McVenco
In het kader van "je moet toch iets te ouwehoeren hebben bij een biertje hier aan de bar" vraag ik me af: hoe kom je aan je nickname?
Ik zal aftrappen:
In groep 7 van de basisschool werd mijn achternaam (Vonk) op een gegeven moment verbasterd naar 'Vonko', wat al heel snel 'Venco' werd. Die naam werd zo vreselijk hardnekkig dat zelfs de schoolmeester mij in de klas aansprak met 'Venco', en ik heel af en toe zelf erg traag begon te reageren als iemand me bij mijn echte voornaam noemde. Ondanks dat mijn bijnaam na de basisschool nog zelden als roepnaam meer werd gebruikt, heb ik hem wel immer als 'artiestennaam' aangehouden.
Het 'Mc' voorzetsel volgde omstreeks 1996, toen ik ruim een jaar lang mijn ca. 1600 gulden collegegeld vooral besteedde aan de mogelijkheid om van 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in de computerzalen van de Erasmus Universiteit Rotterdam te vertoeven (rijen met 90MHz Pentiums, draaiend op een loeisnel Novell netwerk waar ik soms met wel 25 to 30 kiloBYTE per seconde de nieuwste software van Aminet kon trekken!), mijn tijd bestedend aan doelloos rondsurfen op het nog vrij maagdelijke Wereld Wijde Web, en het voeren van uren/dagenlange chatsessies op IRC. Tijdens 1 van die IRC sessies (kanaal #ultrachat op de Undernet server) voegde iedereen spontaan 'Mc' of O' aan zijn nickname toe, en om de een of andere reden is dat aan mijn oude bijnaam blijven plakken.
jiffy
Nou, voor mij simpel en behoorlijk banaal: lang, láng geleden, toen ik ik mijn eerste wankele schreden op het WWW zette, ontstond de noodzaak om me op d'een of and're site in te schrijven en drong de noodzaak tot een nickname zich acuut op. Ehm... Tja... En aangezien ik toevallig nét een tech-artikeltje over de C64 had zitten lezen waar de interne klock van het betrokken apparaat werd besproken, kwam 'jiffy' naar boven.
Tja, meer is het niet. :-)
Infant
Ook voor mij geen heel moeilijk verhaal: ik was al een echte demoscener met een andere nickname, Rotox, toen ik in 1993 (ongeveer) begreep dat er *nog* een Rotox was in de Amiga demo wereld (een ASCII artist uit Engeland, meen ik). Derhalve werd mij aangeraden een andere handle te zoeken. Omdat iedereen met wie ik omging destijds minstens 3 a 4 jaar ouder was, vond ik Infant wel toepasselijk!
mendark
Mijn handle Mendark komt uit de tekenfilm Dexters Laboratory. De spelfout heb ik te danken aan de eerste ondertitels die bij Cartoon Network aanwezig waren. Daar werd Dexters antagonist - in de eerste afleveringen althans - Mandark met een 'e' geschreven. Meervoud van een donkere man dus. Maar ach het is een naam, dus daar word niet gekeken op de juiste spelling.
n463
WHiZZi
Omdat ik vroeger (rond mijn 13e) altijd al iedereen hielp bij computers repareren, werd ik al snel whizzkid genoemd. Ik begon deze handle op BBSen te gebruiken. In 1994 opende ik mijn eigen BBS, WHiZZiBoarD. Dit BBS heeft zo'n 2 jaar bestaan en toen bezweken door het Internet.
Toen het jaar 2000 was aangebroken en ik 18 werd, vond ik kid niet meer passen en om mijzelf nou whizz te noemen..... Terugdenkend aan mijn bbsje vond ik WHiZZi wel leuk, dus met deze 'nick' verder geleefd op het Internet.
[verwijderd]
De precieze reden waarom ik een nickname heb gekozen is mij totaal onduidelijk. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat iedereen dat deed, en ik ook wel de behoefte voelde om er 1 te nemen. De naam Orlingo kwam ik begin jaren 90 tegen in een stripboek "hugo en de bruine toverboon". Orlingo was daarin een plantentovenaar. Ik vond de naam wel goed klinken en dus heel geschikt om mijn producties(.mod en ascii) mee te signeren.
Later in mijn carriere ben ik overgestapt op Hannibal Peck, en dat is de naam waaronder ik nu nog steeds bezig ben. Daarnaast heb ik in de loop der jaren nog een aantal namen aangenomen om her en der wat artistieke uitlatingen de wereld in te schoppen, maar die zijn nu allemaal in ruste.
Buzzfuzz
Mijn nickname Buzzfuzz is van de DJ Mark Vos, omdat hij van R&B/Rap en Reggae naar hardcore Thunderdome ging, extreme stap in muziek keuze en dat is het ook bij mij, ik kan bijna naar alles luisteren en muziek is waar het om gaat, ik zit echter te denken aan een nieuwe, maar ik moet even iets goed vinden.
rvo
hallo ik ben rvo en dat zijn mijn initialen. tot ziens.
Megatron
Ik was en ben geen demoscener maar wel op grafisch gebied actief. De naam die ik mij ooit gaf was Odysseus.. Geen idee waarom maar Griekse Mythologie sprak me toentertijd wel aan gezien ze hem als toonbeeld van doorzettingsvermogen zagen en ik me graag vastbijt in zaken.. leek me dat wel toepasselijk.
20 jaar later heb ik de naam niet opnieuw aangenomen gezien Google mij al snel wist te vertellen dat er in de Demoscene een Odysseus was (zelfs twee.. dus reeds dubbel) en er een behoorlijk bagger spel namens Odysseus uit is gebracht.. reden te meer te wisselen. Ik heb toen met de woorden Evolve Retro kwam ik uit bij iRetroVolveR.. oh.. en we hebben voor de vrouw een Volvo gekocht.. maar die kwam pas jaren later, echter heb ik "vrienden" die daar graag de spot mee drijven :-)
maus
Mijn nick is Maus.
Het is een afkorting van Maurice.
Vroeger draaide ik altijd House plaatjes in de plaatselijke disco van Alphen a/d Rijn onder de naam: Dj Maus.
Bij mijn echte matties ben ik bekend onder de naam Dr.B (ome B) Doctor Bootygrabber, maar dat is weer een ander verhaal...
Ikilledher
Mijn handle is voortgekomen uit de film ‘Hit List’ uit 1989 waarin een boze meneer rondreed met ‘I KILLR’ op zijn nummerplaat. Dankzij mijn vrienden verbasterde dat na 1990 al snel tot ‘Ikilledher’.
Het is wat lastig te zien maar de auto rechts is de oorzaak van mijn naam.
n1102
Daarvoor noemde ik mijzelf Angel (in Doom) en Amtrak (in Pussy). En dáárvoor (op de C64) talloze drielettercombinaties die ik me niet meer kan herinneren.