Announcement

Collapse
No announcement yet.

opstart hulp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    opstart hulp

    Hallo Allemaal,

    Ik ben Martin en ben woonzaam in Amsterdam. Gisteren heb ik een A1200 gehaald om wat oude house muziek te gaan mixen en arcade games te spelen met vrienden. Ik zit even met wat vragen.

    Ik heb (nog) geen pc monitor en zou hem graag willen testen op mijn oude plasma tv met scart aansluiten. Gaat dit zonder meer lukken met deze RGB to scart kabel? Wat is hiernaast handig om modjes en games over te zetten van macbook naar de amiga?

    En als laatste, weten jullie ook een manier om de toetsen weer een beetje wit te krijgen? :)

    Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

    groet Martin

    #2
    Originally posted by maarten80 View Post
    Hallo Allemaal,Ik ben Martin en ben woonzaam in Amsterdam. Gisteren heb ik een A1200 gehaald om wat oude house muziek te gaan mixen en arcade games te spelen met vrienden. Ik zit even met wat vragen.
    leuk! harddiskje inbouwen en whdload er op! https://amigakit.amiga.store/product...roducts_id=845

    Originally posted by maarten80 View Post
    Ik heb (nog) geen pc monitor en zou hem graag willen testen op mijn oude plasma tv met scart aansluiten. Gaat dit zonder meer lukken met deze RGB to scart kabel?
    nee. de meeste tv's en monitors zullen moeite hebben met 15khz. een aantal schermen kunnen dit wel aan, google je type scherm met combinatie 'amiga' en wie weet

    http://15khz.wikidot.com/

    en anders heb je een scandoubler nodig die het 15khz signaal van de amiga verdubbelt. zoals een indivision (icomp.de)

    Originally posted by maarten80 View Post
    Wat is hiernaast handig om modjes en games over te zetten van macbook naar de amiga?
    een aantal opties. een a1200 heeft een CF poort, waar een soort primitieve geheugenkaarten in gaan, maar een mac weer niet. je kunt er echter ook een netwerkkaart insteken, dan kun je theoretisch online en dus mail ontvangen, of ftp'en. je kunt ook 720kb disks schrijven, weet alleen niet of jouw macbook een diskdrive heeft. er zijn ook USB kaarten voor de Amiga. en tot slot kun je er een cdrom drive op aansluiten, met wat gepruts aan de IDE poort. daar zou ik zelf wel voor gaan.

    Originally posted by maarten80 View Post
    En als laatste, weten jullie ook een manier om de toetsen weer een beetje wit te krijgen? :)
    iedereen gilt 'retrobright!' maar ik gil dan: nieuw toetsenbord!

    Originally posted by maarten80 View Post
    Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
    zeker weten, en welkom hier!

    Comment


      #3
      Hoi Martin,

      Welkom!

      Even toch een kleine correctie op wat RVO hierboven heeft geschreven:
      Een RGB naar SCART kabel zou op iedere TV met SCART moeten werken, maar...
      SCART is een type stekker en zegt niets over het signaal wat gebruikt wordt. SCART kan RGB, Component en composiet signalen transporteren.

      Dat gezegd hebbende, ik heb een Amiga aangesloten via een RGB naar SCART kabel op een 32" LCD TV met SCART. Ik ben zelf nog geen TV tegen gekomen waarbij dat niet mogelijk was.

      Zelf gebruik ik de CF (Compact Flash) optie die RVO benoemd om bestanden van PC/Mac over te zetten naar de Amiga. Hiervoor heb je een PCMCIA naar CF adapter nodig en een USB CF card reader nodig voor aan je PC/Mac. Op je Amiga zal je dan compactflash.device in SYS:DEVS moeten zetten.
      http://aminet.net/package/driver/media/CFD133

      Ook fat95 moet je installeren:
      http://aminet.net/package/disk/misc/fat95

      De meeste compact Flash kaartjes werken goed op deze manier, maar er zijn exemplaren die niet werken. Helaas heb ik geen lijst welke niet werken, maar zelf gebruik ik vnl Kingston en Sandisk naar alle tevredenheid.

      Idd retrobright geeft een mooi resultaat, maar het geel komt snel weer terug en maakt je plastic broos. Een betere optie is om nu mee te doen met de Indigogo actie en een nieuw setje keycaps aan te schaffen.
      https://www.indiegogo.com/projects/n...a-classics-2#/


      Veel succes en plezier!!

      Comment


        #4
        Oh ja...
        Een CF harddisk is idd de juiste oplossing. Hiervoor heb je een IDE to CF converter nodig.
        Je kan een CF harddisk installeren via een Amiga emulator op je PC/Mac. Dan kan je ook je benodigde bestanden voor je extra CF kaart die je zult gebruiken voor je transfers tussen PC/Mac en Amiga er op zetten...
        Last edited by PRS; 11-03-2019, 08:02. Reason: typo

        Comment


          #5
          Originally posted by PRS View Post
          Even toch een kleine correctie op wat RVO hierboven heeft geschreven:
          Dank PRS, ik zat er inderdaad naast.

          Comment


            #6
            Originally posted by PRS View Post
            Oh ja...
            Een CF harddisk is idd de juiste oplossing. Hiervoor heb je een IDE to CF converter nodig.
            Je kan een CF harddisk installeren via een Amiga emulator op je PC/Mac. Dan kan je ook je benodigde bestanden voor je extra CF kaart die je zult gebruiken voor je transfers tussen PC/Mac en Amiga er op zetten...
            Zijn A1200 (hij heeft hem zaterdag bij mij opgehaald) heeft al een Compact Flash harddisk met WB3.1 geïnstalleerd :)

            Een compact flash adapter in de PCMCIA poort en nog een Compact Flash kaartje zou voldoende moeten zijn om de data over te zetten van laptop<>Amiga, die had ik niet meer liggen anders had hij deze erbij gekregen.


            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


              #7
              Originally posted by rvo View Post

              Dank PRS, ik zat er inderdaad naast.
              Dat zei je vrouw… etc. 😂
              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

              Comment


                #8
                Dank allen voor de feedback. Voor nu heb ik een Amiga RGB to scart besteld en een pcmcia adaptor met flashcard, hopelijk gaat dit werken. Ik denk dat mee ga doen met de indigogo, maar eerst de boel maar even werkend krijgen.

                Ik wil kijken of music kan gaan mixen met de PT1210 software, ik heb gebruik nu modarchive en modland als bron, weten jullie nog andere bronnen voor (non- demo) .mod muziek? Of heb je zelf toevallig nog modjes die je wil delen?


                Benny Scherp ;) We hebben het hier idd over gehad, maar wou het even checken omdat ik verschillende dingen lees en hoor.

                Comment


                  #9
                  Cool, PT1210 is echt geweldige software. Speel er af toe ook mee en mix MODs vanaf de AMiga met andere muziek via Rekordbox op PC. Ik wacht nog altijd met smart met de al lang geleden aangekondigde (mk2?) update van PT1210. Playlistjes en zo zou een fijne toevoeging zijn.Click image for larger version

Name:	PT1210.jpg
Views:	73
Size:	325.9 KB
ID:	20736

                  Comment


                    #10
                    spud mooie setup. Ik zit met de ontwikkelaars van Pt1210 op een forum, zal binnenkort even vragen naar de MK2 update. Eerst zelf maar even de boel werkend krijgen :)

                    Comment

                    Working...
                    X