Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een oude hobby - Revisie 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Een oude hobby - Revisie 2.0

    Disclaimer.. ik vrees dat deze lang gaat worden.. bij deze alvast mijn excuses

    Het was ergens in 2005 dat ik als Project lead voor de ABN AMRO bezig was in Amsterdam en de overstap maakte naar de Biotech en Big Pharma.. Ik was in 'mijn Nederland'.. en dat na jaren in Duitsland en Zwitserland gewerkt en gewoond te hebben.. Ik voelde me meteen beter en heel blij dat ik weg was uit Duitsland want je past je toch altijd aan de normen en waarden van een land aan en omdat Duitsers gewoon erg stug zijn, adopteer je dat vaak.. maar waarom zeg ik dit? Ik zal er later op terugkomen..

    Maar goed, Ik vond het wel leuk weer in Nederland te zijn en mijn eigen taal te spreken. Ik voelde me beter en op mijn plek. Ik ging meer uit en kwam zo ook in aanraking met iemand die een Amiga thuis had. Leuk.. iets van vroeger.. zo leuk dat ik er ook wel eentje wou hebben. Bij AmigaKit kon je toen nog nieuwe 1200 Magic Packs kopen.. en in de week dat ik voor diezelfde opdrachtgever voor 6 maanden naar Denemarken zou vertrekken met kind en kegel (dochter was pas geboren), heb ik dat ook gedaan. Dit was ergens begin 2007. Uiteindelijk werd die 6 maanden verlengd met nog eens 6 maanden.. daarna nog eens met 12 maanden en uiteindelijk was onze dochter 4 jaar en vonden we het wel welletjes.. in 2011 zijn we teruggekomen en ging ik pendelen tussen Denemarken en Nederland.. en in de tussentijd had ik bij mijn ouders een slaapkamer vol met dingen die ik opgekocht had. Ik spreek dan al snel over een vijftig computers of meer en het nodige aan "spare parts".. gekocht omdat het niet duur was en ik bij terugkomst in Nederland eraan zou gaan beginnen.. maar het kwam anders..

    We zijn bij terugkomst begonnen met de plannen voor het bouwen van ons huis.. iets wat eind 2012 van start ging.. en toen waren we ook nog eens in blijde verwachting van onze zoon.. terwijl ik wederom in Duitsland was.. korter bij huis dan Denemarken.. maar wederom geen Nederland, dus werden beslissingen altijd in het weekend genomen. Ik had dus weinig tot geen tijd om er echt voor te gaan zitten. In 2013 werd onze zoon geboren.. mooi was dat moment.. twee kinderen.. tof.. geen tijd voor een hobby anders dan leuke dingen met die twee kids doen!

    Het toeval wou ook nog eens dat we (ik en mijn maat Paul) de eenmalige kans kregen de (of een van de) grootste retro collecties van Nederland op te kopen met de insteek het weer te verdelen onder de liefhebbers.. zolang het maar kostendekkend zou zijn voor ons. Ja, leuk plan en wat een toffe tijd was dat.. maar kostendekkend bleek dat helaas niet te zijn. Echter hebben wij beiden hier nul spijt van en ik zou het nu ook weer gedaan hebben zonder enige twijfels. De reden is dat we hierdoor zoveel toffe mensen hebben leren kennen en nieuwe vriendschappen hebben gesloten, dat het alle moeite meer dan waard was.. Ik ga nu geen namen noemen want stel ik vergeet iemand.. maar jullie weten wie jullie zijn :-) -- Amiga 30 in Amsterdam komt ook voort uit de vriendschappen die zijn ontstaan door die grote hardware herverdeling in de bewuste loods.. en dat was een leuk event om te organiseren mede ook de road trips die volgden naar het Amiga 30 event in Mountain View (USA), Peterborough (UK) en Neuss (Duitsland).
    Click image for larger version  Name:	Amiga 30 Amsterdam 02.jpg Views:	1 Size:	106.1 KB ID:	10616

    Mijn collectie.. oh ja.. die was er.. maar ik ging uitdunnen.. heb wat vrienden blij kunnen maken met het vullen van een plekje met een console of computer die ze vroeger nooit hadden en veel wat dubbel was of gewoon "too much" heb ik verkocht op eBay en/of AmiBay.. en mijn hobby.. die moest nog steeds wachten.. er was genoeg.. maar geen tijd!

    Ergens 2015.. ik meen zelfs op 1 April (geen grap!) gingen we dan om.. de collectie volgde later.. in Augustus.. het was 33 graden toen.. Paul heeft mij nog geholpen dit naar de zolder te dragen.. "oh moeders wat was het heet" .. (sorry Paul!).

    Click image for larger version  Name:	Hot Haul in August.jpg Views:	1 Size:	39.3 KB ID:	10615

    Ergens eind 2015 ben ik toen ook gestart met het project "ManCave".. elk weekend iets.. ruim een jaar lang.. dan kwam iemand weer van Gispen met een bureau en/of rolcontainer.. een kast of twee.. dan kwam Herman Miller met stoelen.. de lokale keukenboer maakte een mooie mancave keuken voor bier, koffie en snacks.. een vette game hoek voor de kids (lees: stiekem ook voor papa).. toen nog een leuke duo desk voor de retro shizzle en een kast voor mijn boeken en games.. altijd in een weekend.. altijd op jacht naar een leuke sale.. en altijd maar een paar uurtjes aan kunnen spenderen gezien mijn familie mij door de week moest missen.

    Mijn hobby.. daar ging het toch over.. ja.. nee.. nog niet.. te druk.. geen tijd.. later!

    Begin van dit jaar kwam de klant in Duitsland met het briljante idee mij part time in te gaan zetten. Ja leuk, maar ik ga niet part-time factureren dus we vonden elkaar al snel bij de middenweg van een 32-urige werkweek.. een 3-dagen weekend dus.. en dat was dan ook het moment dat ik meer tijd had voor mijn familie en dus ook mijn hobby wat is te vertalen naar zeven kratten met hardware.. En dat na notabene tien jaar.. Ja.. er waren alweer tien jaar vergaan.. en toen ben ik gaan nadenken. Je moet niets uitstellen.. want van uitstel komt inderdaad afstel. Je leeft in het nu en het heden.

    Vorig weekend was Paul bij mij. Hij had een probleem met zijn RTG kaart wat dus uiteindelijk software bleek te zijn en na een uurtje of vier in de mancave in nerd-modus te zijn bezig geweest, waren we beiden net als 30 jaar geleden (ja, zolang kennen wij elkaar al) in ons element. Een fijn moment was dat en wat mij betreft komend weekend weer. Dat was voor mij ook het moment dat mijn passie terug was.. niet het moment dat ik dingen kocht of verkocht, niet het moment dat TSB mijn bordjes ging recappen of ik op een club ergens was. Ook niet bij Whizzi die iets ging retrobrighten of het moment dat ik op Amiga 30 stond.. Nog niet eens het moment dat ik met RJ Mical totaal bezopen in zijn loods aan het graven was naar die Hi Torro Joysticks.. (Je zou het vermoeden..).. Nee.. het was het moment dat ik met een van mijn vrienden met wie ik een Amiga verleden deel, aan een Amiga aan het sleutelen was.. dat was het moment voor mij - Ik had mijn passie voor hobby weer ontdekt!

    Click image for larger version  Name:	Amiga 4000 Marcel.jpg Views:	1 Size:	86.7 KB ID:	10617

    Oh ja.. ik was nog een uitleg schuldig over dat aanpassen aan een cultuur.. Ik ben dus alweer ruim 4 jaar werkzaam in Duitsland.. Ja, ik spreek Duits bijna net zo goed als ik Nederlands of Engels spreek.. maar ik blijf Nederlander en vind het maar al te vermoeiend. Een van mijn selling points als consultant in Duitsland is perfect Engels wat je al snel speciaal maakt in een land zoals Duitsland, maar het is geen reden dit daarom te blijven doen en daarom dat ik ben begonnen met het aangaan van gesprekken in Nederland om mij weer "thuis" te voelen en in "mijn Nederland" te zijn en te genieten van het leven, de mensen om mij heen zijnde mijn familie en vrienden en natuurlijk mijn hobby.

    Om dan niet alleen maar te lullen over het leven en keuzes.. dan ook wat nerd talk.. Ik heb dus op aanraden van Tahoe een X-Surf en een Rapid Road weten te bestellen.. zal wel weer net na het weekend komen (klote Duitsers ook altijd) maar dan kan ik tenminste lekker makkelijk via de NIC toegang tot mijn Synology verkrijgen en met een USB stick alles wat van extern komt importeren. Al met al een goede oplossing ook al kost het een beetje -- Bedankt Tahoe voor deze tip nog.

    Maar waarom dit verhaal dan? of de Moraal ervan? .. Simpel.. De moraal van dit verhaal is met een zin gezegd; "Stel niks uit en leef in het nu en heden.. doe gewoon je ding want van uitstel komt afstel!"

    Heb jij ook een leuk verhaal hoe jij weer bent uitgekomen bij je oude hobby? Of is het wellicht nooit gestopt? Deel het dan eens met de andere bezoekers van dit Cafe.
    Last edited by Megatron; 13-03-2018, 01:48.

    #2
    Hey gast, Paul hier, HammerNL, ofwel Dr. Lurk voor insiders :)

    Ik moet inderdaad zeggen afgelopen zaterdag was weer als vanouds: samen tokkelen, sleutelen aan een Amiga tussen de spare parts, floppies, kabels en weet ik nog wat voor andere zooi. Dat is voor mij het échte Amiga gevoel: samen computeren en sleutelen.

    2016 was een dieptepunt voor me, een pijnlijke scheiding heeft me compleet gebroken. 18 jaar was ik met haar samen, 2 kids en toen... pats! Stekker eruit, einde oefening. Papieren, hypotheek afkopen, nieuwe hypotheek, nog meer papieren, alimentatie, co-ouderschap en zei ik al papieren!? Maanden heb ik geleefd als een zombie en was de wereld een grote waas om me heen. Ik kan je vertellen dat ik ERG blij was dat ik goede vrienden had en leuke job had die me elke dag dwong om op te staan en te leven... zonder al dat had ik er vandaag niet zo fris bij gezeten.

    Hoe pijnlijk dat ook was en nog steeds is, het heeft me wel uitgebreid aan 't denken gezet, en een van de conclusies is dat ik de afgelopen 18 jaar steeds minder aan mezelf ben gaan denken. Ik geef niemand de schuld, het is een proces waar je vanzelf langzaam inrolt. Je wil de vrouw happy houden, de kids entertainen, vriendelijk naar de buren blijven, de vereniging wil je in het bestuur en, en, en... iedereen wil vanalles van je. Maar wat wil ik eigenlijk ZELF!?

    Nou, als nerd-in-hart-en-nieren was dat antwoord niet moeilijk: computeren, programmeren, sleutelen, Star Trek... ofwel: GEEKEN!

    In de laatste weken is mijn Amiga-liefde weer gaan bloeien. Mijn 4000 heb ik uit 't stof getrokken (gelukkig had Marcel (iRetroVolver) me jaaaaren geleden al overtuigd om 'm te laten recappen), en ben ik weer gaan sleutelen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat om de een of andere reden mijn Cybervision niet meer wilde :( En aangezien 15KHz-capable monitoren/tv's tegenwoordig nog zeldzamer zijn als betrouwbare politici, kon ik niet echt verder: ik zag immers niks. Niet getreurd, de RetroVolvo to the rescue. Zijn, en dan druk ik me zacht uit, over-the-top Amiga collectie bevat gelukkig een stuk of 73 multisync TFT monitoren.

    Zo gezegd, zo gedaan. Alles ingepakt, in de auto en richting Huize Retro. Daar een hoekje van een met retro-shizzle beladen buro vrijgeschoven, en we waren "in business". Uiteraard moest nog voordat we mijn 4000 aanzetten de kap eraf; standard procedure toch? Een half biertje erbij, en na een paar uurtjes prutsen, en wat goede tips van Tahoe (da's die andere gast met een out-of-this-world Amiga collectie en een mooi wetsuit), hadden we mijn CyberVision weer aan de praat. Tahoe, tnx nog voor de tips.

    Die avond thuis wilde ik mijn herboren 4000 gelijk in mijn TV meubel inbouwen. Ik kwam echter al snel tot de conclusie dat dat natuurlijk niet past... nadat ik na lang puzzelen daar wat op verzonnen had, bleek mijn gloedje nieuwe TV (een van de voordelen van scheiding) geen VGA aansluiting te hebben. Gelijk op internet een VGA->HDMI converter besteld met de nodige andere spare parts, zoals een fan voor mijn '060 die het blijkbaar had begeven. Kortom, er wordt weer gewerkt aan mijn 4000! Volgende in de lijst is mijn 1200 :)

    Oh, qua planning Marcel, ben ik bang dat ik niet elk weekend tijd heb. Je hebt me namelijk een zekere Philippe op mijn hals gehaald, die me heeft omgepraat om voor hem een nieuwe website te maken waar backers van zijn succesvolle campagne's hun spulletjes kunnen configureren. Die moet half april klaar, dus tot die tijd ben ik erg druk. Of ik nu weer terugval in het "iedereen wil wat van me"? Nou, misschien wel, maar het gaat in dit geval wel om Amiga kickstarter campagnes :D

    PS: Looking forward to playing Firepower with u mate!
    Last edited by HammerNL; 15-03-2017, 10:51.

    Comment


      #3
      Hobbies verbinden, zo is het nu eenmaal. Leuk om dit verhaal van jullie te horen. Hobbys gaan over passie, anders waren het geen hobbys, en laten we wel zijn, elke keer als je een Amiga na een tijdje weer aanzet moet je er gewoon weer mee ouwehoeren om eea voor elkaar te krijgen. Dat hoort bij een Amiga, blijkbaar, en het is leuk dit te delen met anderen.

      Ikzelf heb na jaren ook weer goed werkende systemen (ook dankij de loods voorraad) en vermaak mij geregeld in het weekend met mijn hobby. En dit alles is ook mede mogelijk door deze community. Helaas heb ik weinig personen in de buurt die mijn hobby delen, maar ach, dat overleef ik wel. :)

      Comment


      • Megatron
        Megatron commented
        Editing a comment
        Je bent altijd welkom bij ons, ook al is het wat verder dan wenselijk :-)

      • wiebow
        wiebow commented
        Editing a comment
        Dat wordt gewaardeerd. Wanneer het mooi weer is kom ik zeker weer eens buurten :) Ben wel benieuwd naar je man cave... Ik neem wat Eddings mee om je kasten te signeren.
        Last edited by wiebow; 15-03-2017, 14:00.

      #4
      Originally posted by HammerNL
      Zijn, en dan druk ik me zacht uit, over-the-top Amiga collectie bevat gelukkig een stuk of 73 multisync TFT monitoren.
      Het zijn er drie.. DRIE!..



      Originally posted by HammerNL
      .. Een half biertje erbij, en na een paar uurtjes prutsen, en wat goede tips van Tahoe (da's die andere gast met een out-of-this-world Amiga collectie en een mooi wetsuit), hadden we mijn CyberVision weer aan de praat. Tahoe, tnx nog voor de tips.
      Click image for larger version  Name:	Folkert Wetsuit.jpg Views:	1 Size:	231.0 KB ID:	10624
      Ja.. die wetsuit is klaar heb ik gehoord!


      Originally posted by HammerNL
      .. Je hebt me namelijk een zekere Philippe op mijn hals gehaald, die me heeft omgepraat om voor hem een nieuwe website te maken waar backers van zijn succesvolle campagne's hun spulletjes kunnen configureren. Die moet half april klaar, dus tot die tijd ben ik erg druk. Of ik nu weer terugval in het "iedereen wil wat van me"? Nou, misschien wel, maar het gaat in dit geval wel om Amiga kickstarter campagnes :D
      Ja, my bad!.. sorry!

      Originally posted by HammerNL
      PS: Looking forward to playing Firepower with u mate!
      Ja tof!!
      Last edited by Megatron; 15-03-2017, 11:54.

      Comment


        #5
        Originally posted by iRetroVolver View Post

        Het zijn er drie.. DRIE!..
        -enzeventig
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #6
          Hm, ik ben erg benieuwd naar de loods en de diverse personen achter de avatars. Is er binnenkort weer iets als een bbq ofzo?

          O ja, mijn verhaal komt zo/vanavond. Als ik de kinderen/vrouw me even tijd gunnen :)
          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

          Comment


            #7
            Originally posted by michael View Post
            Hm, ik ben erg benieuwd naar de loods en de diverse personen achter de avatars. Is er binnenkort weer iets als een bbq ofzo?

            O ja, mijn verhaal komt zo/vanavond. Als ik de kinderen/vrouw me even tijd gunnen :)
            Ik wil best weer eens een bbq organiseren hoor. Daarbij woon ik ook nog eens enigszins royaal (beetje ruimte in de tuin is wel handig) en in het midden van het land.

            Zal wel even een apart topic openen.

            It's a wonder tall trees ain't layin' down

            Comment


              #8
              Originally posted by Infant View Post

              Daarbij woon ik ook nog eens enigszins royaal (beetje ruimte in de tuin is wel handig) en in het midden van het land.

              Click image for larger version

Name:	BBQ in Bussum.jpg
Views:	147
Size:	159.0 KB
ID:	10631

              Comment


                #9
                Originally posted by iRetroVolver
                ..Ik heb dus op aanraden van Tahoe een X-Surf en een Rapid Road weten te bestellen.. zal wel weer net na het weekend komen (klote Duitsers ook altijd)
                Soms weten ze me dan toch wel weer te verrassen! Hulde!

                Click image for larger version

Name:	Yeaaaa!.jpg
Views:	148
Size:	146.6 KB
ID:	10638

                Comment


                  #10
                  Mijn verhaal is lang niet zo goed als die van iRetro of van HammerNL, ook heb ik geen 20 muismatten. Mijn verhaal begint heel simpel, ergens in 1989 gok ik zo. Ik zal een jaar of 8 zijn geweest, toen ik mijn eerste eigen computer kreeg. Een C64 breadbin die mijn neefjes over hadden. Zij hadden een Amiga 500 gekocht en deze stond inmiddels al een tijdje stof te happen. Mijn interesse was bekend, want met enig regelmaat als ik daar ging spelen, speelde ik spellen met mijn grote neven (allebei zo'n 5/7 jaar ouder als ik).

                  Na heel veel spelletjes spelen, proberen cassettebandjes van mijn vader's Acorn Electron in te lezen (wat natuurlijk niet lukte, basic = basic, maar acorn != c64) en mijn eerste stapjes Basic ('10 print "hello" 20 goto 10'-FTW!), was ik er op een gegeven moment ook wel een beetje klaar mee. Gelukkig was het toen (waarschijnlijk rond) 1992 en waren zij overgestapt naar een stoere 486. Oftewel, de Amiga 500 kwam mijn kant op! Hier kon ik echt wat mee. Spelletjes spelen tot na mijn bedtijd, beetjes programmeren in ARexx en natuurlijk mijn eerste stapjes verslagen voor school schrijven in Wordperfect. Wat was de Amiga 500 toch een gaaf ding en wat heb ik hier een hoop tijd mee gespeeld en huiswerk gemaakt.

                  Mijn beste vriend (nog steeds) had een C64 op dat moment en nam me af en toe mee naar de Commodore Club in Delft. Ik snap nog steeds niet zo goed wat hij daar leuk aan vond, want iedereen zat (a la Maarssen) een beetje naar zijn C64 of C128 te staren. GeOS was volgens hem helemaal top, prachtig dat dat op een C64 kon, maar mijn Amiga kon zoveel meer. Natuurlijk hadden er een aantal wel een Amiga, maar die waren verhoudingsgewijs toch was spaarzaam.

                  Oftewel, helemaal alleen in de wereld van Amiga, zonder anderen om mee uit te wisselen, was mijn hoeveelheid programma's en spellen beperkt tot dat wat ik mee had gekregen van mijn neven. Toen mijn vader een Pentium 75 kocht, kwam langzaam echt het delen van software. Mijn budget werd wat uitgebreider en ik kon op een gegeven moment zelf betere hardware kopen als mijn vader. De Amiga 500, die me zoveel plezier had gebracht, werd ergens in 98 verkocht op de rommelmarkt op aandringen van mijn moeder ("Je doet er toch nooit meer wat mee").

                  Fast Forward naar 2012, ik zie op marktplaats toevallig twee Amiga 500's (een heel, een stuk) in een advertentie. 40 Euro, moest ik ze wel op komen halen. Ik was toevallig vrij, dus bieden en zo ongeveer meteen gaan rijden. Ik zou nog wel zien wat ik er mee zou doen. Ze verdwenen niet al te lang daarna in een kast, onderin, in verband met ruimte gebrek en daar zouden ze nog wel even blijven liggen. Mijn dochter had mijn kamer nodig (we hadden een driekamer-appartement op dat moment), dus dag hobby's van pappa.

                  In 2014 overlijdt mijn vader en daarmee komt een gevoel van nostalgisch verlangen naar vroeger langzaam een beetje terug te komen. Ik wil een beetje ervaren van die tijd van toen ik klein was, toen alles veel makkelijker was. In 2015, vlak na de geboorte van mijn zoon en de ruimte om ons heen er weer een beetje begint te komen (van driekamer-appartement naar eensgezinswoning) heb ik eindelijk weer een eigen hoekje. Ik koop een 1200, lange tijd een droom geweest toen ik klein was en er alleen maar naar kon staren in de advertenties van de spaarzame blaadjes die ik kocht. TSB recapped hem en ik spreek zowaar een aantal mensen aan op zo'n Commodore Clubdag (voor mij echt wel een stap).

                  Ik ben van ver gekomen, zeker als ik zo terugkijk naar het moment dat ik zo'n kleine jongen was en de Amiga 500 voor mij nog een beest van een machine was. De Amiga is een portaal naar vervlogen tijden, maar ook een genot om daarna te zien waar ik nu ben, wat ik nu doe en kan, zowel op persoonlijk vlak als met computers.
                  [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                  Comment


                    #11
                    Als vermoedelijk een van de jonkies hiero (ontworpen in 1981, geboren in 1982) zal ik pogen een korte versie van mijn verhaal te doen hier.

                    Als kind had ik al interesse in electronica en vond onze Tandy TRS80 Colour Computer II machtig interessant (toen ik 5 a 6 was). Begin jaren 90 kregen we eindelijk een IBM-kloon (80386SX16) waar ik vrij snel door had dat in in Qbasic bijna hetzelfde kon als op de Tandy.

                    Op weg naar mijn basisschool fietste ik altijd langs een kringloop winkel. Mijn interesse lag vooral in radio's want ik wilde DJ worden en daar waren ze vooral goedkoper dan de radio's achter in de Wehkamp-gids (want 999 gulden is best veel geld als je maar 2 gulden per week zakgeld krijgt). Bovendien had ik toch geen vriendjes op school en vonden ze het niet vervelend bij deze kringloop als ik daar rond liep.

                    Tot op een dag ik een hele vreemde zwarte koffer zag staan. Deze geopend en er bleek een computer in te zitten, een Philips P2000-C. Geen documentatie, geen diskette's maar het ding werkte nog wel. Bij het aanzetten verscheen in groene letters 'DISK?' op het display. Na verschillende combinaties kwam ik in een soort systeem waar ik dingen kon intikken, maar alles wat ik kende werkte niet. Iedere dag ging ik er heen om te proberen, tot ik via een collega van mijn vader telefonisch contact kreeg met de HCC. Ik ontving via de post alle documentatie en diskette's en ineens kon ik iets met die computer! Wow! Ik betaalde 10 gulden en nam hem mee naar huis (15 kilo is dan best zwaar).

                    Mijn vader bracht mij iedere 2 maanden naar Houten om bij de HCC P2000-gg aanwezig te zijn waar ik in Pascal vooral dingen maakte voor deze P2000-C. Uiteindelijk ook lid geweest van de DOS gg. Ondertussen ging het woord rond dat ik oude computers leuk vond en ik ontving steeds meer oude computers.

                    Mijn IBM-PC 386 had inmiddels ook een geluidskaart en ik was vol overtuiging bezig om daar muziek op te maken (we spreken nu van 1994/1995, ik was dus 12). Ik heb zelfs toen nog een BBS geopend (in 1995) met een andere 386 welke ik via BNC aan elkaar had verbonden (IPX/SPX).

                    De verzameling groeide (met name MSX in het begin) tot het moment dat ik een Amiga 1200 had, later ook een 600, een 3000 en een CDTV. Met name de 1200 vond ik prachtig, hoe mooi grafisch en hoe leuk was protracker op dat ding.

                    Op mijn 16e had ik 35 computers staan, maar interesse verdween en veranderde in interesse in de meisjes. Alle computers weggedaan, op de P2000C en Tandy Colour Computer 2 na.

                    De jaren erna ben ik vooral de IT-richting in gegaan en als hobby de muziek in. Heb hier ook de website DrumForum.nl opgericht en deze is vrij snel commercieel gegroeid. Getrouwd met een bassiste van een band, bijna doodgeschopt door haar ex, zij bleek onopgeloste zaken uit het verleden te hebben (kwamen we achter toen) en is in therapie gegaan en weer gescheiden (anderhalf jaar getrouwd geweest, geen kinderen of koophuis gelukkig, wel een succesvolle band die ook ter ziele is gegaan hierdoor). DrumForum.nl was net voor de scheiding ook verkocht omdat ik mij wilde focussen op muziek (met mijn ex dus).

                    Mijn huidige vrouw leren kennen en zij is in Nederland komen wonen (mijn vrouw is Russische). Uiteindelijk besloten om de 2 antieke computers (P2000-C en Tandy) ook te verkopen aan een verzamelaar.

                    Fast forward, getrouwd en verhuist naar Helmond (met 4 treinstations) en via een vriendin van mijn vrouw weer in aanraking gekomen met retro computers. De vriend van de vriendin van mijn vrouw (u tekent mee?) verzamelt retro game consoles. Bij een bezoekje aan hun miste ik de CD32 en CDTV. Hij claimde dat deze moeilijk aan te komen zijn. Bij thuiskomst (in Helmond, met die 4 stations dus.. alhoewel ik toen met de auto was) begon het te kriebelen en ik wilde weer een Amiga hebben. Dat vond ik uiteindelijk de mooiste computers van mijn verzameling. Een oproepje op Twitter zorgde voor een Amiga 4000T en 2x Amiga 500 waarmee ik voor het eerst weer in aanraking kwam met een bepaald blauw forum.

                    Ik ben weer naar bijeenkomsten gegaan, heb veel verkocht en ingekocht en veel nieuwe (in ieder geval in mijn ogen) vrienden en in ieder geval 1 dochter gemaakt.

                    Eind 2015 begonnen om naast Amiga's ook wat andere systemen te gaan verzamelen, ik wilde namelijk ook weer eens een Tandy.

                    Oktober 2016 begon de verzameling weer tot hoarder-niveau te komen waarop mijn vrouw zich afvroeg waarom ik er niks mee ging doen. Hierop is het plan van het HomeComputerMuseum ontstaan waar ik momenteel mee bezig ben en waar ik, tot mijn grote plezier en dank, ook hulp krijg van mensen uit de retro computer community.

                    Inmiddels staat de collectie van computers in mijn eigen verzameling op 90 systemen en repareer ik ook wel eens wat computers voor vrienden uit de retro computer wereld. Met name in het retr0brighten heb ik nogal wat ervaring.

                    Mijn doel is om de kennis, het plezier (or irritatie) en de geschiedenis van de homecomputer ergens tastbaar te maken zodat het niet vergeten wordt bij de nieuwe en komende generaties.



                    Comment


                      #12
                      Vanavond weer eens aan de slag met de herontdekte hobby van ouds.. wel nog even met een hulplijn bij Tahoe (wederom.. fuck die vent weet ook echt alles)..

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2214.JPG
Views:	170
Size:	2.53 MB
ID:	10714

                      Had nog ergens in een doos een paar NOS/Sealed Quantum Fireball harde schijven liggen van 1GB dus als, dan meteen ook even een verse pakken en niet eentje van 20+ jaar oud.. dat is vragen om problemen denk ik dan.. en ja, heb ook wel een CF adapter klaar liggen voor.. eh.. ja.. waarom eigenlijk.. geen idee.. met USB en NIC in die Amiga 4000 is die CF adapter alleen nog iets om te transporteren naar een andere Amiga gebruiker of 'vice versa' tussen de Amiga 4000 en Amiga 1200.. naja.. we bouwen het ding er maar gewoon in dan.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2215.JPG
Views:	178
Size:	1.94 MB
ID:	10715

                      Enige wat mij opviel is dat mijn Amiga 4000 weliswaar een Revision D moederbord heeft en re-capped is, maar er een Buster 9 inzit (geen Buster 11) maar geen Fastlane Z3 of Deneb in dus hoop eens even dat dit geen issue is.. heb nog wel een Buster 11 nieuw liggen, maar geen IC-Lifter om die adequaat te wisselen. In ieder geval zit de Picasso IV erin.. dat was nog een geschenk van Tahoe waarvoor nogmaals mijn dank.. leuke "Kerstkaart" was dat!!

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2209.JPG
Views:	148
Size:	2.47 MB
ID:	10716

                      Wat ik ook wel erg tof vind is dat ik nu eindelijk eens met die GoTek drives kan rommelen.. dat is toch wel handig om een ADF even snel naar een Floppy te converteren.. ja ja.. ik weet het.. ik ben een purist en werk gewoon graag met die kolere floppies die na een paar jaar sterven... ik heb nog 200 doosjes nieuw staan dus ik kom daar wel een eind mee denk ik.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2211.JPG
Views:	166
Size:	2.23 MB
ID:	10717

                      Mij was wel nog opgevallen dat mijn 4000 een klein probleempje heeft en dat is dat ik geen externe drives kan aansluiten. Hij ziet ze wel als DF2: in het boot menu, en ze "tikken" al smachtend op een diskette, maar als je er dat iets instopt, dan leest hij niks. Dus of een datalijntje van de poort stuk, of een verkeerde capacitor erop of een cold solder point.. we moeten er maar eens naar laten kijken door Martijn of Tristan..

                      Ik zal eens kijken dat ik af en toe wat dingen hier deel.. ik denk dat er wel enkele cafe bezoekers zijn die dit wel leuk vinden om te volgen.


                      Comment


                      • wiebow
                        wiebow commented
                        Editing a comment
                        Ja laat maar weten hoe het gaat!!

                        Verder: floppies: ik heb er enkele nodig, die van mij zijn allemaal brak of ondergekalkt met viltstift... Ben je over te halen om afstand te doen van enkele pakjes?

                      • Megatron
                        Megatron commented
                        Editing a comment
                        Zoals besproken komen 5 doosjes jou kant op :-)

                      #13
                      Ergens in 2005 heb ik mezelf eens wijsgemaakt dat ik ging stoppen met de Amiga, vrij grote verzameling verkocht destijds ... maar zoals ik al zei " mezelf wijsgemaakt " . En op de zolder is het nog erger.

                      Comment


                      • PMS
                        PMS commented
                        Editing a comment
                        Ik zie geen ramen op je foto. Dus geen last van UV licht? Ik heb een paar jaar geleden een Amiga-fan gesproken die zelfs UV werend glas in zijn woning liet zetten. Dan is een kamer zonder ramen goedkoper.

                      • Megatron
                        Megatron commented
                        Editing a comment
                        PMS - dan heb je wellicht met mij gesproken. UV werend glas, lichtdoorlatende zonnewering en LEDs die in een bepaald spectrum blijven

                      • Guest's Avatar
                        Guest commented
                        Editing a comment
                        Er was een raam dat uitgaf op de traphal ... dichtgemetseld om praktische redenen toen ik hier komen wonen ben. Ik heb wel gewone foto's ook maar met mijn smartphone of het gebrek aan een fototoestel met breedhoeklens is het allemaal moeilijk te fotograferen.

                      #14
                      Kleine update..

                      We hadden zaterdagnacht een crashende Amiga 4000 waarbij ik zonder gebruik te maken van de bekende tools bij een "Deviation Investigation" die ik ooit zelf heb moeten toepassen in mijn beroep (ja, ik schaam mij) meteen een aanname gemaakt dat het "wellicht" aan de Buster 9 ligt daar ik immers een ZORRO 3 Picasso IV erin had geprakt EN nog een RapidRoad op een XSurf die ook ZORRO 3 is.. dus hub die kaarten eruit.. de buster 9 eruit gewipt.. een nieuwe Buster 11 erin gepropt (die al 10 jaar in een van de voorraadkisten lag)..

                      Kaarten erin.. opstarten.. mooi.. verder.. doei crashes.. godverd#*&! wat is dit nu weer dan?
                      Click image for larger version  Name:	Godskoleretiefusdeteringwatisditnuweerdan.jpg Views:	1 Size:	157.6 KB ID:	10809



                      Stap 1 - XSurf eruit.. Testen.. nog steeds crashes
                      Stap 2 - Picasso eruit.. Testen.. Wissel op de Scart.. nog steeds crashes
                      Stap 3 - Krabt eens even achter zijn oor.. kan toch niet

                      Stap 4 - Koffie... Google... Amiga Intern boek erbij.. Guru Meditation.. Nog meer koffie..

                      Toen viel me in.. naja.. het zal toch niet... de nieuwe harddisk... max transfer.. buffer.. dat?

                      Stap 5. HDToolbox.. vergelijken.. aanpassen.. nada dice.. same shit
                      Stap 6. Oude HDD eraan.. BAM.. alles weer als van ouds!

                      Conclusie - De HDD nogmaals opnieuw opgezet.. Data overgezet en we konden verder.. het was toen Zondagochtend 4:17am

                      Leuk zo'n hobby uit 1990... **kuch**

                      Comment


                      • tsb
                        tsb commented
                        Editing a comment
                        Amiga 4000 geeft mij ook veel hoofdpijn..

                        Nog even wat over de X-Smurf,
                        X-Smurf werkt bij mij niet in ZIII mode, dus op ZII gezet.. schijnt een bug te zijn.. waar Jensieboy al meer dan 1,5 jaar mee bezig is.. ugh..
                        De X zal je Smurfen.

                      • Guest's Avatar
                        Guest commented
                        Editing a comment
                        Die oude hd ... de inhoud is die identiek aan de nieuwe ?

                      #15
                      Tsja krijg je met die ouwe apparaten hè, of dat nou auto's of Amiga's zijn ze krijgen toch wat nukken
                      Des te mooier als het uiteindelijk werkt!

                      Moet wel eerlijk zeggen dat met mijn A600 vampire build alles in 1 keer werkte en ook met de software installatie.
                      [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                      Comment

                      Working...
                      X