Announcement

Collapse
No announcement yet.

Even voorstellen: Pieter uit Drachten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Even voorstellen: Pieter uit Drachten

    Hallo allemaal,

    Ik heb dit forum aangetroffen in mijn zoektocht naar informatie over Amiga's. Waarom zocht ik eigenlijk informatie?

    Ik heb vroeger altijd een A500 gehad en trof op zolder onlangs een "afdankertje" aan bij een opruimactie.
    Ik was ervan overtuigd dat die al jaren geleden was weggedaan, maar tot mijn grote verassing en blijdschap was dat dus niet zo.
    Kennelijk heb ik de leeftijd bereikt waarop nostalgie ineens een rol begint te spelen, althans de traan die over mijn wang biggelde wijst daar wel op, haha.

    Ik heb een aantal jaren van mijn Amiga 500 kunnen genieten. Toen de A1200 en A600 op de markt kwamen, heb ik me laten verleiden om mijn A500 in te ruilen tegen een A600 met een harde schijf met een bijbetaling . Een vriend van me bood aan een 1 mb ram uitbreiding van hem te kopen dus op diezelfde dag stak ik die erbij en toen ik mijn nieuwe combo wilde aanzetten, gebeurde er niets...

    De boel bleek kapot, hoe ben ik nooit achter gekomen, maar ik was van het een op andere moment Amiga-loos. Jullie kunnen je wel voorstellen dat dit redelijk traumatisch was.

    Een andere vriend van me had nog een afgedankte A500 liggen. Die lag in twee helften, had hij (geprobeerd) Amiga-Wit® te verven. De boven- en onderkant zaten letterlijk met 2 houtschroeven op elkaar "bevestigd", en het ding was ongelooflijk ranzig.
    Hij had inmiddels een A1200 gekocht, dus toen hij me deze aanbood, heb ik die toch dankbaar in ontvangst genomen.

    Dat is het exemplaar dat ik deze week op zolder aantrof, de Commodore 1084S monitor stond erbij, en ik besloot hem aan te zetten.
    Hij deed het nog!

    Dit wakkerde bij mij het vuur weer aan. Ik zou het te gek vinden om mijn dochters te kunnen laten zien waar ik vroeger zo veel plezier aan heb beleefd. Maar deze Amigoor 500 zou geen recht doen aan die herinnering, dus... heb ik via Marktplaats een Amiga 600hd op de kop getikt, waarvan de HD niet meer werkte.

    En nu, na pakweg 25 jaar, heb ik alsnog een werkende Amiga 600 in mijn bezit!
    Heb meteen een 1MB ChipRam-uitbreiding, een 3.1KickRom, een Gotek floppy emulator en een IDE->CompactFlash adapter besteld, om hem een beetje te pimpen. Volgende week mag ik die spullen pas ontvangen dus ik moet nog even wachten.

    Omdat ik op internet veel verhalen ben tegengekomen over lekkende capacitors op A600 en A1200 moederborden, heb ik er ook zo'n setje capacitors voor de A600 bij besteld. Ik heb het ding opengemaakt om een blik op het moederbord te werpen, maar er blijkt een blikken shield over alles heen te zitten. Ik heb dus geen idee hoe het moederbord erbij ligt...

    Ook heb ik geen soldeer kwaliteiten, dus ik hoop dat iemand op dit forum bereid is deze recap voor me uit te voeren. Ik zag dat forumlid TSB regelmatig reparaties uit voerde?

    #2
    Welkom, goed verhaal en ik denk voor velen hier herkenbaar! Er zijn hier meerdere mensen die prima kunnen recappen waaronder tsb . Een a600 is een heel leuke machine, maar ik zou stiekem ook eens nadenken over een a1200. Omdat die gewoon net een tikje beter is en beter valt uit te breiden!

    Hoe dan ook, veel plezier met de hobby en bij vragen zit je hier op het goede adres.

    Comment


      #3
      Welkom en een herkenbaar verhaal. Net wat rvo zegt probeer naast je 600 een 1200 op de kop te tikken
      Ben wel benieuw naar het vervolg aangaande de 600 en zijn er plannen om de 500 nog te restaureren ?
      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

      Comment


      • rvo
        rvo commented
        Editing a comment
        ik zou er stiekem wel eens een foto van willen zien :)

      #4
      Bedankt voor het welkom,

      Die 500 zag er van binnen nog redelijk uit, voor zover mijn leken-oog dit kan beoordelen.
      Hij had geen boven shield meer, en werkelijk alles zit los, ook de connectoren zaten niet meer vast aan de bodem shield plaat. Ik heb daar toch maar wat schroefjes ingedraaid.
      Hij had een 512K ram uitbreiding, met een lekkende batterij. Die heb ik zelf eraf gehaald en wat azijn op de verkleurde printplaat gedaan om die schoon te krijgen. Hij werkt nog steeds, maar de brandwondjes aan mijn vingers bevestigen wel dat ik geen soldeerkoning ben.
      Eigenlijk wil ik een mooi uitziende A500 behuizing op de kop tikken om hem weer intact te maken. Hij is behoorlijk mishandeld en heeft vervolgens 25 jaar in een vuilniszak-in-doos doorgebracht. Eigenlijk verdiend hij het om weer opgeknapt te worden.

      Ik zal verslag blijven doen van mijn A600 avontuur. Ik wil hem eigenlijk toch even ontdoen van dat shield zodat ik het bord kan bekijken. Is dat een kwestie van die lipjes naar boven vouwen en dan komt ie los?
      Zal eens wat foto's maken dit weekend.

      Comment


      • rvo
        rvo commented
        Editing a comment
        volgens mij zit ie ook met een paar schroefjes aan het mobo vast. maar niks boeiends.

      #5
      Welkom, Pieter! Succes met je nieuwe oude Amiga. Buzzfuzz zou je een Blizzard 030 aanraden voor je toekomstige Amiga 1200 als hij niet op vakantie in Thailand zou zijn.
      Last edited by Ikilledher; 10-11-2017, 18:37.
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #6
        Welkom Pieter uit Drachten

        Ja.. informatie is hier te vinden.. kwestie van vragen..

        Leuk verhaal en tof dat je de Amiga 600 gaat pimpen.. er is veel voor te krijgen.. ik zou je de tip willen geven die GoTek met FlashFloppy Firma te flashen.. tsb kan je wel een paar tips geven en wellicht kun je hem vragen om een Amiga 600 GoTek frame te printen zodat je de internals van die GoTek kunt monteren zonder je Amiga 600 te molesteren.

        1Mb Chip extra.. top.. heb je die van Jens Schoenfeld (Individual Computers) gepakt? Daar kan je dan een Indivision op aansluitern en een RTC Clock.. mocht die wens bestaan.. grote tip en het geld waard is een Furia020 33Mhz.. redelijk goedkoop TurboBordje met veel FastRam voor WHDLoad games..

        Oh.. en wat RVO zegt.. doen!!


        Comment


          #7
          Joshua5 is trouwens de huisleverancier van <vul maar in wat je zoekt> en die is schappelijk!

          Comment


            #8
            Nog een beetje Amiga 600 p0rn0 dan

            Click image for larger version

Name:	IMG_6146.JPG
Views:	107
Size:	3.10 MB
ID:	15208





            Comment


            • PvdV1
              PvdV1 commented
              Editing a comment
              Die is gisteren van de lopende band gerold? Hij lijkt splinternieuw! (en heeft zo'n Furia board zie ik)

            #9
            Leuke reacties allemaal; vind het echt tof dit forum gevonden te hebben. Ik zat voornamelijk wat te lurken op het EAB forum, en wist niet dat er ook gewoon een Nederlands forum was van dit kaliber.

            Megatron : Ik heb de A604n uitbreiding besteld, dat is volgens die jij bedoeld. En ik heb mezelf geweld aan moeten doen om niet meteen zo'n Furia bordje erbij te doen, maar vond dat ik eigenlijk eerst maar eens dit geheel aan de praat moet krijgen. Ik denk overigens dat als dat is gelukt, en ik kom erachter dat WHDload niet lekker werkt, ik alsnog vrij snel overstag ga...
            Ik heb die Gotek besteld met daarop pre-flashed de HxC firmware. Misschien weggegooid geld, als FlashFloppy nog beter werkt, maar dat is dan te wijten aan onwetendheid.

            En ja, ik hoor wat jullie zeggen.... ik wil ook een A1200! Ik verkeerde alleen in de veronderstelling dat die niet of nauwelijks te vinden waren. Een snelle search op Marktplaats en eBay leverde niet veel soeps op. Maar nu weet ik dat er hier een huisdealer Joshua5 is, dus wie weet zal ik ooit een A1200 aan de verzameling toevoegen.

            Comment


              #10
              Ja precies.. de A604n is de juiste --> https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/a604n.html

              Onwetendheid hadden (en hebben) we allemaal wel eens.. ook ik kocht die dingen met een HxC Firmware.. die is ook goed hoor.. niks mis mee, maar FlashFloppy kan meer en Keir Frasier (Zie ook FlashFloppy Groep op Facebook) is te porren met wensen en suggesties.. dus tof!

              Die Furia is echt goed.. leuk een Vampire V2 en alles.. maar voor WHDLoad overkill en de Furia is gewoon 020 en lekker compatible met nagenoeg alles.

              Ja.. die 1200 met AGA is wel de machine die iedereen wil hebben.. maar goed.. 90% van de spellen die we cool vinden is toch OCS/ECS.

              Ik heb nog wel wat Amiga 1200 Cases spare van die Kickstarter --> https://www.kickstarter.com/projects...ds/description

              Over die niet zo mooie 500 van jou.. wellicht leuk om te weten dat we volgende maand beginnen met een volgende Kickstarter.. De Amiga 500 case opnieuw uitbrengen.. Ik zal het hier wel melden zodra we live gaan ermee.

              Oh ja.. en de toetsen.. komen er ook aan --> https://www.kickstarter.com/projects...ref=nav_search



              Comment


              • rvo
                rvo commented
                Editing a comment
                90% van de spellen die we cool vinden is toch OCS/ECS.

                Je bedoelt AGA, denk ik!

              #11
              Deze cases dus.. foto heb ik in Neuss (D) gemaakt tijdens het Amiga 32 event.

              Click image for larger version

Name:	IMG_7535.JPG
Views:	110
Size:	3.00 MB
ID:	15218

              Comment


                #12
                Another visitor.... Welkom in ons aller Amiga Cafe..

                Als mede a600 bezitter hierbij even een wat grotere foto dan het formaat van mijn avatar ;) Ook hier zit een compactflashcard in als HD en een gotek (al duidelijk zichtbaar)

                Click image for larger version  Name:	 Views:	1 Size:	73.5 KB ID:	15221
                Last edited by Magic; 11-11-2017, 00:21. Reason: Dank voor het fixen Megatron ;)

                Comment


                • Megatron
                  Megatron commented
                  Editing a comment
                  There.. I fixed it for you :-)

                #13
                Als ik eerlijk moet zijn krijg ik als purist krijg ik wel stuiptrekkingen bij dat LED display en die USB hack.. en waarom is je compact flash in de 600 vergroot?

                geen kritiek.. alleen iets wat me opviel :-)

                Comment


                • Magic
                  Magic commented
                  Editing a comment
                  vergroot?

                • wiebow
                  wiebow commented
                  Editing a comment
                  Ja, iemand heeft zitten frezen in je case. Of misschien heb je dat zelf gedaan. Vreemde plek om iets aan te passen aangezien de kaarten een standaard grootte hebben. Apart.

                #14
                Ja.. vergroot... kijk naar de 600 van mij.. zo zou de poort moeten zijn.

                Click image for larger version

Name:	IMG_7730.JPG
Views:	126
Size:	1.75 MB
ID:	15226

                Comment


                  #15
                  Welkom Pieter, groeten vanuit Sneek!!
                  Last edited by wiebow; 11-11-2017, 11:56. Reason: typo

                  Comment


                  • PvdV1
                    PvdV1 commented
                    Editing a comment
                    Sneek, da's in de buurt. Volgens mij ben ik destijds een aantal keer in Sneek geweest op zo'n Amiga bijeenkomst in een of ander hotel... Amiga mee, monitor mee, bakken met diskettes mee en kopiëren maar!

                  • wiebow
                    wiebow commented
                    Editing a comment
                    Ja, die organiseerden wij. Hotel Ozinga, Sneek. :) Goede tijden :)
                Working...
                X