Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga hobby toch maar weer oppakken, waar te beginnen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga hobby toch maar weer oppakken, waar te beginnen?

    Ik zie de laatste tijd enorm veel activiteit op Amiga gebied, veel interessante uitbreidingskaarten die worden uitgebracht e.d.

    Maar het probleem is nu een beetje dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat te doen? Wachten tot Jens z'n Amiga Reloaded klaar heeft? Een A500 kopen en daar een V2 in stoppen?
    Of toch maar een A600 die met zo'n kaartje een A4000 er 20x uitrent? Of wellicht toch maar weer een A1200, waarvoor zover ik weet nog geen V2 kaartjes zijn.

    Wie kan mij eens informeren wat er voor de beginner (tja, beginner, ik heb vaker Amiga's gehad maar toch) het beste mogelijk is. Ik wil overigens GEEN gebruiken van een GOTEK, die dingen zijn zo verschrikkelijk langzaam en als je bv. het spel Zool wilt opstarten en je hebt 2000 titels op een stickie staan, dan ben je eerst 2 uur aan het scrollen.

    En dan die nieuwe A1200 cases, ik wil wel grag zo'n mooi grijs metallic, het liefst chromen versie (heb ik nog nagevraagd, het zou een optie kunnen zijn), stel je voor een chrome Amiga 1200 case. wow......Maar die cases zijn steeds uitverkocht.

    Omdat er zoveel gaande is op zoveel gebieden zou ik het sterk waarderen als er iemand is die actueel is met de stand van zaken en alles kan opsommen wat er NU mogelijk is.
    Bij voorbaat dank.

    #2
    Misschien is zo'n Vampire V4 standalone interessant voor je? Zie elders op dit forum.

    Comment


      #3
      Bedenk eens goed wat je er mee wil doen? Workbench tweaken? Je oude Imagine projecten renderen [mijn reden :) ] Amiga Games spelen? DPaint Pixel Punniken?
      Afhankelijk daarvan kun je al meer een richting uit denken van wat voor Amiga je als eerstvolgende zou kunnen bemoederen :)
      -=[Greetings]-[Dr3D]=-

      Comment


        #4
        Dat kopen wat afdoende is voor wat jij ermee wil doen..

        Als je voornamelijk spellen wil spelen (wat bij 50% van het volk wel het geval is) dan kun je een Amiga 500 met 1 Mb en een GoTek of Floppy Drive pakken.. meer heb je niet nodig.. heb zelf een 500 met met 512 Chip en 512 Fast.. en een kickstart 1.3 met een Scart Monitor plus een bak vol met de beste games voor het ultieme floppy geratel gevoel..

        Wil je geen floppy gedoe.. en ook een beetje Workbenchen en dus een Harddisk hebben.. pak dan een Amiga 600 of 1200..

        Upgrade de 600 met een Furia 02/33 (90 euro) met FastRAM van Lotharek.. pak een Jens Schönfeld A604 voor je 1mb naar 2mb chip te upgraden (€35) en als je betere resoluties wil.. prak je daar nog een Indivision ECS (€100) erbij.. Dit is nu ook mijn goto-machine geworden.. want eerlijk.. door de 020 is de machine zeer compatibel en 400 euro voor een Vampire is niet nodig zo...

        Wil je AGA.. ok.. dan een 1200.. een Jens Schönfeld / Individual Computers 020 Upgrade bordje met wat FastMem ACA1221ec met een 25Mhz CPU en FastMem (€120) en een Indivision AGA (€150) voor de betere resoluties.

        Ik heb zelf een 4000 nog.. maar erg temperamentvol.. "veel" geld aan uitgegeven om die weer 100% te krijgen.. leuke machine en kan er ook geen afstand van doen.. maar wat een gedoe!

        De optie MIST laat ik even achterwegen als suggestie ofschoon ik die zelf ook heb.. want ik begrijp uit je post dat je wel met klassieke hardware aan de slag wil.

        Comment


          #5
          Originally posted by iRetroVolver View Post
          maar wat een gedoe!
          Dit. Het is vooral veel gedoe. Dat is even leuk, daarna ben je er klaar mee en zet je de Amiga's/C64's/you-name-it neer ter display.

          Wil je Amiga of C64 dingen doen, dan zijn er briljante emulators voor op zowel MacOS, Windows als Linux.

          It's a wonder tall trees ain't layin' down

          Comment


          • wiebow
            wiebow commented
            Editing a comment
            Ach , de C64 doet 't gewoon hoor. daar hoef je niet mee te knutselen tot eea het weer eens doet.

            Ik heb ook een A4000, en het is altijd afwachten wat er gebeurt wanneer ik het weer eens aandoe.

          • Magic
            Magic commented
            Editing a comment
            Ook prima.. Een nieuwe amiga prod (introtje?) bij Infant voor Desire via winuae gecoded.. Bring it on! Lijkt me leuk! :)

          #6
          Een Amiga 500 en 512 KB geheugenuitbreiding met een ACA 500 Plus is ook een leuke optie om weer te beginnen met je Amiga hobby. Je hebt dan nog alleen wat compact flash cardjes nodig en je hebt dan een complete systeem om spelletjes via WHDLoad te spelen. Workbench 3.1 diskettes, Kickstart 1.2, 1.3 en 3.1, Action Replay, DF0 switcher, 1MB Chip Mod, 7 MB fastram en een 68000 Processor die je kunt overklokken naar 42 MHz zit dan in erbij. Daar zit nog een driver bij om PC geformatteerde Compactflash kaartje te lezen.

          Wat nog meer uniek maakt, is dat je alle Compactflash kaartjes in kunt gebruiken zonder dat je een bepaald merk moet kiezen om het aan de praat te krijgen.
          Verder is het mogelijk nog een Amiga 1200 turbokaart in te doen zoals Blizzard turbokaarten, ACA 1221(EC) en ACA 1233(N).

          Last edited by amiga1260; 26-08-2017, 18:56.

          Comment


            #7
            Lijkt dus dat je dan wilt gamen? Maar ook weer niet lang wilt wachten tot je kan spelen. Via floppy of via gotek laden duurt allemaal wel even.
            Waarschijnlijk dan een Amiga 1200, 4mb geheugenuitbreiding en een 2,5" ide hdd van +/- 2 tot 4 gb. Rgb-scart kabel naar een lcdtje en gaan. Via whdload starten de games vrijwel meteen zonder wachttijd. Verder kan je de a1200 later gemakkelijk uitbreiden als je bijv. een snellere turbokaart "nodig" hebt voor demo's, een hogere resolutie workbench met wat meer kleurtjes en een langer balkje in sysinfo.

            Rapidroad usb is een leuke uitbreiding, kan je gemakkelijk via een USB stickje bestanden overzetten vanaf je pc. Dit kan ook via netwerk met een pcmcia netwerk adapter bedraad of draadloos

            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            Last edited by Rishca; 26-08-2017, 13:40.

            Comment


              #8
              Het wachten op een floppy disk is niet zo erg, met de Gotek heb ik ervaren dat je er niet teveel titels op moet zetten anders ben je ellenlang aan het scrollen voordat je een keer bij een titel bent die begint met een letter ergens achterin het alfabet.

              Jammer genoeg heb ik niemand iets horen zeggen over Jens z'n Amiga Reloaded project.

              Het gaat me inderdaad om de games. Het enige probleem wat je vaak hebt is compatibiliteit. Natuurlijk wil je AGA games spelen, dus heb je minimaal een A1200 nodig. Die draaien doorgaans op kickstart 3.1, echter heb je heel veel games die enkel draaien op kickstart 1.3. En nu kun je wel een Amiga 500 voorzien van Kickstart 3.0 of 3.1 en daar zelfs een switch tussen zetten, maar de A500 heeft geen AGA chipset. Een A1200 dual bootable maken met zowel kickstart 3.1 als 1.3 is zeker niet mogelijk?

              Ik heb ook de video van Dan Wood gezien, deze : https://www.youtube.com/watch?v=8S3B8a8N83k&t=724s
              Die een Amiga 600, die toch al lekker compact is met dat Vampire 2 kaartje sneller maakt dan een A4000 en er volgens hem ook nog een variant uit komt die de A600 AGA compatible maakt.

              Arghhh keuzes.

              Comment


                #9
                Nee hoor, gewoon FlashFloppy erop zetten.. en maak subfolders.. dus b.v. Games A-H, Games I-Q en Games R-Z .. valt reuze mee.. en als je dan de 250 floppies of whatever hebt toegewezen aan de slots (001 t/m 251) dan even op een lijst de configuratie printen, kun je meteen switch naar het juiste nummer.

                Jens gesproken over zijn Reloaded (in Neuss) maarja... wat zal ik zeggen.. "work in progress".. meer kwam er niet uit.. wel dat hij eens wil babbelen over de afmetingen zodat onze case Amiga 500 case die eraan staat te komen compatible is.

                AGA Games die ik zou willen spelen kan ik denkelijk op 2 handen tellen.. wellicht die via een WHDLoad starten en niet zo zeer een GoTek. Stop die maar in je 512 Chip / 512Kb Slow/Fastmem 1.3 Kickstart Amiga 500..

                Gewoon een paar suggesties..

                Comment


                  #10
                  Originally posted by Megatron View Post
                  AGA Games die ik zou willen spelen kan ik denkelijk op 2 handen tellen
                  let wel dat velen hier anders over zullen denken! er zijn echt heel veel (goede) aga games gemaakt:

                  http://www.lemonamiga.com/games/list...=22&submit.y=6

                  Comment


                  • Megatron
                    Megatron commented
                    Editing a comment
                    Daarom dat ik ook zei "die ik zou willen spelen" :-)

                  • rvo
                    rvo commented
                    Editing a comment
                    dat weet ik, maar je spreekt een advies uit naar iemand :) daarom wilde ik even nuanceren.
                Working...
                X