Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voorstellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Voorstellen

    Hallo!

    Mijn naam is Martijn.

    Ik ben de Commodore wereld ingerold door mijn oom, die 6 jaar ouder is dan ik. Toen wij thuis een Atari 800XL hadden, had hij een Commodore 64 waar ik bij het logeren op speelde.
    Toen hij zijn Amiga 500 kocht, kreeg ik de Commodore 64.
    Nu wordt mijn geheugen een beetje wazig, dus ik weet niet meer of ik de Amiga 500 toen kreeg.. en als dat zo was, wat daarmee gebeurt is.
    Ik heb uren doorgebracht met Formula One Grand Prix, ook nogeens met een nul-modem kabel. Sowieso speelde ik alles waar Microprose mee kwam.
    Ik heb nog wel mijn Amiga 600, Amiga 1200 en jaren later de Amiga 1200HD die ik bij Amiga City had gekocht. Nadat Grand Prix 2 uitkwam, ben ik overgestapt op PC, waarbij de opvolgers altijd weer zorgen dat ik weer een nieuwe pc moest kopen.

    Elk jaar begint het weer te kriebelen.. doen die Amiga's het nog? Krijg ik ze aan de gang?
    Eerst met een Amiga - Scart - HDMI de Amiga 600 aan de gang gehad, toen lopen hobbyen met de IDE-CF adapter en met PCMCIA-CF kaartjes, om dan elke keer weer alles op te ruimen. (de beleving viel toch wat tegen op die trage machines (geen accelerators oid).

    Dit jaar heb ik het wat grootser aangepakt, dankzij een bepaalde controversiele Raspberry Pi 4 image die begin dit jaar uit kwam.

    Inmiddels is mijn Amiga 600 donor geworden voor een Raspberry Pi, met 3d printjes om het netjes af te werken. Uiteraard dus met keyrah, Ethernetverloop, microsd verlengkabel, USB aansluitingen aan de zijkant, etc.

    Hij doet het prima, na wat herbestellingen van kabels die in eerste instantie te dik en lang waren om de Amiga 600 dicht te krijgen, heb ik nu toch een werkend systeem.

    Daarna maar weer Amiga Forver gestart, gespeeld met Winuae en Amikit XE gekocht.

    Nu heb ik nog niet helemaal een tevreden gevoel. Die keyrah zit nu in de mode dat hij geen remapping doet van de toetsen, waardoor de LED's het alleen doen bij het starten. Verder is de A600 case natuurlijk wel klein, maar je mist toch wat.. en er is weinig ruimte in de case. Ik zou graag een SSD erin willen zetten bijvoorbeeld.

    Nu loop ik wel tegen wat issues aan. De 2e keyrah besteld bij Amigakit.. 10 dagen geleden, is nog niet verstuurd. In het Amigakit topic zag ik al dat deze webshop niet heel betrouwbaar is met op tijd leveren.. en zie ik de LEDs wel op de A1200 straks, of ook niet?
    Ik zoek dus eigenlijk een soort van vervanging voor de keyrah. Die niet meer hoeft te doen dan de LEDjes laten oplichten en het keyboard van de A1200 als USB door te geven naar de Raspberry Pi 4.

    Verder wil ik eigenlijk ook de Amiga 1200 case netjes afwerken. Voor de A500 en de A600 zijn er mooie 3d geprinte onderdelen te bestellen (daarom ziet mijn A600 er ook goed uit aan de achterkant), maar voor de A1200 heb ik nog niks kant en klaar gevonden.

    Ik ben benieuwd of mijn interesse dit jaar wat langer aanhoud, of dat het blijft bij de kick van het bouwen en werkend krijgen :) Hopelijk helpen dit forum en de A600 die een permanent plekje op mijn bureau heeft gekregen daar een beetje bij.
    Last edited by Hailstorm; 21-10-2020, 17:58.
    [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

    #2
    Hallo Hailstorm, welkom!

    Sterkte met wachten op Amigakit... mijn ervaring is dat even bellen wel helpt. Maar jammer dat dat nodig is... ze zijn echt heel traag en totaal niet mededeelzaam over de status van leveringen.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Welkom!

      Mijn Amikit spullen heb ik zonder bellen thuis gekregen, maar reken wel op een paar weken levertijd (alsof het uit China moet komen).
      Erg communicatief zijn ze ook niet idd.

      Beter om bij iComp.de te bestellen. Dan heb je je spullen zo'n 3 dagen later.

      Comment


        #4
        Welkom en veel plezier met je Pi setup, wel leuk dat je het in een A600 behuizing hebt gebouwd.
        Bij Amigakit zijn ze niet snel maar heb de spullen toch altijd wel binnen een aanvaardbare tijd in huis gekregen.
        [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

        Comment


          #5
          Welkom hier!

          Veel plezier op dit forum.

          Comment


            #6
            Leuk om over je ervaringen te lezen. Ik speel Amiga spellen het liefst op een Amiga 500 met upgrades.

            Maar speel spellen via dosbox en scummvm op een raspberry pi in een Amiga 1200 behuizing met een keyrah er in.
            Ik zou een kant en klare inbouwkit ook tof vinden.

            Comment


              #7
              Welkom, en geef even een ordernummer door, dan trap ik die lamzak Matthew wel even in zijn ballen... ik ken hem persoonlijk en kan je melden het is echt inent triest soms daar. AmigaStore.eu is dan beter en RetroReady.one en MicroMiga.com zijn vele malen sneller.

              forward me anders even de mail op megatron(apenstaart)amiga.one dan regel ik het.
              Last edited by Megatron; 24-10-2020, 02:19.

              Comment


                #8
                Welkom en veel plezier met je A600/A1200.

                Ieder heeft zijn eigen ervaringen en dat maakt het juist zo leuk en interessant. Zelf wil ik graag meer snelheid hebben, dan de 68030. Ga steeds meer richten op Demos, dan de Games. Ga meer afvragen hoever ik wil gaan en dat het leuk moet blijven. Er komt ook veel spijt bij wat ik moest opofferen qua AMIGA’s en uitbreidingen. Om zolang mogelijk mij hobby te kunnen veroorloven anders word het voor mij niet haalbaar meer. Voor mij doen ben ik aardig ver gekomen en hopelijk duurt het nog lang.

                De kick van het experimenteren is onbetaalbaar. Het blijft veel uitproberen en hopen dat alles naar behoren werkt. Gelukkig komt er veel vooruit en blijf je steeds ermee bezig.

                Hopelijk blijf je ervoor interesseren. Was zelf 15 jaar toen ik in 1988 een A500 kocht en de C64 blijf voor mij altijd magisch zoals toen in 1984.
                [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                Comment


                  #9
                  welkom hier!

                  Comment


                    #10
                    hey bedankt allemaal voor de reacties.
                    Ik moet nog ergens even email notificaties aanzetten denk ik, dan had ik iets sneller gereageerd.
                    Over Amigakit had ik dus al wat gelezen. Nu zit ik niet heel erg op de bestelling te wachten. Halverwege het bouwen van de A600PI bedacht ik me dat een A1200 handiger zou zijn (groter keyboard en wellicht de ledjes icm keyrah), maar omdat ik daarna wel alles had om de A600Pi af te maken (sommige kabels wel 3 keer besteld voordat ze zo kort waren dat de behuizing weer dicht kon), heb ik dat dus maar gedaan. Niemand een alternatief voor de Keyrah? Ik kwam nog een interessante kit tegen van Tynemouth, maar die hele 'winkel' lijkt opgedoekt (https://www.tindie.com/products/tyne...onversion-kit/)

                    Megatron All Hail Megatron. Wellicht dat de bestelling blijft hangen op de USB-header - USB. Deze kwam naar voren als niet leverbaar bij het bestellen, maar volgens de pagina van het product was deze wel leverbaar. Dat is het enige wat ik kan bedenken, daarvoor een losse keyrah besteld en die kwam 'redelijk' snel via briefpost binnen. Het ordernummer is in ieder geval 64370, op 11 oktober besteld, maar nog geen verzendbevestiging. Ik zie nu wel een update:
                    10/23/2020 Being Picked by Matthew Thank you for ordering from AmigaKit.com
                    @johan
                    Ik weet niet meer precies hoe oud ik was toen ik mijn eerste Amiga's kocht.. en waar. Misschien bij Dixons? Die laatste was bij Amigacity, maar dat was dus jaaaaren later.
                    Ik weet niet of ik het geld over heb voor een accelerator, dat is het een beetje. Als ik me echt ga irriteren aan de falende sprites in games vanwege emulatie, dan misschien wel. Ik denk alleen niet dat het bij een accelerator blijft, geen idee waar mijn muis is, mijn arcade joystick werkt maar half en uiteindelijk koop ik dan een A1200 tower behuizing met PCI uitbreiding :)

                    Ik moet me eerst weereens gaan verdiepen in de software, de boeken liggen hier nog wel, maar ik heb Amiga OS 3.9 en 4.1 ook. Genoeg om me bezig te houden in ieder geval.
                    [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                      #11
                      Even aanvulling, de bestelling bij Amigakit is verstuurd. Geen bevestiging ervan, maar even ingelogd net om mijn order te bekijken. Dus nu alleen nog maar wachten.
                      [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                      Comment


                        #12
                        Ik heb inmiddels ook weer de 2 Amiga 1200's en de CD32 uit opslag gehaald. Ik zie toch af van een Pi inbouwen in een 1200. De 600 is zo veel kleiner. Ik ga dan eerder voor een Pi400 zoals Dan Wood in een youtube filmpje liet zien.
                        De nieuwste 1200 is er eentje van Amiga Technologies, maar met een 1D4 bord. De oudere 1200 (echt jaaaren ouder) heeft een 2B bord. Ik heb de oudere nog niet aangehad, maar de 1d4 doet het prima. Beiden heb ik nooit de condensatoren vervangen.
                        Meteen maar een nieuwe WB 3.1 CF card van Cloanto erin gestopt. Aansluiting is nu nog via Amiga RGB-Scart-HDMI. Ik heb wel een RGB-VGA adapter gekocht en ik ga nog kijken of deze werkt op 1 van de monitoren die ik heb. In een ander draadje gaf iemand een AOC monitor aan en daar heb ik er 2 van. Zo niet dan heb ik ook nog een oude Dell. Op zich is het beeld van de scart-hdmi ook prima.
                        De gotek heb ik nog niet werkend helaas. En waar ik dus al bang voor was, nu gaat het kriebelen om de Amiga 1200 verder uit te breiden. Ik denk alleen dat ik het hou bij een fastram uitbreiding en niet een accelerator.
                        [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                        Comment


                          #13
                          Grappig dat in de nieuwere 1200 een ouder moederbord zit!

                          Ga ze, of laat ze, alsjeblieft wel snel recappen. Het kan er nog zo mooi uitzien, die dingen lekken gegarandeerd en zijn gegarandeerd al bezig de moederborden op te eten!

                          Veel plezier met de Amiga’s
                          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                          Comment


                            #14
                            Ik had al gelezen dat Escom wat oudere borden had gebruikt. Op het oog ziet het bord er goed uit. Ik heb hem helemaal los moeten halen om de fix van ESCOM op de floppy controller ongedaan te maken zodat de Gotek het wilde doen. Als ik ooit nog terug will naar een floppydrive,dan heb ik nog wel 1 Chinon liggen.
                            Waar ik dus ook al bang voor was.. ik heb een 1211lc en RTC gekocht en erin gestopt. Werkt prima nu met WHDLOAD. Over het cappen heb ik wel nagedacht, ik zie op het geheugenbordje van de a600 dat de batterij gelekt heeft. Echter zit er 15 jaar tussen de 600 en de nieuwe 1200.
                            Mocht ik een mooi adresje in Nederland horen die het voor me kan doen (via post, ik heb alleen maar OV als vervoer ;)), dan wil ik er nog wel over nadenken.
                            Sowieso zou het wel fijn zijn om dan gelijk de modulator eraf te laten halen en de onnodige timing fixes.
                            [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                            Comment


                            • AMIGA JOHAN
                              AMIGA JOHAN commented
                              Editing a comment
                              Kijk naar mij AMIGA 1200 projecten vooral de CD32 en de GHOST. De AMIGA 600 heb ik links laten liggen en heb mij A500 als een beest uitgebreid. Is supersnel en heeft de snelste 68030 kaart ooit gemaakt. Qua WHDLoad is een 68020 kaart leuk, maar met een snellere 68030 kaart heb je meer plezier van.

                              De A1200 moet je altijd recappen en TSB doet het perfect wel doen met Timing fixes vooral de Rev2B. Moet zelf nog een A1200 Rev2B een Timing fixes doen is wel in 2018 een recap gehad van TSB. Mij A1200 Rev1D.4 heeft geen Timing fix erop en werkt perfect met de Blizzard 1230 IV. Met de ACA kaarten word het aangeraden, maar met een oude Blizzard kaart kom je ermee weg qua timing fix.

                            #15
                            Ik kan je aanraden om tsb te benaderen. Hij levert echt top werk!

                            Comment

                            Working...
                            X