Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hi allemaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Hi allemaal

    Het staat wel netjes om me even voor te stellen na eerst dit niet gedaan te hebben en mijn vragen hier te stellen. :-)
    Ik ben Robert uit het mooie jaar 1968. Geboren Enkhuizer en wonende in Purmerend.
    Mijn eerste aanraking was met een commodore 64 van een buurt vriendje. Dat was machtig mooi dus wilde ik die ook hebben.
    Na flink smekend en ingepraat te hebben op mijn vader kreeg ik mijn eigen commodore 64. Alleen was dat geen C64 maar een
    Sony of een Philips spelcomputer (weet even niet meer welke). Meteen mijn vader rechtsomkeert laten maken om dit vreselijke ding
    terug te brengen en een C64 te halen. Gelukkig deed hij dat en kreeg wat ik wilde.

    Na jaren plezier gehad te hebben zag ik in een computer tijdschrift een advertentie van de Amiga500. Ik was meteen verkocht.
    Ik werkte pas dus kon ik het me veroorloven deze zelf aan te schaffen. Hij koste toentertijd 1300 gulden, maar ik wilde hem hebben.
    Ook meteen een uitbreiding van 512 kb erbij geplaatst (toen 350 gulden), de A520 modulator en een externe floppydisk toegevoegd.
    De 64 ging de kast in en heb jaren van de A500 plezier gehad tot hij het begaf. Dikke tranen maar vrouwlief was zo met me begaan dat zei een nieuwe A500 voor me kocht.

    Deze tweede A500 ook een aantal jaar gehad tot de PC zijn intrede deed. Voor een gamer was dit niet te vermijden (heb het wel een tijdje volgehouden) maar
    maakte toch de overstap naar de PC. Ik heb toe alles verkocht om de pc te bekostigen.

    Nu jaaaaaren later kwam opeens het bericht dat de C64 terug zou komen. Weliswaar onder een andere naam (The C64), maar het liet toch weer mijn gevoel terug gaan naar die mooie tijd.
    Het kriebelde zo erg dat ik niet The C64 ( is toch een soort van nep) wilde hebben maar gewoon weer het echte werk. Dus besloot ik Marktplaats in de gaten te houden tot er wat op mijn pad zou komen.
    Meestal wordt wachten ook beloont. Er kwam een een C64 in de verkoop en heb daar meteen op gereageerd. Ik heb deze aangekocht, volledig gerecaped met een 1541 diskdrive en een Datassette recorder. Voor de spelletjes heb ik de SD21EC+ aangeschaft.
    Vorige week kwam daar een A500 bij, inmiddels weten een aantal van jullie dit door de vragen die ik in dit café gesteld had :-).
    Morgen krijg ik als het goed is de Gotek met Oled scherm, buzzer en Rotary Encoder.
    Vanaf dan is het rustig kijken wat er nog meer mogelijk is.


    #2
    Leuk verhaal, dat je nog de prijzen ervan weet. Het begint altijd weer met de Commodore 64 voordat we met de A500 gaan beginnen. Ben mij loop het aardig uit de hand zowel de C64’s en de A500/A1200’s. Mij oude C64 Breadbin FAT 250425 RevA van 1984 is nog steeds in leven en heb al heatsinks erop. Ziet er nog mooi uit qua behuizing en de toetsenbord. Het is gemaakt als een Tank en is het enige wat ik nog heb bewaard van mij jeugd als 11 jarige. 36 jaar later zit ik te klooien met de A1200’s en zie ik nog steeds de A500 als een beest. Er komt veel mooie herinneringen naar boven en nu is het de beste tijd om weer ermee te beginnen. Komt veel ervoor uit en je leert steeds iets nieuws. Het is zo verslavend, dat je gauw met de A1200 begint en voordat je het weet kan je niet meer stoppen. Als ik aan de A1200’s denkt, dan is het altijd over Blizzard kaarten. Met de A500 is meer zuiverder en praat je gauw over spellen en de Paula geluid. Qua mogelijkheden is de AMIGA hobby zeer groot en word het steeds populairer. Hoop, dat je veel plezier aan je C64 heb en je A500.
    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #3
      Dat bedrag voor die eerste A500 vergeet ik nooit meer. Was een paginagrote advertentie! NIEUW AMIGA500 nu voor 999 gulden!!! Was even de BTW vergeten.🤭

      Comment


      • AMIGA JOHAN
        AMIGA JOHAN commented
        Editing a comment
        Was 1499 gulden kwijt voor de A500 bij Dixons.

      #4
      Welkom in het café! pak een biertje! Wel 1,5mtr afstand houden!!

      Comment


        #5
        Welkom!

        Comment


          #6
          Welkom, kan mij mijn eerste 500 nog wel herinneren, gekocht bij de Wehkamp voor 1500 gulden.
          [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

          Comment


            #7
            Hallo en welkom!
            Ik ben in bezit van verscheidene Amiga 500's (omgebouwd en originele) en heb ook een Gotek welke ik zelf heb voorzien van een buzzer, rotary encoder en oled scherm ipv het gewone LCD LED schermpje.
            Dus mocht je vragen hebben over de Gotek, misschien kan ik ze beantwoorden
            Daarnaast heb ik een TheC64 (nieuwe C64 variant) en nog een paar retro computers.
            Door mijn studie en examens staat alles op dit moment op een laag pitje, maar binnenkort pak ik alles van m'n hobby weer op.

            Comment


              #8
              Bedankt allen, ik zal jullie zeker om hulp vragen als dit nodig is :-)

              Comment


                #9
                Hoi robert52 hier ook een geboren Enkhuizer! (maar wel een stukje later geboren)

                Welkom hier.

                Comment


                  #10
                  Hai RVO, leuk om een stadgenoot te treffen.

                  Comment


                    #11
                    Welkom vanuit het verre Oosten!
                    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                    Comment


                      #12
                      Originally posted by AmigaDragon View Post
                      Hallo en welkom!
                      Ik ben in bezit van verscheidene Amiga 500's (omgebouwd en originele) en heb ook een Gotek welke ik zelf heb voorzien van een buzzer, rotary encoder en oled scherm ipv het gewone LCD LED schermpje.
                      Dus mocht je vragen hebben over de Gotek, misschien kan ik ze beantwoorden
                      Dan denk ik dat ik ze binnenkort wel voor je heb die vragen.
                      Ik ben nu (na het overlijden van mijn diskdrive) aan het denken om deze te vervangen voor een Gotek met Oled scherm en Rotary knop, Ik wil namelijk mijn case niet aanpassen (slopen) door erin te zagen etc.
                      Mijn gedachten is om de Gotek in een externe diskdrive behuizing te plaatsen (heb ik toch liggen) en 3.1.4. roms te installeren en dan de bootselect vanuit de roms te gebruiken om te booten vanaf Gotek. Is dit mogelijk of denk ik dan te gemakkelijk ?


                      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                      Comment


                        #13
                        Ben dit ook van plan, alleen heb ik (nog) geen externe drive. De Gotek heb ik binnen, nu nog de drive.

                        Comment


                          #14
                          Originally posted by DdAzZ View Post
                          Mijn gedachten is om de Gotek in een externe diskdrive behuizing te plaatsen (heb ik toch liggen) en 3.1.4. roms te installeren en dan de bootselect vanuit de roms te gebruiken om te booten vanaf Gotek. Is dit mogelijk of denk ik dan te gemakkelijk ?
                          Ja, dat werkt.

                          Maar... Copyright protected diskettes willen vaak alleen maar van DF0: starten. Een hardware-matige verwisseling van DF0 met DF1 (of de ACA500?) is dan je enige mogelijkheid.

                          Je kan bijvoorbeeld ook voor de OpenAmigaDriveSwitcher samen met een OpenAmigaMouseTrigger nemen. Deze kan je zo instellen door bijv. je vuurknop, linker of rechter muisknop in te houden tijdens boot om van DF1: DF0: te maken (DF0 wordt hierbij uitgeschakeld en hou je dus nog maar één drive over).
                          Zie ook https://github.com/sukkopera, en zoek in zijn repositories. Hij zit ook op Amibay en verkoopt kant en klare bordjes voor hele schappelijke prijzen.

                          Comment

                          Working...
                          X