Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Hallo ?

    Hallo ? Mijn naam is patrick en heb de boingballen verstand van Amiga's.
    Het toeval bedeelde me met een magic pack die ik natuurlijk ondertussen wel wat besnuffelt heb maar zijn er hier echte guru's die je nog eens wat up to date dingen kan vragen ?
    Zoals b.v.; wat is een leuke budget geheugenuitbreiding om WHD load te draaien ? Wat is handig als je een CF wil i.p.v. een oude HD ? Wie heeft er een voorgeprogrammeerde CF ? recap, is dat te doen ? Wat is de mysterieuze "escom mod" en heb ik dat nodig ?
    Vragen te over als je van "scratch" wil beginnen :)

    #2
    Leuk, om zo een magic pack toebedeeld te krijgen!

    Ten eerste: laten recappen! Anders gaat je amiga 1200 vroeger of later overlijden. Dat komt doordat de elco’s gaan lekken, en het goedje wat daaruit komt vreet op den duur het moederbord aan.

    Recappen van een werkende Amiga kan ik voor je, maar er zijn ook andere gasten hier die dat ook kunnen zoals in ieder geval tsb. Ik zou zeggen vraag even rond en ga in zee met diegene die het doet voor een prijs die je aanstaat en die je het vertrouwen geeft dat je amiga bij hem/haar in goede handen is.

    WHDload: als je dat wil gebruiken is 8mb fijn. Meer heb je niet nodig voor de klassieke spellen. Oke, een cf-kaart als harde schijf is ook wel handig. Ik zou het nieuw bestellen bij Amigastore.eu: 8mb geheugen plus een 4 of 8gb cf-kaart plus amigaos 3.1.4 met nieuwe roms. Zal je gok ik zo’n 100 euro kosten. Dan heb je er een voorgeinstalleerde cf bij, maar niet vol met whdload games.

    De Escom mod heeft iets te maken met het wel of niet kunnen spelen van sommige games vanaf diskettes geloof ik. Meestal is dat al gedaan onder garantie, maar het fijne kan een mede-cafegast je misschien beter uitleggen.

    Succes!
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Hee bedankt voor de reactie :)

      "Toebedeeld" klinkt misschien niet als de werkelijkheid waarin ik toch wel een paar centen heb moeten neerleggen.. maar als ik het met de bay of MP moet vergelijken was het een koopje :)

      Ok, een capkit is dan nr. 1.. ik denk zelf over organische polymeer cap's, die schijnen later niet te gaan lekken volgens de jungle tam tam.

      Ook vraag ik me af, zit er veel verschil in de "budget" 8Mb geheugenuitbreidingen zoals die van amigakit of amigastore of evt. de iets duurdere van individual ? respectievelijk 68, 56 en 99 euro ?

      En een CF vol met WHD games, werkt dat wel plug en play of moet men software expert zijn om dat allemaal draaiende te krijgen ? Ik bedoel men kan wel honderden euro's aan hardware er in proppen maar is dat een garantie dat het ook allemaal werkt en de hobby niet overgaat in avonden gefrustreerd afvragen waarom het nu weer niet werkt..

      Uiteindelijk lijkt het me leuk om een amiga te hebben met een hoop geinstalleerde games en proggies maar iets vertelt me dat het allemaal niet zo makkelijk gaat bij Amiga.



      Last edited by X-Copy; 11-10-2020, 12:39.

      Comment


      • AMIGA JOHAN
        AMIGA JOHAN commented
        Editing a comment
        Zie het als een uitdaging en je kan altijd ons vragen als je er niet uitkomt. Het is een prachtige hobby waarmee je jaren zoet ermee bent. En er komt steeds iets nieuws ervoor uit en je kan later andere AMIGA liefhebbers ermee helpen.

      #4
      Je heb 8MB FAST RAM nodig om voor het grootste gedeelte van de WHDLoad Games te kunnen spelen. Sommige WHDLoad Games hebben veel meer FAST RAM nodig. WHDLoad Demos is een snelle 68030 kaart met 50MHz sterk aan te raden en voor sommige zelfs een 68060 kaart. Je kan nog de ACA1221LC kopen bij Jens iComp Individual Computers, de ACA1233n zijn al uitverkocht. Zelf vind ik de oude Blizzard 1230 IV geweldig voor WHDLoad Games en Demos. Je kan met een A1200 behoorlijk ver gaan en recappen moet je als eerste doen. Zelf begon ik eerst met de A500 voordat ik aan mij A1200 projecten begon. Een A1200 kan snel oplopen qua geld zodra je meer erin gaat verdiepen. Zal eerst afvragen wat je wilt met je A1200 en het zo goedkoop mogelijk houden om eerst ervan te genieten.
      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

      Comment


        #5
        Die organic polymer caps ken ik zelf niet. Ik ben geen electrotechnicus, puur iemand die handig is met een soldeerbout. Dus de ins en outs kan ik je niet vertellen. Maar ik heb n.a.v. je vraag het een en ander erover opgezocht en er zijn, zoals met alles, voor- en tegenstanders. Er is (gechargeerd) de groep "like for like replacement, anders verkeerde characteristics" en de groep "polymer is awesome gaaat nooit meer kapot en als het werkt is het goed"

        Ik heb zelf "maar liefst" 4 borden gerecapped met like-for-like met een capkit van een tientje van Amigastore.eu of Amigakit. Daarmee werkt de Amiga jaaaren weer prima. Ik zou zelf denk ik sowieso elke 10-15 jaar wel weer recappen of het nou polymer of electroloytic is. Er is voorzover ik kan nagaan wel redelijke consensus dat je niet moet klooien met het monteren van through-hole op SMD en met tantalum en ceramic e.d.

        Maar goed, persoonlijk zeg ik: gewoon like-for-like. Als je het netjes doet, geen pads lift e.d., kun je het gerust nog wel een paar keer weer doen in de toekomst zonder verdere beschadigingen aan het bord.

        Betreffende CF-kaart kun je her en der complete images downloaden met alle WHDload games erop die er maar zijn. Dat zijn plug-and-play images. Hoe je die images via de PC op een CF-kaart moet schrijven daar zijn wel instructies voor. Je moet er dus wel wat voor doen, maar het is met redelijk minimale inspanning mogelijk om een werkende complete WHDload-machine voor elkaar te krijgen. Je hoeft er zeker geen honderden euro's in te proppen.

        - Recappen vanaf 10 euro als je zelf goed kunt solderen
        - CF kaart met adapter zo'n 30 euro
        - 8mb geheugenuitbreiding zo'n 65 euro

        Ik zou eerst alleen het voornoemde doen. Verdere expansies zoals een snellere CPU en meer geheugen kun je altijd nog doen, je merkt vanzelf of je behoefte gaat krijgen daaraan. De 8mb kaart kun je zo weer doorverkopen met minimaal verlies.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment

        Working...
        X