HellCoder
Weet iemand toevallig hoe je die kleine vierkante zilvere kastjes op de printplaat verwijderd? Volgens mij heb ik er 1 beschadigd tijdens het desolderen van een condensator maar zie niet echt hoe deze vast gezet zijn.
PRS
Heb je een foto? Ik zou namelijk ff niet weten wat je bedoeld.
VosCoBoss
Ik denk dat het gaat om die kubusjes linksboven bij het analoge videogedeelte. Dat zijn bij mijn weten through-hole elementjes die je vanaf de onderkant van het moederbord kunt lossolderen.
HellCoder
Oh,.. die bedoel ik inderdaad.
Ik heb denk ik iets verkeerd gedaan met het recap proces. De 2e Amiga is nu gedaan en alles 'ziet' er ok uit. Echter, ik heb 1 van die kubusjes wellicht iets te heet gemaakt. De Amiga (1200) start nu gewoon op, komt in het paarse kickstart scherm en ik zie de disk ongeveer 2 a 3x in de floppydrive gestopt worden. (Kickstart animatie). Daarna krijg ik steeds meer kleine streeptjes te zien op het scherm en is het beeld duidelijk corrupt. De animatie loopt nog 1x door en dan krijg ik een guru-meditation scherm.
Geen idee wat dit kan veroorzaken. Ik dacht aan die kubusjes maar als dat gewoon through-hole verbindingen zijn zal het iets anders zijn. Een instabiele groundplaat ofzo?
VosCoBoss
Ai, balen!
Je zou eens kunnen kijken of er een elementje erg (te) warm wordt. En het bord inspecteren op soldeerbruggen. Wellicht heb je ergens onbedoeld pennetjes aan elkaar gesoldeerd door een verdwaald stukje lood, of door per ongeluk iets te raken wat niet geraakt had moeten worden.
HellCoder
Ben maar begonnen met het controleren van alle printbanen naar de componenten toe. Met zo'n piep meter. Ik gekke is dat als ik de grote condensator (C811) losmaak de machine nog steeds hetzelfde gedrag vertoond. Terijl deze nou net belangrijk is voor een stabiele 5V lijn. Dus wellicht zit die toch niet helemaal lekker. Ik heb deze overigens OP het bord gezet en niet via de through-holes. Misschien dat er daardoor nu geen connectie meer is met de onderkant van het bord? Blijft giswerk dus vandaar de piepjes methode.
VosCoBoss
Hmm, het plaatsen van een tht-condensator op het bord in plaats van zoals het hoort, levert bij mij toch wel wat vraagtekens op over de kwaliteit van de recap.
Gezien het probleem zich pas voordoet na een tijdje, is de kans groot dat je het probleem niet gaat vinden door de continuïteit van de printbanen te controleren. Het kan wel in een printbaan zitten, maar doet zich blijkbaar niet voor op een koud bord. Je zou dan al moeten gaan testen terwijl het bord aan is, maar dat raad ik je toch wel af.
Als het probleem zich voor de recap niet voordeed en nu wel, dan moet het wel iets zijn wat je hebt veroorzaakt door/bij het recappen. Kijk het bord nog eens goed na op beschadigingetjes, soldeerbruggen e.d.
Succes!
HellCoder
Nou,.. ik heb niet hele goede spulletjes om de recap te doen. Maar aangezien de 1e Amiga direct 100% goed werkte heb ik de 2e ook beetgepakt. Die deed het na de recap ook, maar met het probleem dat zich nu voordoet. Omdat ik met meten een slechte verbinding tegenkwam moest ik de through-hole condensator voor een 2e keer weghalen. Ik kon er niet bij, het was precies die kleine die daar tegenaan zit. De gaatjes van de through hole zijn nu verstopt met oud soldeer, vandaar dat ik nu met draadjes de condensator wil monteren. Maar nog geen resultaat helaas...
ik leg de Amiga nu maar even aan de kant en ga gewoon lekker met de werkende Amiga aan de slag. Ik kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken. En toch houd het je bezig.
PRS
Die gaatjes kan je met een soldeerzuiger (kost maar een paar euros) makkelijk leeg zuigen. Desnoods verwarmen en dan krachtig blazen…
HellCoder
Die vlieger gaat bij mij niet op.
Nieuw soldeer, tinzuiger, blazen, flux, soldeerkoperdraad, naaldje. Zelfs een verwamde tinzuiger, nix helpt. Ik krijg de gaatjes gewoon niet open. Kan alleen maar groffer geweld bedenken maar dat zal niet veel goed doen ben ik bang.
Frustrerend.
PRS
Je kan ook een boortje pakken
AmigaLover
Volg op youtube "NorthRidgeFix" en zie dat hij voor dit soort problemen "low melt solder" gebruikt. Daarna met een wik krijgt hij alles weer schoon. Misschien een tip voor jou om te zien hoe hij dat aanpakt. Zelf werk ik er niet mee maar vindt het wel interessant.
HellCoder
Het is gelukt, met een naald en flink verwarmen aan de andere kant zijn de gaatjes toch open nu.
Alleen is de condensator zelf nu ook erg beschadigd, dus eerst weer nieuwe bestellen. Ik leg de amiga maar even in de kast tot die tijd.
PRS
Stapje voor stapje dichter bij je doel… En ondertussen wel wat geleerd.
Mooi he, zo’n hobby!
Hailstorm
Is dat recappen gelukt? Ik zat laatst op een piboy een micro usb connector te solderen en ik maakte er vooral een zootje van. De filmpjes zien er zo simpel uit als je de ervaring en tools voor hebt, maar ik heb het idee dat het niet zo makkelijk is.
MrZ
Is dat recappen gelukt? Ik zat laatst op een piboy een micro usb connector te solderen en ik maakte er vooral een zootje van. De filmpjes zien er zo simpel uit als je de ervaring en tools voor hebt, maar ik heb het idee dat het niet zo makkelijk is.
Ik laat het altijd doen, paar draadjes aan elkaar solderen etc. lukt me prima maar heb niet een dermate vaste hand voor dit soort dingen en ook de spullen niet.
VosCoBoss
Iets is altijd makkelijk als je het kunt 🙂
Hoe kleiner, hoe lastiger. Voordat je begint te solderen aan iets wat waarde heeft, eerst oefenen.
Ik oefende zelf op een defect Amiga 3000 moederbord voordat ik begon aan werkende A500’s. Voor de A1200 oefende ik met defecte PC onderdelen. Als je een A1200 kunt inclusief de kleinste onderdeeltjes, dan moet een micro USB connector waarschijnlijk ook lukken.
PRS
En als je een CD³² rev.3 kan recappen, dan kan je alle Amigas aan 😅
Hailstorm
Ik laat het altijd doen, paar draadjes aan elkaar solderen etc. lukt me prima maar heb niet een dermate vaste hand voor dit soort dingen en ook de spullen niet.
Ja ik laat ze denk ik maar gewoon een keer door iemand doen.
HellCoder
Nou,.. ik heb niet hele goede spulletjes om de recap te doen. Maar aangezien de 1e Amiga direct 100% goed werkte heb ik de 2e ook beetgepakt. Die deed het na de recap ook, maar met het probleem dat zich nu voordoet. Omdat ik met meten een slechte verbinding tegenkwam moest ik de through-hole condensator voor een 2e keer weghalen. Ik kon er niet bij, het was precies die kleine die daar tegenaan zit. De gaatjes van de through hole zijn nu verstopt met oud soldeer, vandaar dat ik nu met draadjes de condensator wil monteren. Maar nog geen resultaat helaas...
ik leg de Amiga nu maar even aan de kant en ga gewoon lekker met de werkende Amiga aan de slag. Ik kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken. En toch houd het je bezig.