robert52
Ja heel blij, was bang dat ik een kat in de zak had gekocht. In de jaren 90 heb ik twee A500 gehad. De 1e ging ten ziele en de 2e heb ik verkocht voor de aanschaf van een pc. Nu had ik daar achteraf wel spijt van maar toen was dat niet anders. Het Commodore tijdperk hield een beetje op toen, maar ik ben blij dat het weer helemaal terug is (zal wel nooit echt weg zijn geweest). Ik laat deze eerst opknappen door een recap en de floppydrive vervangen voor een nieuwe (die hoort er gewoon in). Langzaamaan kijken voor een **Gotek Floppy Emulator** en me er in verdiepen hoe dit werkt. Kijken voor twee Arcade joysticks, en wie weet wat er verder nog op het pad komt.
AMIGA_JOHAN
> Ja heel blij, was bang dat ik een kat in de zak had gekocht. In de jaren 90 heb ik twee A500 gehad. De 1e ging ten ziele en de 2e heb ik verkocht voor de aanschaf van een pc. Nu had ik daar achteraf wel spijt van maar toen was dat niet anders. Het Commodore tijdperk hield een beetje op toen, maar ik ben blij dat het weer helemaal terug is (zal wel nooit echt weg zijn geweest). Ik laat deze eerst opknappen door een recap en de floppydrive vervangen voor een nieuwe (die hoort er gewoon in). Langzaamaan kijken voor een **Gotek Floppy Emulator** en me er in verdiepen hoe dit werkt. Kijken voor twee Arcade joysticks, en wie weet wat er verder nog op het pad komt.
De ACA500Plus is een must voor een A500 kan niet meer zonder. Zou ook zoeken naar een externe diskdrive kan je makkelijk op je A500 plaatsen. Zie mij eerdere foto van mij A500. Heb zelf een zwarte CDTV CD-1411 diskdrive.
robert52
Die Aca500plus houd ik zeker in gedachte. Een externe floppy drive wil ik zeker aanschaffen om daarin de Gotek te plaatsen met een boot schakelaar. Er is zoveel veranderd sindsdien, stapje voor stapje.
Erik_B
Als je een ACA500+ koopt heb je geen bootschakelaar meer nodig!!
AMIGA_JOHAN
Als je een ACA500+ koopt heb je geen bootschakelaar meer nodig!!
Klopt, zie foto. Je kan o.a. schakelen van 3.1, 3.1.4.1 of DiagROM.

robert52
Die komt er wel. Eerst de A500 opknappen zodat ie zich weer lekker voelt na al die jaren in de doos. 😎
Erik_B
Johan proost!! Vandaar dat je in het Amiga Cafe zit!!
Alfastorr
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Toen ik de amiga aansloot op tv met scart. wit beeld maar wel geluid.
Daarna aangesloten op een monitor met scart en jawel. alles werkte. (werd alleen gek van de pieptoon van die monitor.
Toen een andere kabel gehaald (weet niet meer waar) en het probleem was opgelost.
Werkt nu prima op tv
robert52
Bij mij was de kabel brak. Ik heb nu een nieuwe besteld, wacht er alleen nog op.

PRS
Wow!
Dat ziet er uit als een goede kabel!
robert52
Hij is vandaag verzonden. Ben ook benieuwd. Als ie straks op de tv leeft, opknappen en uitbouwen. :-)
robert52
AMIGA_JOHAN
> Kabel vandaag ontvangen, ziet er goed uit, ook het scherm. Alvast de kabel voor de Gotek en de behuizing (zwart) ook besteld.
Dat ziet er geweldig uit en vooral de behuizing voor de GoTek en de bijpassende kabel.
robert52
Dacht dat ik een A500 had gekocht, blijkt het een A500+ rev. 8a te zijn.

LuzUo
Nou das niet verkeerd! Dus zonder accu naar ik aanneem (RTC zit er in ieder geval niet op)? Das misschien wel het meest gewilde A500 bord wat er is
robert52
Op het bord zie ik geen batterij nee, maar op de geheugen uitbreiding wel, deze is wel bezig aan het lekken denk ik.

PRS
Dat is een goede catch!
Die rev 8a borden zijn zowel in de A500+ als in de A500 gebruikt. Hiermee kan je relatief simpel een A500+ maken, terwijl de echte A500+ vaak met batterij lekkage te kampen hebben, zoals op je geheugen uitbreiding.
Op het eerste gezicht is het nog niet heel erg op je geheugen uitbreiding, maar meteen even wel die batterij eraf halen! Eventuele lekkage neutraliseren met citroenzuur en daarna goed afspoelen met water en/of Isopropyl alcohol. Daarna laten drogen, en kan je weer verder.
Eventueel kan je er later nog een knoopcel batterij op solderen om je RTC (Real Time Clock) weer operationeel te krijgen.
PRS
Nee, dit is standaard door Commodore zo geleverd. Hij heeft veel van de A500+ componenten, maar niet alle. Zoals 512kB, de clock schakeling, de batterij e.d.
de laatste A500 zijn gewoon met een A500+ board geleverd.
mbt de ACA500+, ik ken niet alle features. Maar er zijn er genoeg op dit forum die je dat haarfijn kunnen vertellen.
AMIGA_JOHAN
Een 1MB uitbreidingskaart heeft geen enkele zin zodra je een ACA500Plus heb. De ACA500Plus schakelt het automatisch uit.
PRS
Dat maakt de ACE2 alleen maar meer zinloos!
Je koopt dan 2MB Chip geheugen om 512kB chip aan te vullen, die je voor € 10,- op het bord kan solderen.