Badeendje2016
Op dit moment heb ik een Gotek in gebruik met Cortex firmware. Deze werkt uitstekend als df0: in een Amiga, maar van geen meter in een externe casing.
Inmiddels ben ik na veel googlen er wel achter dat de Cortex firmware onbetrouwbaar is in een externe casing, maar dat de HxC firmware wel prima zou moeten werken.
Mijn vraag is of iemand mijn Gotek (tegen vergoeding uiteraard) kan flashen met de HxC firmware?
Sent from my iPad using Tapatalk
Infant
Dit klinkt als iets wat tsb, Joshua5 of Tahoe wel kan. Ik helaas niet! :-)
tsb
Badeendje2016 Heb je al een licentie gekocht voor de HxC firmware ?
Badeendje2016
tsb nog niet. Ben mezelf aan het informeren over USB programmers om het wellicht zelf te doen. Als overtuigd ben van de haalbaarheid, dan koop ik pas de HxC licentie.
Sent from my iPhone using Tapatalk
tsb
Het is niet moeilijk, je bent een FTDI ( usb2tll ) serial to usb adaptor nodig.
Je hebt ze voor rond de $1,50 op ebay, **zie hier..**
Alleen bij die devices kan het wel een probleem zijn, dat de gotek niet direct wil flashen, gewoon puur om het feit dat hij niet genoeg spanning krijgt op de TX/RX.
Deze goedkope adaptor werken op 3,3v.. Dit is op te lossen door een simpele weerstand schakeling toe te voegen aan de kabel/adaptor.
Van die goedkope adaptors heb ik nog wel een paar liggen.
Ik kan eventueel wel zo'n kabeltje maken en je voorzien van een usb2ttl adaptor tegen een kleine vergoeding.
Je kunt ook een "echte" FTDI adaptor **hier bestellen..**
Deze kun je op 5V instellen en dan zal de ttl level van de bits ( spanning van een NUL ) op 5V zitten ipv 3v3.
De gotek zelf werkt met 3,3v.. maar is 5V tolerant ( zoals ze dat noemen ) en betekend dat ie prima overweg kan met 5V ttl levels.
Daardoor zal het programmeren ook beter gaan.
Mocht jet het niet aandurven, dan kan ik je er wel bij helpen.
amiga1260
tsb
Dat is een CP2102, die wil nog wel eens problemen geven.. omdat ie op 3,3v werkt 🙂 Maar bij sommige goteks gaat het prima..
Alleen GBP 8,49 ? das wel veel geld voor zo'n setje 🙂
Gewoon FTDI adaptor kopen die je kunt switchen tussen 3v & 5v, dan kun je probleem goteks ook flashen.
Badeendje2016
tsb amiga1260 dank voor jullie reacties en het heeft me inmiddels ervan overtuigd dat ik het zelf moet kunnen. De keus is inmiddels gevallen op een FTDI adapter, zodat ik breed uit de voeten kan. Ik laat jullie weten of het gelukt is!
amiga1260
Het klopt dat het duur is en komt ook door de Dure Engelse Pond. Ik kreeg daarbij wel de pinnetjes en een handleiding met link naar de drivers erbij.
Veel succes met het flashen.🙂
Badeendje2016
Update: het is gelukt!
Uiteindelijk heb ik een FTDI adapter gekocht voor weinig en op de juiste manier aan de Gotek gehangen met TX/RX gecrosst. Jumpertje op de Gotek om het flashen te enablen en de HxC licentie aangeschaft. Vervolgens heb ik dmv de serial bridge de Gotek geflasht op 5v. Daarna gelijk getest in de externe drive casing en het werkte gelijk perfect.
Later heb ik nog andere config-file gevonden voor de Amiga, die het mogelijk maakt om 250 diskfiles voor te selecteren. Wel zo makkelijk.
Nogmaals dank voor jullie suggesties.
michael
Gefeliciteerd! 🙂
Ik ga het binnenkort ook proberen te doen, met een Gotek die ik gekocht heb op AliExpress (voor 15 Euro, wil ik het best proberen).
Megatron
Heb zelf nog twee GoTek drives liggen met de reguliere flash erop.. geen tijd nog gehad.. schaam me ja.. Maar die externe oplossing heeft wel nog steeds een bootdrive switcher nodig om als DF1: te kunnen booten nietwaar?
Badeendje2016
Klopt. Dat werkt verder uitstekend.
Tahoe
> Heb zelf nog twee GoTek drives liggen met de reguliere flash erop.. geen tijd nog gehad.. schaam me ja.. Maar die externe oplossing heeft wel nog steeds een bootdrive switcher nodig om als DF1: te kunnen booten nietwaar?
Niet bij kickstart 2.0 of hoger, dan kun je ook booten van DF1: of DF2:. Zelf heb ik zo'n constructie, en werkt (met WB vriendelijke programma's) op zich prima. NON DOS disks booten vanaf DF1: werkt over het algemeen niet.
Hou er alleen rekening mee dat als je op de USB stick (met die selector) disks koppelt aan een extern station ze niet werken op een interne en vice versa, dan moet je even twee USB sticks gebruiken, of de selector.adf overschrijven als je wisselt.
Megatron
Helder.. ik denk ook aan Kickstart 1.3 daar dat immers de beste keuze voor games is (over het algemeen gesproken). Ach.. gewoon een MIST anders.. klaar!