Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 600 weer lekker fris en fruitig met nieuwe caps.. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 600 weer lekker fris en fruitig met nieuwe caps.. :)

    Vandaag mijn A600 voorzien van nieuwe Caps.

    Onder de eerste twee die eraf kwamen, was lekkage te zien, daarna alleen nog onder de caps van het audio filter, verder was alles schoon..
    Het mainboard was nog niet aangevreten.

    Dit is het eerst Amiga board wat ik heb gecapt, en zal niet de laatste zijn ben ik bang.. :)
    Ik heb enige ervaring in electronica, is een hobby van me.

    Zo hebben jullie even een voorbeeldje ( als jullie die al niet hadden ) van lekkage.. gelukkig in dit geval nog geen schade van het electroliet op het mainboard.

    #2
    Dat ziet er inderdaad nieuw uit. :-) Hoe lang gaat zo’n fris moederbord mee, of eigenlijk, wanneer zijn die nieuwe cilinders weer aan vervanging toe?
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Goed gedaan zeg... Voor mij is het allemaal een beetje te klein. En ik ben geen electronica kenner, dus ik zou er de verkeerde zaken op solderen denk ik!

      Comment


      • tsb
        tsb commented
        Editing a comment
        Thx, ik heb het board ook nog verder gereinigd, zit er nu weer helemaal als nieuw uit :)

      #4
      Ik heb het even nagekeken wat de levensduur van de condensators is die ik heb gebruik.
      Voor de 16V condensators geldt "5000 h @ +105°C / 16 V (DC)", bij de 25V "5000 h @ +105°C / 25 V (DC)".

      Dus voor beide 5000 uur bij een temperatuur van 105°C, in de praktijk zal deze temperatuur niet gehaald worden dus zal de levensduur langer zijn.

      Maar als we dus uitgaan van 5000 uur, en we gebruiken de machine 10 uur per week dan is dat voor niet shrikkeljaren, dus 53 weken/jaar = 530 uur/jaar
      Dan zou dan neem komen op 9,4 jaar.. maar ik denk dat het in de pratijk wel richting de 15 jaar kan gaan.

      Denk er wel om dat de machine regelmatig aanstaat.. condensators, accu's, batterijen gaan kapot als ze stilstaan,
      bij accu's ( batterijen ) vindt dan zgn. zelf ontlading op, waarbij gas vorming ontstaat, daarom gaan ze ook bol staan en zullen ze uit eindelijk "exploderen".
      Bij dat laatste komt er elektrolyt op de printplaat en dat spul is nogal corrosief, en zal de printsporen aan tasten..
      En dat is ook de reden dat je batterijen van je Amiga's; 500+, 2000, 3000, 4000 en kaarten die een RTC hebben, in de gaten moet houden.. zie foto..

      Fotobron: http://www.commodore-amiga-retro.com...zzblog1005.htm
      Last edited by tsb; 25-10-2015, 18:11.

      Comment


      • Ikilledher
        Ikilledher commented
        Editing a comment
        Meer dan tien jaar. Dat is de operatie wel waard.

      #5
      Vanavond laatste cleaning / rework gedaan.. aangetaste pad / soldeer verbindingen goed gereinigd en van vers tin voorzien..

      Last edited by tsb; 28-10-2015, 17:22.

      Comment


        #6
        Wie is op dit moment eigenlijk King Recap? Ik kan wel TBTorro van Amibay vragen, maar dan spreken we over €45-70 aan kosten voor het vervangen en nog eens €50 aan porto (heen & weer) alleen omdat de Deense post nogal prijzig is..

        Comment


          #7
          Ik heb geen idee, ik red me, ben een newbie op recap gebied, heb wel enige ervaring met solderen en elektronica :)

          Ben wel van plan om een hot air station aan te schaffen voor die soort klussen.. dan is beschadiging aan PCB / pads minimaal..
          De methode die ik overigens nu gebruik om de caps te verwijderen gaat ook prima, knip met een electronica kniptang zonder facet net boven het kunststof
          gedeelde van de condensator het tonnetje eraf, dat gaat zonder geweld, daarna de-soldeer ik de overgebleven pootjes van de pads af.
          Daarna schoon maken en nieuwe plaatsen.. zal binnenkort ook mijn A1200 doen..

          Materiaal qua caps zit rond de 5-10 euro, tijd 1-1,5 uur

          Comment


            #8
            als je nog een oefenopdracht wil mag je mijn A1200 ook wel gerecappen worden(en eventueel nog een cd32);)

            Comment


              #9
              Ik heb rond 2012 een A4000-moederboard laten ‘doen’ door Amiga-Digital en dit jaar een A3640-kaartje door tbtorro. Ik denk ook dat er behoefte is aan een bijgewerkt lijstje met mensen die handig genoeg zijn met een soldeerbout.
              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

              Comment


                #10
                Wat is dat recappen nou precies ? Kan iemand mij wat achtergrond informatie geven? Geld dat alleen voor commodore amiga of ook c64 ?

                Comment


                  #11
                  Originally posted by Magic View Post
                  Wat is dat recappen nou precies ? Kan iemand mij wat achtergrond informatie geven? Geld dat alleen voor commodore amiga of ook c64 ?
                  Ik heb op mijn website een korte how-to in elkaar geknutseld voor je!

                  http://www.mcvenco.nl/amiga-recapping

                  Comment


                    #12
                    Nightfall Crew heeft een flinke stapel reparatiebeschrijvingen voor allerhande oude hardware. Vandaag toevallig één over het vervangen van de condensatoren van een Amiga 1200.

                    Click image for larger version

Name:	Unknown.jpg
Views:	57
Size:	76.9 KB
ID:	1335
                    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                    Comment


                      #13
                      Solderen is simpel

                      Comment

                      Working...
                      X