Marcel21674
Ik denk erover om m'n A500 te voorzien van de laatste kickstart roms, maar vraag me af of dat veel toegevoegde waarde zal hebben.
Het is een standaard setup, met een geheugen uitbreiding naar 1mb en een A590 met 1MB en daar wil ik eigenlijk ook niet zo heel veel meer aan veranderen. In de zin van acceleratie kaarten etc. Hooguit de A590 voorzien van 2mb geheugen.
De a500 heeft een rev6 moederbord.
de A590 is een rev7.
McVenco
Met kickstart 3.1 wordt een A500+A590 best een leuk machientje. Met name als je veel Workbench dingen wil doen is het een must-have upgrade ten opzichte van 1.3. Eenzelfde soort setup (ik had een rev8 A500) heb ik begin jaren 90 heel veel gebruikt (zelfs voor internet, met een 14k4 inbelverbinding). Met 3MB geheugen kom je een heel eind, en een turbokaart heb je echt niet nodig. Aminet staat bomvol met leuke programma's die je op een bijna standaard A500 kunt gebruiken 🙂
Tahoe
Belangrijkste vraag is waar je de Amiga voor gebruikt. Zoals McVenco aangeeft is het voor Workbench werk inderdaad een prima keuze. Prop je er alleen maar diskettes met spelletjes in kan een nieuwe kickstart eerder een nadeel zijn dan een voordeel. Als je het doet, zet de kickstart er dan in met een switch, dan heb je nog de keuze.
Wel rekening houden met de harddisk: als je die wilt kunnen gebruiken onder 1.3 moet je rekening mee houden met partitie grootte en filesystem.
Marcel21674
De 500 zal idd. voornamelijk workbench gerelateerd gebruikt worden. heeft het ook positief effect op de bruikbare max. grote van de harddisk? zit nu aan een max van 20mb.
Marcel21674
vanmorgen een verse cloanto 3.x kickstart rom besteld bij vesalia. Ben benieuwd.
Marcel21674
Heb gisteren een nieuwe cloanto kickstartrom in mijn 500 gezet. gaat om een 3.x versie.
Nu zag ik alleen, dat de workbench.library, niet op de rom staat. Deze moet op de bootdisk staan.
Weet iemand waar ik dat bestand kan vinden?
amiga1260
Deze staat op de Workbench 3.1 diskette van Cloanto, dus als je officieel wilt doen, moet je die Cloanto diskettes kopen.
Marcel21674
Staan die ook op de amiga forever cd 2016?
Is er ook een onofficiele weg? Want workbench 3.1 heb ik gewoon, origineel. Beetje zonde om nog een versie aan de schaffen voor alleen die workbench library.
nhoijtink
Nadat je de CD op de PC geinstalleerd hebt, kun je adf bestanden van Workbench versies vinden. Daar zal vast wel de betreffende library te vinden zijn.
Ikilledher
> Is er ook een onofficiele weg? Want workbench 3.1 heb ik gewoon, origineel. Beetje zonde om nog een versie aan de schaffen voor alleen die workbench library.
Precies. Eens.
Marcel21674
> Nadat je de CD op de PC geinstalleerd hebt, kun je adf bestanden van Workbench versies vinden. Daar zal vast wel de betreffende library te vinden zijn.
helaas niet... Wel de diverse workbench versies, maar niet die met de workbench library.
Marcel21674
Niemand die me aan dat bestand kan helpen? Anders stuur ik de chip terug en ruil ik hem voor een originele 3.1 chip.
Ikilledher
> Niemand die me aan dat bestand kan helpen?
Vast wel. Maar even iets anders: als ik me niet vergis heb je helemaal geen workbench.library op disk nodig. (Specifiek A4000T-dingetje?) Ik ben wat door mijn vijfentwintig jaar oude Workbench 3.0/3.1 installaties gelopen en vind nergens een spoor van workbench.library op bootdisks.
amiga1260
Ik kan wel even kijken. Ik heb deze versie Workbench zowel op diskette als ADF.
Marcel21674
> Vast wel. Maar even iets anders: als ik me niet vergis heb je helemaal geen workbench.library op disk nodig. (Specifiek A4000T-dingetje?) Ik ben wat door mijn vijfentwintig jaar oude Workbench 3.0/3.1 installaties gelopen en vind nergens een spoor van workbench.library op bootdisks.
Een of ander stom iets van cloanto, normaal gesproken staat die library ook niet op je diskettes omdat deze op de rom zou moeten staan. Maar omdat de rom onvoldoende ruimte had, voor alle aanpassingen, hebben ze die library eraf gehaald, met het idee om die in de libs directory te zetten van je bootdisk.
Helaas werkt dat dus voor geen meter...
trek hem er weer uit en hij gaat retour vesalia.
Schijnt toch niets anders te geven dan narigheid.
michael
Misschien gewoon ff mailtje naar cloanto? Je hebt hun product gekocht en dus ook recht op support toch? Misschien gewoon een foutje en sturen ze kosteloos een nieuwe.
Marcel21674
heb ik inmiddels gedaan. Zag net, dat er idd. een product serie nummer op staat voor registratie. Schijnt dat je die file gewoon mag downloaden. Ik wacht dus nog even hun reactie af.
michael
Hm, slecht excuus van hun dat het te downloaden is. Je wilt toch gewoon een goede rom zonder dat je truukjes moet uithalen? Maar anderzijds, als het werkt...
Marcel21674
> Hm, slecht excuus van hun dat het te downloaden is. Je wilt toch gewoon een goede rom zonder dat je truukjes moet uithalen? Maar anderzijds, als het werkt...
Had idd. op z'n minst een knappe beschrijving verwacht met een how to. Er zit slechts een kopietje bij, met hoe je de rom moet installeren om het moederbord, maar verder mag je het zelf uitzoeken..
amiga1260