LEZ/Milieuzones. Stel, je neemt een oude vervoersbus ( < 2001), dan moet er als eerste iemand een D-rijbewijs hebben. Nou is dat nog wel te doen, alleen dan.. steden als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Antwerpen en Brussel mag je niet in. Nou ben ik niet helemaal op de hoogte van de regels, maar bijvoorbeeld Eindhoven en Den Bosch hebben ook milieuregels voor vrachtauto's. Volgens mij wordt een oude stadsbus echt wel gezien als vrachtauto (qua gewicht), dus dan vallen bijna alle grote steden al af.

          Datzelfde geldt voor vrachtauto's en effe een nieuwe kopen of 1 welke mag, is wel iets meer investeren. Bovendien wordt een subsidie aanvragen op gemeentelijk of provinciaal niveau niet meer mogelijk.

          Echter, er ligt wel een plan klaar om dit te doen. Sterker nog, de bus heb ik al. Het enige verschil is dat we een ruimte nodig hebben ipv zelf die ruimte te maken. Dus langsgaan bij scholen en bedrijven met een aantal geschiedenis stukken gaat ook gebeuren, alleen gecoördineerd vanuit het centrale punt in Helmond.

          Comment


            #6
            WHiZZi

            Het maakt qua tijd niets uit: N weg of A270. Voor de randstad is Helmond ver. Ik doe niet zo snel moeilijk over afstand, maar tweemaal anderhalf uur rijden voor een museum waar je (denk ik) misschien 2, 3u zoet bent, vinden de meeste mensen wel veel.

            Met rijdend/bewegend bedoelde ik niet zozeer een bus waar je museum zichtbaar in is; ik bedoelde dat het een expositie was die je elke zoveel maanden ergens anders, in aangepaste vorm, plaatst. Het bus idee is fantastisch (m.n. voor scholen/educatie, denk ik dan) overigens, maar iets anders.
            Last edited by Infant; 27-11-2017, 11:21.
            It's a wonder tall trees ain't layin' down

            Comment


              #7
              Originally posted by WHiZZi View Post
              Ik ga er toch even op reageren.
              Er is niets mis met een idee dat niet loopt zoals gepland of gehoopt; dat is zelfs een leuk aspect van ondernemen: analyseren, herzien, bijschakelen, even doorploeteren en genieten. Flexibiliteit dus. Net zolang proberen tot het lukt. (Proberen impliceert proefondervindelijk.)

              Ga vanavond voor de open haard zitten — vergeet ’m niet aan te steken — en bedenk je dat geld geen probleem is. Alles is er; het museum staat zoals jij het voor je ziet met slagroom en een kers erop. De computers zoemen, alles geregeld. Zet alle emotie even aan de kant en stel je dan de vraag: wie (niet hoeveel, maar wie) komen er en met welke frequentie. Maak de lijst zo lang mogelijk, dus probeer weg te blijven van termen als ‘groot stuk Duitsland’. Potentie kun je niet schatten zonder gedegen bij-de-mensen-marktonderzoek. Wees net zoveel ondernemer als de dame die van haar lege, geldverslindende pand af wil; al is het maar voor een paar maanden. Ik ken je niet goed maar volgens mij ben je een lieverd en laat je je nog wat meenemen of ondersneeuwen door directeuren of gemeenteambtenaren. Dat is heel mooi! Maar volgens mij is het beter als je anderen gaat vertellen wat er gaat gebeuren. En voor hen en voor Helmond, en voor dat Blair Witch Project-pand tien anderen! Hoeveel Bart zit er werkelijk nog in Bart’s museum? Ik kan er naast zitten maar ik voel het aan de manier waarmee je je koers vaart. Je lijkt me iets teveel mee of juist tegen te sturen met het onbekende.

              Misschien is het niet gek om te wachten tot 2019? Dat is het als je met je ogen knippert! (Als je bang bent dat je idee binnen dat jaar wordt gekopieerd wordt, is dat prachtig. Ze doen maar! Kijk mee en doe het nog beter. Verhuur je computers. Adviseer ze. Jij hebt ideeen die een ander niet heeft.) Share and Enjoy! \o/

              Misschien is back to the drawing board een goed idee? Serieus: kill your babies. Daar ontstaan altijd betere ideeën.

              Met het huidige idee, kan ik je niet in praktische zin helpen. Niet financieel en niet passioneel. Ik snap het heel goed (ja, echt!) maar het is mij niet bijzonder genoeg. En, al is het van enige afstand, ik denk de (potentiële) markt best goed te kennen.

              Waar ik wèl in wil investeren is terug naar de tekenkamer: alles vergeten. We beginnen met een shitload aan bejaarde computers. Wat gaan we ermee doen. En waar beleef jij werkelijk plezier aan. Dat is waar grotere ideeën ontstaan. Regel maar een verwarmde kamer met iets om te krabbelen.

              Bovenstaand verhaal zegt werkelijk niets over mijn bewondering. Dat heb ik.

              Good luck!
              Last edited by Ikilledher; 27-11-2017, 15:07.
              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

              Comment


              • Ikilledher
                Ikilledher commented
                Editing a comment
                Tot 2019 verdwijn je bijvoorbeeld het land in met je computers. Al is het op de fiets. Wees zichtbaar.

              #8
              Originally posted by Ikilledher View Post

              Er is niets mis met een idee dat niet loopt zoals gepland of gehoopt; dat is zelfs een leuk aspect van ondernemen: analyseren, herzien, bijschakelen, even doorploeteren en genieten. Flexibiliteit dus. Net zolang proberen tot het lukt. (Proberen impliceert proefondervindelijk.)
              Mee eens :)

              Ik heb afgelopen weekend al veel nagedacht en ja, ik heb ook zeker momenten gehad van 'ik geef het op'. Ik zag het vrijdag erg donker in en ik heb een aantal zaken voor mijzelf op een rij gezet. Nadat ik gisteren de hele dag een redelijk bekende Youtuber over de vloer heb gehad (RETRO Machines) en ik vandaag ook weer wat positief nieuws heb gehad, zie ik weer wat lichtpunten.

              In het kort, ik geef het nog niet op en gun de kickstarter sowieso nog wat weken (het staat er nog geen week op, dus ik heb nog ruimte). Daarnaast ga ik ook als mobiel museum aan de gang, dan heb ik beide. Bovendien zijn er ook gewoon afspraken met de verhuurder van het pand waarbij het niet voor kan komen dat er grote schulden ontstaan. Genoeg vangnetten en een goed te dragen financieel risico. Ik sta voor de volle 100% achter dit idee en heb het volle vertrouwen dat het er gaat komen. Linksom of rechtsom. Pas ergens volgend jaar (Q3 2017 om precies te zijn) wordt de conclusie getrokken: 'Het kan wel' of 'Zo gaat het niet'. In het slechtste geval, trek ik er tot 2019 de stekker uit om dan met een verbeterd concept het opnieuw te proberen.

              Ik ben niet afhankelijk van de kickstarter zelfs. De Kickstarter zorgt er met name voor dat ik vanaf dag 1 een netjes ingericht interactief en sfeervol museum heb, zo niet, dan is er nagenoeg geen sfeer en wordt het interactieve deel niet zo uitgebreid (wat uiteindelijk wel weer gaat komen, alleen duurt dat dus een heel stuk langer).

              Terugkomend op de Youtuber. Ik heb een interview gegeven voor zijn kanaal (en daar maakt hij uiteindelijk een documentaire van). Hij stelde mij 1 vraag waarbij het antwoord 45 minuten duurde waarbij ik, alleen, enthousiast heb gepraat over de plannen en de toekomstvisie. Ik _ben_ nog steeds enthousiast en nog niet klaar om het op te geven, er liggen nog genoeg mogelijkheden onbenut en ik stoom gewoon door (en nee, geen privé geld of lening).

              Comment


                #9
                Tsja, wat kan ik zeggen. Ik vind je een geschikte kerel, ik denk ook dat je een leuk idee hebt en gedreven bent, dat maakt mij enthousiast. Ik wil best wat meebetalen, ook best hand en span diensten leveren (nee Ikilledher , de tent laat ik voor jou) maar ik zie inderdaad ook wel wat fundamentele problemen...

                Ik vrees dat het museum te weinig aanloop gaat genereren, zelfs mét de nodige exposure. Kijk naar tweakers, ik heb ze gemailed (en jij vast ook wel) en ze achten het geen artikel waardig. Je hebt een relatief kleine doelgroep (denk ik) en dan zit je nog met locatie.
                Ik snap al je redeneringen rondom Helmond. Ik deel ze alleen niet. Je museum zal mij trekken voor misschien 2 uur. Daarvoor zit ik meer tijd in de auto. Het probleem met Helmond is: ik ga niet een dagje "Helmond" doen en dan pak ik even het museum mee (het inloop effect). En dat heb je wel nodig.
                Leuk voorbeeld van die Engelsen: 30 euro vliegen ze naar Eindhoven, maar dat doen ze helemaal niet; als Engelsen naar Nederland komen willen ze naar de Hoeren, Coffeeshops en het Van Goghmuseum, Helmond heeft hooguit 1 van die drie. En als ze dan toch kiezen voor Amsterdam gaan ze echt niet even naar Helmond.

                Comment


                • WHiZZi
                  WHiZZi commented
                  Editing a comment
                  Ligt er aan wat voor Engelsen er aangesproken worden. Overigens ga ik er niet van uit dat dat vaak of überhaupt voor gaat komen ;). Grappig dat je Tweakers.net noemt, ik heb daar vanochtend toch een ander bericht van gehad.

                  En 2 uur in het museum? Dat is mijn uitdaging, ik wil dat verdubbelen. Straks moet iedereen, liefhebber of niet, zich voor 4 uur kunnen vermaken in het museum. En dan nog wil ik ze het gevoel geven dat ze een paar weken of maanden later weer eens terug moeten komen omdat er dan weer iets nieuws is. Onmogelijk? Geen idee, ik ga het proberen en dan kom ik er vanzelf achter.

                #10
                Ik ben het met Tahoe eens. Erg cool initiatief, maar ook ik heb m'n twijfels, niet zozeer de initiele haalbaarheid, maar de levensvatbaarheid voor langere duur. Die Engelse komen niet voor een computer museum naar Nederland, daarvoor zijn er in de UK meer en betere alternatieven. En voor de Nederlanders vrees ik dat de keuze toch eerder valt op https://www.computermuseum.nl. Maar bewijs ons vooral van het tegendeel... heel veel succes!

                Comment


                  #11
                  WHiZZi Wat een enthousiasme van die nukkige Hollanders hier! :) Maar daar zul je wel mee te maken krijgen. Mensen moeten wel wíllen komen natuurlijk.

                  Op zakelijk gebied kwam ik het ook vaak tegen. Geen wil om wat verder te reizen en wanneer je dan de toko oppakt en daarnaartoe verhuist komen ze ook niet maar verwachten ze dat je naar hen komt, je zit immers in de buurt :)

                  ik ga nu natuurlijk kort door de bocht en scheer “ze” over één kam maar het is wel een echt probleem. Helmond is nou eenmaal niet echt aantrekkelijk te noemen. Denk dat je met iets unieks (jaja...) moet komen wat ook verder reikt dan fysiek op 1 lokatie aanwezig. Met een busje eropuit lijkt me een hele mooie. Scholen en verenigingen aandoen en zo bekendheid opbouwen. Vroeger (toen ik een jaar of 9 tot 10 was) vond ik het zelf super interessant om te klooien met schakelaars, een soldeerbout en de C64 joystickpoort om zo een “indringeralarm” te maken, lees: geleidende plaatjes ombuigen en onder een mat leggen, ging je erop staan dan maakte dat contact en ving je op de C64 een joystick port 1 up op :) Let wel op want ik heb toen wel een aantal computers aan gort geholpen haha. Waar ik op doel is dus iets uitdagends brengen.

                  In de huidige maatschappij en met de gemakzuchtige jeugd mis ik totaal een stukje uitdiepen van interesse. Kinderen klikken op een icoontje en zo start een multi miljoen dollar spel op. Vervolgens willen ze spellen maken maar hebben totaaaaal geen idee wat het inhoudt. Vroeger werd je, hoe oppervlakkig ook, gepushed om iets verder te denken: load -> run. Simpel concept wat je aan het denken zette en waardoor je (lees: mijn) interesse en nieuwsgiergheid opgewekt werd.

                  ik heb je ook eens gehoord over het in de lucht brengen van een oude “BBS-achtige” service. Maak dat interactief, benaderbaar via het web en een webcam erop zodat men op afstand ook iets kan doen. Helpt wellicht in het nieuwsgierig krijgen en daarmee toch de rit maar het verre, oh zo verre, Helmond te wagen.

                  ik wens je veel succes en als ik kan helpen hoor ik het graag.
                  Last edited by WeZzy; 28-11-2017, 23:18.

                  Comment


                    #12
                    Eventjes beide benen in de aarde wortelen, ook met nachtvorst, kan wel eens een realistische kijk geven op het geheel. Zoals eerder genoemd zou je een kickstarter/gofundme campagne een soort van markt-onderzoek zien mits je het ook bij de doelgroep onder de aandacht brengt. Ik geloof best dat je daar je best voor hebt gedaan. Wellicht is het goed om eens de tussenstand te bekijken.

                    Wat is er tot nu toe opgebracht?

                    Kickstarter -> €2,303 pledged of €20,000 goal
                    GoFundMe -> €0 pledged of €5,000 goal

                    Hmm, dat valt tegen. nog geen 10% van het te behalen doel.

                    Vanuit je luie stoel een donatie doen is natuurlijk vele malen makkelijker dan naar Helmond af reizen dus wat zal dit betekenen voor het potentieel aan bezoekers en mensen wie feitelijk op pad gaan om het museum te bezoeken? Zelf heb ik er een hard hoofd in, " call me Mr. Pessimist".

                    Voor wie Bart wilt helpen:
                    https://www.kickstarter.com/projects...computermuseum
                    https://www.gofundme.com/homecomputermuseum

                    Comment


                      #13
                      Is er nog (groot) nieuws?
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                        #14
                        Ja maar.. het is die museum in zwolle toch ook gelukt? En dat is nog wel een stuk grootser aangepakt! Waarom zou het hem niet lukken? Dat hele retrogebeuren leeft de laatste jaren enorm op, ik denk wel degelijk dat er ruimte voor is.

                        Het feit dat hij in Helmond gaat zitten maakt het weer gunstiger voor de mensen die Zwolle te ver vinden. En het punt over de Belgische bezoeker is een hele goede! Eerlijk, ik zou ook niet alleen voor het museum die kant op gaan maar ik kom vast wel een keer in de buurt, dan pak ik dat gewoon mee.

                        WHiZZi Ik kan je niet anders dan succes wensen! Maar blijf wel verstandige keuzes maken, bv klein beginnen. Zo zou ik het zelf althans doen. (ik ben overigens geen geslaagde ondernemer)

                        Comment


                          #15
                          Um, afgelopen week:
                          - Artikel op Tweakers.net
                          - Afgelopen vrijdag genoemd in The Retro Hour Podcast (aflevering 99)
                          - Ik sta met 2 advertenties in de Verzamelaarskrant (maandag 4-12-2017 binnen), oplage zo'n 50.000 door heel Europa.
                          - Op 6 december in het Eindhovens Dagblad (hier)
                          - David Pleasance heeft een video opgenomen en vanuit zijn kickstarter een link gestuurd naar de kickstarter van het HomeComputerMuseum.
                          - Komende week komt 'RETRO Machines' met een video met interview met mij online.
                          - Ik ga komende zaterdag naar London voor de premiere van The Commodore Story waar ook het HomeComputerMuseum in wordt benoemd.
                          - Er liggen nog wat plannen klaar om bedrijven warm te krijgen voor sponsoring.
                          - Ik heb geregeld dat er korting komt bij de naastgelegen frituur als je een kaartje hebt van het HomeComputerMuseum.
                          - Game Mania gaat helpen door evenementen uit te voeren in het museum ipv in hun winkel.
                          - UNILAD wil een artikel plaatsen op hun Tech website.

                          Dat was voorlopig even het nieuws wat direct betrekking heeft op het museum.

                          Oh ja, ik heb cijfers gekregen van mijn vrienden uit Zoetermeer van het Nationaal Arcademuseum. Zij hebben bij de opening 400 bezoekers binnen gehad (in 3 uur dat ze open waren op donderdagavond), de dagen erna tussen de 100 en 180 en dat lijkt redelijk stabiel te blijven. Ik benoem hun even specifiek, omdat hun concept en mijn concept dicht bij elkaar liggen (veel op sfeer inzetten).
                          Last edited by WHiZZi; 06-12-2017, 10:37.

                          Comment

                          Working...
                          X