> Dank je wel voor de info. Voor mij was / is de a600 keuze meer van : ik vind het een mooi design. Compact. En ook zie ik dat de prijzen wat lager liggen dan de a1200. Ik zie nu waarom door jouw antwoord.Dan ga ik in ieder geval ook in mijn rondjes eBay / marktplaats de a1200 meenemen.
>
> Nog meer suggesties waar ze deze computers verkopen?
Normaal gesproken (buiten de COVID-19) situatie om, zou je bij de HCC Commodore gebruikers meeting in Maarssen een nog redelijk schappelijk geprijsde Amiga kunnen kopen. Deze wordt (normaal gesproken) één keer in de twee maanden gehouden op de derde zaterdag van de even maanden. Er is daar een verkoophoek waar Commodore spullen verkocht worden.
De eerst volgende geplande meeting is geplanned op 17 Oktober
https://www.hcc.nl/ical/icalrepeat.d...en-msx-clubdag
Hier nog even de voor en nadelen van de Amiga’s:
A500
Beste model: Rev 8
Deze kan makkelijk geconverteerd worden naar een A500+, omdat het moederbord hetzelfde is maar minder geheugen heeft en geen on-board real time clock (RTC). Dit laatste is absoluut een voordeel zoals BuzzFuzz hierboven al aangeeft ivm lekkage van de Varta batterij.
Rev 6: Kan gemod worden naar 1 MB chip memory
Verder hebben ze geen HDD of AGA graphics
Relatief makkelijk en goedkoop uit te breiden en heeft geen problemen met lekkende condensatoren. Werkt direct zonder enige zorgen of investeringen. Later relatief goedkoop een snellere processor met extra geheugen en IDE toe te voegen, bijv. TF536, HC533, en vele ander (moderne) uitbreidings kaarten.
A500+
Altijd Rev. 8 en heeft/had een Varta batterij aan boord. Deze moet verwijderd zijn of vervangen door een coin cell exemplaar. Grote kans op lekkage van de batterij met schade aan het moederboard tot gevolg.
Heeft standaard 1MB chip memory en is makkelijk uit te breiden naar 2 Mb chip en heeft de ECS (enhanced graphics chip set).
Verder hetzelfde als de A500 zoals hierboven.
A600
Heeft een recap (nieuwe condensatoren) nodig. Functioneel identiek aan de A500+ met als extra HDD controller en PCMCIA, maar geen nummeriek toetsenbord (die zelden gebruikt wordt).
Uitbreidingen zijn duurder vergeleken met de A500.
A1200
Heeft een recap nodig. Heeft een snellere processor (68020), AGA chipset (advanced graphics architecture), standaard 2MB chip memory, HDD controller en PCMCIA. Veel uitbreidingskaarten voor te verkrijgen, maar prijzen kunnen pittig zijn.
A2000
Functioneel een A500 met Zorro II uitbreidingssloten. Hiervoor zijn veel uitbreidingskaarten voor te verkrijgen. Let hier ook op batterij schade.
A3000
Ik weet niet zeker of deze ook een recap nodig heeft. Functioneel een A500+ met Zorro II uitbreidingssloten en SCSI. Persoonlijk vind ik dit de mooiste qua behuizing. Heeft een losse processor module en is makkelijk (maar duur) te upgraden. Let op batterij schade!
A4000
Heeft een recap nodig. Functioneel een A1200 met Zorro III uitbreidingssloten. Geen SCSI, maar IDE. Heeft ook een losse processor module en is net zoals de A3000 makkelijk, maar duur te upgraden. Rev. D (CR, of Cost Reduced version) heeft wel een 68030 op het mobo gesoldeerd, maar is uitschakelbaar. Verder heeft de A4000 standaard een HD floppy drive (gehad) en kan je 1,76MB op één HD floppy kwijt, wel gewoon backwards compatibel met de 880kB floppys.
Let op batterij schade!!