michael
Zoals sommigen misschien gelezen hebben op EAB ben ik druk bezig met het contacteren van diverse partijen die iets te maken hebben met wat we tegenwoordig AmigaOS noemen. Uiteindelijk hoop ik dat het resulteert in een release van de broncode met een nette Open Source Licentie erbij. Vooralsnog lijken de diverse partijen slecht bereikbaar of wordt er nog een beetje omheen gedraaid. Als alles een beetje verder is, zal ik misschien nog een boekje hierover open doen. Ik sta echter keer op keer versteld hoe de community (waar in mijn optiek ook de diverse bedrijven bijhoren) anders aanvoelt buiten deze geweldige Nederlandse club.
In elk geval, om van een kort verhaal niet een nog langer verhaal te maken, zit ik momenteel te denken om een stichting of vereniging op te zetten. Het idee zou zijn om hiermee een entiteit op te spinnen die fondsen kan werven, rechtsgeldig de copyrights en dergelijken kan beheren en vooral een spreekbuis kan zijn. Zijn er mensen hier die tips hebben? Ideeën? Willen helpen op enige wijze? Of me misschien zelfs wel eea kunnen afraden?
O ja, CBM Foundation ipv Amiga Foundation? Omdat Amiga trademark-ellende aan kan trekken en omdat het dan ook natuurlijker is als deze entiteit zich ook over bijvoorbeeld de VIC-20 code zou gaan ontfermen.
Megatron
Het probleem waar je tegenaan loopt is deels Amiga Inc.. reden is dat die aan Hyperion de rechten hebben "geschonken" voor AmigaOS.. of beter gezegd.. het gebruik van de naam AmigaOS voor een OS wat als basis het Amiga Operating Systeem heeft.. zolang er een markt is, en met de huidige stand van ontwikkelingen bij AEON (Tabor/X5000 compatibility) en hun aangekochte aandeel in Hyperion, zal dat denk ik nu niet gaan geschieden.. zou een beetje onlogisch zijn namelijk.. daarnaast zijn er een legio trademarks waarvan een deel bij Amiga Inc. liggen en een overgroot deel zijn gekocht door Cloanto (dat is je 2de als niet 1ste struikelblok) en zoals je weet ken ik Mike goed.. ook tevens goed genoeg om te zeggen dat hij daar een stokje voor zal steken gezien dat zijn inkomsten zijn dus als je al iemand moet overtuigen, dan begin maar bij Mike, echter geef ik je weinig kans omdat zijn inkomsten baseren op AmigaOS. Dus iets met de kip en de gouden eieren.
-- edit --
Oh.. het klinkt wellicht alles iets negatief, maar dat is natuurlijk niet naar jou toe o.i.d. maar eerder omdat het een tricky verhaal is met die twee partijen en daar loopt een Trevor ook al jaren tegenaan te beuken.. echter kan hij zich her in der inkopen (zie recente nieuws betreffende hyperion) en je kunt meebepalen.
michael
> Het probleem waar je tegenaan loopt is deels Amiga Inc.. reden is dat die aan Hyperion de rechten hebben "geschonken" voor AmigaOS.. of beter gezegd.. het gebruik van de naam AmigaOS voor een OS wat als basis het Amiga Operating Systeem heeft.. zolang er een markt is, en met de huidige stand van ontwikkelingen bij AEON (Tabor/X5000 compatibility) en hun aangekochte aandeel in Hyperion, zal dat denk ik nu niet gaan geschieden.. zou een beetje onlogisch zijn namelijk.. daarnaast zijn er een legio trademarks waarvan een deel bij Amiga Inc. liggen en een overgroot deel zijn gekocht door Cloanto (dat is je 2de als niet 1ste struikelblok) en zoals je weet ken ik Mike goed.. ook tevens goed genoeg om te zeggen dat hij daar een stokje voor zal steken gezien dat zijn inkomsten zijn dus als je al iemand moet overtuigen, dan begin maar bij Mike, echter geef ik je weinig kans omdat zijn inkomsten baseren op AmigaOS. Dus iets met de kip en de gouden eieren.-- edit --
>
> Oh.. het klinkt wellicht alles iets negatief, maar dat is natuurlijk niet naar jou toe o.i.d. maar eerder omdat het een tricky verhaal is met die twee partijen en daar loopt een Trevor ook al jaren tegenaan te beuken.. echter kan hij zich her in der inkopen (zie recente nieuws betreffende hyperion) en je kunt meebepalen.
Sja, ik heb inmiddels goed contact met Mike. Hij gaf zelf aan enkele keren zelf aangestuurd te hebben op een non-profit, maar het voelt dubbel bij hem. Hij lijkt er voor open te staan, maar aan de andere kant wil hij het dan afdragen aan een partij die hij vertrouwt. Alleen dat vertrouwen is er (nog) niet en ik vraag me af of hij uiteindelijk zoveel vertrouwen kan zijn. Hij voelt een beetje als een perfectionist... die kunnen het moeilijk los laten want niemand kan het ooit goed genoeg doen. 🙂
Infant
Ik vind het een mooi initiatief, michael, maar vraag me toch serieus af waarom de broncode gereleased moet worden? Afgezien van de "oh, leuk" factor, kan ik me niet zo heel veel voorstellen bij het nut van een Amiga OS waar aan verder wordt ontwikkeld.
Maar goed, dat kan ook heel goed mijn kortzichtigheid "alleen oude Amiga's zijn echte Amiga's!" gevoel zijn.
michael
> Ik vind het een mooi initiatief, michael, maar vraag me toch serieus af waarom de broncode gereleased moet worden? Afgezien van de "oh, leuk" factor, kan ik me niet zo heel veel voorstellen bij het nut van een Amiga OS waar aan verder wordt ontwikkeld.Maar goed, dat kan ook heel goed mijn kortzichtigheid "alleen oude Amiga's zijn echte Amiga's!" gevoel zijn.
De voornaamste redenen die ik kan bedenken zijn;
- het helpt nieuwe projecten opzetten (Steven Leary van de tf520 en tf530 heeft eerder gezegd dat toegang tot de code een aantal dingen vergemakkelijkt zou hebben)
- het helpt vooruitgang (Apollo-team is nu bezig met Aros, maar het zou compatibiliteit verbeteren als ze met het origineel zouden kunnen werken).
Als je vooral met oude hardware zoals het is wilt spelen, is er weinig waarde. Ik ben zelf ook meer van het oude spul, maar zou het vooral gaaf vinden als er meer leven in de 68k hoek komt ipv dat (in mijn persoonlijke optiek) dood geboren paard waar nog steeds aan getrokken wordt, de ppc.
Infant
> zou het vooral gaaf vinden als er meer leven in de 68k hoek komt ipv dat (in mijn persoonlijke optiek) dood geboren paard waar nog steeds aan getrokken wordt, de ppc.
Dit sentiment deel ik volledig 🙂