Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het verhaal van de doorleefde computer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Het verhaal van de doorleefde computer

    Waarom plakt de escape-toets? Waarom heb je de richels in je 64 met een benzinestift geaccentueerd? Net als de roest-bedolven, zwaar-afgekeurde auto waar je geen afscheid van kan nemen omdat je er je eerste vriendinnetje in… ehm… nou ja. Zo zijn er ook van die aftandse computers die een verhaal met zich meedragen. Ze gingen de wereld over, zijn een spiegel van je eerste stapjes. En daar horen foto’s bij. World Press Photo met oude computers: de één ziet vergeeld plastic met een lelijke sticker, de ander ziet een mooie herinnering. Hoe dan ook, ik wil doorleefde computers zien mèt het verhaal. Waar zijn mijn computers eigenlijk gebleven?
    • VIC20: verkocht voor 200 gulden aan een kennis in Uitgeest
    • C64: verkocht voor 150 gulden aan iemand in de straat
    • Amiga 500: Stond bij ‘De Computer’ in Alkmaar met een kapotte diskdrive tijdens hun faillissement
    • Amiga 2000: verkocht aan een dorpsgenoot maar nooit betaald
    • Amiga 4000/040: meegegeven aan Joshua5 die zorgt voor een beter leven
    Click image for larger version

Name:	3RSuKgxg.jpg
Views:	1131
Size:	155.8 KB
ID:	11049Amiga 4000: meegegeven aan
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Ik kocht ooit de amiga 1200 van Astro/CNCD/Movement in begin 1996 (Was diskmag RAW issue 9 nog op gemaakt) om hem eind 1996 weer te verkopen aan een vriend van mijn broer.. (die heeft hem nog steeds) Gelukkig kon ik een hele mooie a1200 op de kop tikken in 2014.. (mint, 040/128mb , real time clock, indivision aga kaart en een 16gb flashcard als hd)

    Om eerlijk te zijn kan ik mij niet herinneren hoe ik mijn amiga 500 ben kwijt geraakt.. Door ouderdom gestorven wellicht ?

    Mijn silverplated c64 verkocht ik aan een verzamelaar in de USA. Helaas had ie op een gegeven moment een defect (black screen of death) maar deze beste man kon hem in no time weer fixen.. Omdat ik vond dat deze verzamelaar en reparateur de beste optie was om mijn silverplated c64 genoeg liefde te kunnen geven en te repareren was ik zelfs bereid nog even 5-6 maanden te wachten tot hij genoeg centjes had gespaard... (dit was overigens in 2016 :)

    Mijn Atari Lynx had ik verkocht ergens in 1991 ofzo om in 2015 weer een exemplaar aan te schaffen via marktplaats... Een a600 met gotek (van Magician Lord Ikilledher gekocht)
    Deze staat nog op mijn bureau nu...

    Tenslotte de familie c64 van de jaren 80.. Ik vernam pas onlangs dat mijn vader hem verkocht had aantal jaren geleden.. och zonde.. Maar goed van Joshua5 een goede mint c64 gekocht vorig jaar ergens.. En natuurlijk de ultimate cartridge erin..

    Ik tag en sticker liever niet.. Houd ze nog even maagdelijk wit en grijs ;)

    Comment


      #3
      Leuk topic! Ik ben begonnen op de C64 (die eigenlijk van mijn vader was) en maakte in 1991 de switch naar de Amiga 500 (+). Niet veel later hebben we onze C64 incl. alle toebehoren (Ancona monitor, 1541, die verdomde datassette unit en uiteraard een Commodore MPS 801 printer) weggegeven aan een vriend van mij - laten we hem 'Koen' noemen. Op de C64 was ik al wel semi-creatief bezig met de demoscene en heb ik wat simpele intro's geprogrammeerd, logo's getekend en diskettehoesjes getekend, maar de C64 zelf bleef zoals deze hoorde. Hij was immers niet van mij. Onlangs sprak ik Koen weer eens en hij gaf aan alles nog steeds te hebben; al staat het inmiddels in Hongarije. Ik hoop de spullen ooit weer eens terug te zien.

      Goed, die Amiga 500+ dus. Laat ik vooropstellen dat ik vroeger iemand was die vooral alles wilde 'zoals het op de doos' stond. Een mooi voorbeeld hiervan was de LEGO trein die ik ooit kreeg voor mijn verjaardag. Mijn opa & oma gaven mij een extra wagon, maar deze mocht niet aan de trein: immers, op de doos stond de trein zonder die extra trein afgebeeld. Aangezien ik pas 13 was toen ik mijn Amiga kocht, lagdie LEGO trein en de bijbehorende gedachte nog niet heel ver in het verleden. Hetzelfde kon dus toegepast worden op de A500+: deze bleef zoals hij hoorde en werd keurig elke keer na gebruik voorzien van stofkap.

      Click image for larger version  Name:	LegoOpDeDoos.png Views:	2 Size:	155.7 KB ID:	11059
      Op 17 jarige leeftijd werd ik echter iets rebelser. inmiddels had ik een A1200 en was de A500+ doorgeschoven naar mijn zusje. Ook had ik inmiddels wat kleine succesjes behaald met intros en demos op parties dus kreeg ik een "iets" grotere mond. Bij deze attitude hoorde een passende Amiga en die zag (nee, ziet) er zo uit:

      Click image for larger version  Name:	ZoZietEenA1200ErUit.jpg Views:	1 Size:	1.94 MB ID:	11055

      Blauw dus. Voorzien van o.a. Airwalk en Shorty's stickers. Tja. Een jaar of twee, twee-en-een-half later speelde vrouwen meisjes een steeds grotere rol in mijn leven. En zo kwam het dat ik op een bepaald moment zonder geld zat, inmiddels reeds een Pentium PC bezat en de Amiga vaak niets stond te doen in een hoekje. Een vriendin van mij, laten we haar 'Naomi' noemen (zou ze haar naam achterstevoren waar maken?), zou langskomen en ik zou met haar uit eten gaan en gaan stappen. Echter - de studiefinanciering was nog niet binnen! Redelijk hals-over-kop heb ik toen mijn A1200, incl. 1260, SCSI kit, ZIP drive, 1438 monitor en alles wat ik vergeet, verkocht aan een vriend van een vriend. Ach, het was een leuke avond. Ik zal een foto bijvoegen van Naomi zodat jullie mij misschien toch begrijpen. Of niet.

      Click image for larger version  Name:	tja.png Views:	1 Size:	29.6 KB ID:	11056
      Anyway, vanaf dat moment (ergens in 1997) waren er dus geen Amiga's meer in mijn bezit en ik geloof niet dat er een moment is geweest dat ik daarvan baalde. Mijn Amiga periode had immers een jaar of 6 geduurd en het was mooi geweest. Dat veranderde toen ik, na een heleboel omwegen, in 2009 vanuit Amerika terug verhuisde naar Nederland. Ik kwam in contact met degene die destijds mijn Amiga 1200 had gekocht - en wat bleek, hij had deze nog steeds in bezit. Sterker nog: hij had een backup van de harddisk gemaakt op het moment dat hij de Amiga in bezit kreeg. De hele Amiga was dus te 'restoren' naar het moment in 1997 dat ik afscheid er van nam. Omdat het geluk nog niet op was, bood de beste kerel de Amiga ook nog eens te koop aan en ik heb hier niet lang over na hoeven denken. Sinds 2009 is de Amiga dus weer in mijn bezit en, al gebruik ik deze niet, als het aan mij ligt blijft deze nu voor altijd.

      Oh, en die A500+?

      Click image for larger version  Name:	EenA500Plus.jpg Views:	1 Size:	2.09 MB ID:	11057
      Last edited by Infant; 05-04-2017, 08:33.
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Waar is het begonnen..

        Click image for larger version  Name:	zx-spectrum.jpg Views:	1 Size:	10.1 KB ID:	11068
        Ik was 9 of 10 ( ergens '86/'87 ), toen kochten mijn ouders een ZX Spectrum 48k van een oom van mij ( ik heb niet gesmeekt hoor.. ).
        Niemand had er oog voor, ik was de enige die met deze machine aan het "spelen" was. Ik vergeet nooit meer de introductie tape die erbij zat,

        Click image for larger version  Name:	zx-horizons.JPG Views:	2 Size:	693.4 KB ID:	11070Click image for larger version  Name:	zx-thro the wall.jpg Views:	1 Size:	12.6 KB ID:	11071

        HORIZONS met het breakout spel ( thro the wall ).. Helemaal niet aan verslaaft geweest ofzo.. *kuch* dat was mijn eerste computer game die ik speelde..

        Click image for larger version  Name:	computer_c64_compucase_01.jpg Views:	1 Size:	37.1 KB ID:	11072Click image for larger version  Name:	commodore_mps_801-front.jpg Views:	1 Size:	51.7 KB ID:	11073
        Paar jaar later, ik denk rond '90, heb ik van dezelfde oom een C64 ( compucase ) overgenomen
        met MPS-801 printer en green screen voor fl.100 (weg spaargeld), omdat hij een Amiga 500 had aangeschaft.

        Click image for larger version  Name:	c64c.jpg Views:	1 Size:	20.6 KB ID:	11074Click image for larger version  Name:	kleurentv.jpg Views:	1 Size:	124.7 KB ID:	11078
        Jaar of iets later heb ik een C64C met 1541-II gekocht incl. muis 1351 en GEOS ( YEAH!! ),
        al snel volgde een powercartridge en daarop volgend finalcartridge III.
        Bij deze machine had ik een kleuren TV die ik had gekregen van mijn overbuurman.. groot ding joh..


        Click image for larger version  Name:	amiga500.jpg Views:	1 Size:	9.5 KB ID:	11075
        Rond 1992 Heb ik Amiga 500 overgenomen voor fl.100,- , wederom van dezelfde oom :)


        Click image for larger version  Name:	amiga600.jpg Views:	1 Size:	8.6 KB ID:	11076
        Rond 1993 Amiga 500+ gekocht bij Courbois software ( was in de aanbieding volgens mij ),
        redelijk snel geruild tegen een Amiga 600HD (20mb hd jaja..) met een vriend van me ( deed er niets mee ).

        Click image for larger version  Name:	amiga_1200.jpg Views:	1 Size:	647.0 KB ID:	11077
        Rond 1994/95 tweede hands Amiga 1200 gekocht van kennis, 600 was overleden.. :(

        Toen mijn 1200 ermee ophield en ik verder geen geld had voor iets nieuws, toen maar eens achter de familie PC (486DX40 dacht ik) plaats genomen.
        Heul snel Gravis Ultrasound gekocht, omdat ik voornamelijk bezig was met muziek..
        Verdere PC historie zal ik jullie besparen..

        Mijn oom
        Ik ben mijn oom nog steeds erg dankbaar voor zijn gulle gebaar richting mij,
        dat ik voor weinig geld de eerste stappen heb kunnen maken in de wereld van Commodore (computers in het algemeen).
        Door hem is mijn interesse in electro/electronica/video bewerking/fotografie/computers ontstaan, daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor.
        Last edited by tsb; 07-04-2017, 11:13.

        Comment


          #5
          Mijn eerste zelf gekochte computer, was een amiga 500 zo rond 1990 denk ik en die heb ik nu nog altijd. Heeft jaren op de kast gestaan met een kapotte voeding, maar sinds enige tijd weer actief.

          Comment


            #6
            1. Philips Videopac G7000 met 2 joystick en een paar spellen. Geen idee hoe we er aan kwamen. Was er ineens. Nooit wat echt leuk gevonden overigens. Ik droomde er als kind wel van ooit een keer in de V&D te komen en nieuwe spelen te kopen voor de G7000, maar de V&D verkocht ze allang niet meer.
            2. Onze eerste 'echte' computer. Voor 170 gulden een tweedehands Atari 600XL met tapedrive van een achternichtje overgenomen. Man, een beetje bekocht voelde ik me wel, want ik kon er niets mee. Daarbij was er destijds ook niets meer voor te krijgen. De Atari 2600 vierde hoogtij, maar voor de 600XL was niets. Gelukkig zat er 1 basic boek bij, waarvan ik alle programma's heb overgetypt. Toch nog wat te doen gehad. Verkocht in 2004 aan iemand op Fok! voor 40 euro (zonder toebehoren of wat dan ook).
            3. Eindelijk. Een echte computer. M'n vader kwam thuis met een defecte C64 breadbin. In het eerste opzicht niets mis mee, maar met games werd duidelijk wat er defect was. Er was altijd 1 sprite die niet goed werd weergegeven. Deze werd over het hele scherm getrokken/verknipt (wie kent deze bugggg?). Dat maakte spellen niet leuk, want je kon de sprite niet ontlopen, want je werd altijd geraakt. Maar toch, bij basic spelen ging het best goed, dus met wat nieuwe basic boeken weer aan m'n type skills gewerkt. Het geluid van deze C64 was wel vele malen beter dan volgende C64 die ik zou kopen....
            4. Een nieuwe C64(c). Overal nog in overvloed te krijgen (Dixons, Crazy Hans, Gameworld, etc). Het was een slechte deal voor mij, maar dat kon je m'n vader niet kwalijk nemen. In plaats van de mega-game pack die ons beloofd was, kregen we alleen Batman the Movie (the game). Gelukkig kwam ik met tapes een heel eind.
            5. Begin 90's: Sparen, sparen en nog meer sparen voor een 1541-II. Toen begon de lol. Zoveel mogelijk uit m'n C64 proberen te halen. Man, wat een tijd. Tot ik in aanraking kwam met een Amiga. Ik zag Chambers of Shaolin bij een vriendje tijdens een verjaardagspartijtje en ik was verkocht.
            6. Rond 1991-92. Na een tijd van sparen m'n eigen Amiga 500 gekocht. Om het te financieren de C64(c) aan kennissen verkocht, als zijnde hun eerste computer. Ohja, de A500 destijds bij Dixons gekocht. Uit m'n hoofd voor 600 of 800 gulden, om niet veel later voor 100 gulden een 512Kb geheugenuitbreiding te kopen.
            7. Rond 1995. Ai, het reclamebureau waar m'n vader werkte ging over de kop. Gelukkig de A1200 van de inboedel kunnen redden. M'n A500 ging, jawel, weer naar dezelfde kennissen. Simpelweg voor de spelletjes.
            8. 1996: Oh, de inboedel had nog een A4000/030 en A1200. Joepie. De extra A1200 meteen ingezet als 'kabelkrant' (narrow casting) bij een bevriende dansschool.
            9. 1999: Van een bevriende dansschool z'n oude A1000 gekregen. Deze had sinds 1986 gedraaid met een externe HD (10MB!) en 2Mb extra geheugen. De database software (SuperBase uit m'n hoofd) was inmiddels beschikbaar op Windows en kon zonder problemen overweg met het oude database bestand. Ongelooflijk toch? Dit verhaal staat overigens ook in een AmigaScene blad, maar geen idee meer welke.
              .
              .
              .

              - [lange tijd niets, behalve investeren in m'n A1200 en A4000 en sinds 2001 moeten overstappen op een PC (gruwel) voor de studie]-
              .
              .
              .
            10. 2002. Op de school [HMC] waar m'n moeder werkte werden alle A3000's vervangen. Voor 25 euro per stuk kunnen overnemen. Helaas als student maar 2 kunnen meenemen onder m'n arm en met de trein. Eentje direct goed kunnen doorverkopen.
            11. 2003/4. Studeren en op mezelf wonen. Om rond te komen heb ik m'n A3000 en A4000 moeten verkopen. Doet zeer, maar de rekeningen moesten betaald worden.
            12. 2007. Mijn eerste echte salaris, dus wat doe je dan: juist, een iMac kopen. Heerlijk, alle halfb(r)akke PC's het huis uit en vanaf nu alleen nog maar onbezorgd 'computeren'.
            In de loop der tijd nog wel veel Amiga's en Commodore spul op de kop getikt waar ik kon. O.a. een mooie A600 van Anthony (@amiga1260), een A1200 van Geert een new in box A600 van Robert (HCC) en destijds een CD32 nieuw in doos van Michel op AS. Ohja, natuurlijk ook de Petro A1200 met een (ongevraagde) handtekening op de doos omdat ik geen handtekening op de Amiga wilde. Tel daar bij ook op de score van al het spul dat ik bij iRetroVolver heb mogen kopen. Daar wordt je als hoarder uhhh verzamelaar toch gelukkig van.

            Nu weer een beetje orde aan het scheppen op zolder, dus vandaar dat ik heb gereageerd op wat oproepjes hier op het forum. Mocht je nog iets zoeken, gooi het hier vooral op het forum zou ik zeggen.
            Last edited by mendark; 09-04-2017, 23:07.

            Comment


              #7
              Eerste computer waar ik achter zat wat ik mij kan herinneren was de (familie) Commodore 64 of Atari 800XL (weet het echt niet meer).........
              Toen ook nog in aanraking geweest met de Commodore 128D van mn broer en daar de nodige uren achter gespendeerd en in......96 of 97 (weet niet meer precies) kwam de eerste pc in huis (een pentium 133 met een Sound Blaster 16 complatible geluidskaartje)
              Eerste computer die ik ook zelf kocht was een Commodore 64 (bij de kringloop met 1541 datasette en power cartridge) en niet veel later bij een andere kringloop voor 2,50 zag ik een breadbin liggen welke ik ook meenam..........

              Hier heb ik eigenlijk heel lang mee gedaan, maar had intussen wel de nodige console verzameld (nes, snes, megadrive, sega saturn, playstation 1 en 2, xbox, xbox 360)
              Het duurde eigenlijk tot 2011 dat ik met een lokaal groepje vrienden in aanraking kwam dat bij me de home computer verzamel en explore woede pas echt los is gebarsten....
              In dat rappe tempo kwam ik in aanraking met, vic-20 (heb er inmiddels 1), Commodore C16 (heb er inmiddels 1), Commodore 128.
              Ook zag ik daar voor het eerst een amiga 600 in real life (had er wel van gehoord en ooit als klein jochie bij een buurjongen van mijn neefje op een amiga 500 Giana Sisters gespeeld) en was op slag verliefd!
              Toch heeft het tot ongeveer 2 weken geleden geduurd voor ik een amiga 600 in huis heb gehaald.

              Mijn groote home computer jeugd liefde blijft toch de C64 maar vind de rest toch ook wel erg leuk :)

              Van mijn kant geen rebelse verhalen e.d. , ook probeer ik mijn computers zo "maagedelijk" mogelijk te houden en ver weg van stickers, verf, stift en zelfs boren van gaten als mogelijk.
              enkel mijn megadrive en super nintendo zijn voorzien van schakelaars voor 50/60hz en regio blokade uit/aan.

              C64 heb ik inmiddels meerdere exemplaren van en 1 ervan wil ik toch wat mee gaan expirimenteren (kernel switch e.d.)

              Comment

              Working...
              X