19rsn007
Bij deze even een kleine status update..... eerste teken van leven is een feit
Ikilledher
Knap gedaan! \o/
Sent from a mobile device.
19rsn007
> Knap gedaan! \o/Sent from a mobile device.
we zijn er nog niet......de floppydrive is niet goed, maar zit te denken aan het plaatsen van een Gotek en denk dat er nog een trace hier en daar niet helemaal lekker meer is.
Ik heb een Alfadata harddisk expansion welke het volgende geeft als ik hem aan de amiga hang en de ram enable (zie bijlage)
En de trapdoor de diagrom gaat over zijn nek als ik de trapdoor ram expansion (PC504) eraan heb en de chipram test.
Bij het inprikken van de PC504 ziet hij ook 2MB chipram btw.
Nu kan het uiteraard wezen dat die pc504 1 of meer ram ic's kaduuk heeft en dat per toeval de ram in de alfadata kapot is......maar dat zou heel toevallig zijn.
vervelende alleen is dat door ik niet van floppy kan booten, dat ik dus verder niet kan testen (WB kan booten enzo)
Floppykabel lijkt ook het plastic van de connector aan 1 kan wat losjes te zitten, dus die wil ik ook nog gaan vervangen.
19rsn007
en ff een follow-up.
doordat de diag rom ook met de muis te bedienen is, kwam ik er achter dat de muisknoppen wel erg hard moesten worden ingedrukt om er reactie op te krijgen.
de (tank) muis heb ik toen uit elkaar geschroefd en gelijk schoon gemaakt.
Toen met de multimeter de pushbuttons even gechecked en die moest ik dus daadwerkelijk heel hard indrukken, dus besloot ik ze maar even te vervangen met nieuwe.
resultaat was dat ik nu de (muis) knoppen heel licht hoef in te drukken en ze reageren weer als nieuw!!! :applaus:
Zie de foto's in de bijlage op volgorde van 1> oude buttons 2> zonder buttons 3> nieuwe buttons (de witte)
19rsn007
en uiteraard ff deze laten zien
19rsn007
Ben ik net zo lekker bezig met die amiga, gister weer ff de draad opgepakt en op een gegeven moment werd het beeld zwart.........huh?
nou, ding uit en weer aan, zwart beeld maar de diagrom boot gewoon....raar!!
De diagrom stond op het moment van wegvallen van het signaal gewoon de memtest te draaien (chipmem) maar dan met de PC504 expansion eraan.
Ik was niet eens in de buurt van de amiga.
Nou, dan maar ff kijken op de composiet sync...daar heb ik gewoon beeld op (wel mono, maar das bekend)
A520 modulatortje defect? maar eens ff een RGB lead erbij....ook niks, RGB signaal is compleet "weg"
Aangezien mijn scope het een paar weken terug heeft begeven heb ik me erbij neer te leggen dat dit momenteel voor mij niet op te lossen is, dus heb ik de hulp van tsb ingeroepen.
Het bordje gaat naar hem toe zodat hij met zijn scope kan kijken waarom mijn RGB signaal foetsie is.
Was wel ff een stap om te nemen (een ander om hulp vragen) maar ik weet dat de A500+ bij tsb in goede handen is.
Vind het alleen wel erg vreemd dat het rgb signaal verdwijnt terwijl hij "gewoon" de memtest aan het draaien was die hij eerder (afgelopen maandag) probleemloos doorliep (nu nog steeds btw. )
CrazyBob
Waarschijnlijk een probleem met / in de buurt van de Video Hybrid module. (Zwart rechtopstaand ingekapseld langwerpig printje net voor de RGB poort)
Bij de Amiga is chipmem ook het videogeheugen.
Zodra je een geheugentest uitvoert kan je een vertekening in het beeld zien dmv strepen of synchronisatie afwijking.
Maar je zou nooit een zwart scherm eraan over moeten houden...
19rsn007
nou wederom even een followup.........
tsb vanavond hier om mn amiga te troubleshooten, wij het ding aansluiten.............geeft hij ineens gewoon weer beeld via de modulator! Weird!
Toen toch maar even de diagrom laten ratelen en nod wat dingetjes geprobeerd.....niets aan de hand!
Harddisk expansion eraan gehangen, wederom problemen.
Toen een A500 van hem gepakt en de harddisk expansion eraan gehangen, die had toen dezelfde problemen, lijkt er dus op dat het ram in die harddisk expansion problemen geeft (met de ram enabled boot zowel mijn amiga als een A500 van hem niet)
De harddisk expansion is nu met hem mee naar huis en hij gaat er even een andere ram module in proberen.
Als laatste even de laatste traces nagemeten die ik nog niet had gedaan en deze waren prima in orde.
Mijn A500+ lijkt dus helemaal klaar voor gebruik.
Nu alleen de floppydrive nog even vervangen met een gotek, waarvoor tsb nog een frame gaat printen, zodat ik mijn case niet hoef aan te passen en ik ga het keyboard nog even schoonmaken van binnen zodat de 2 weigerende toetsen het weer doen en dan mag de amiga 500+ weer in elkaar 🙂
Ikilledher
Gefeliciteerd!
TZZuq8CVUWZNu
19rsn007
Met dank aan tsb ...........een werkende floppydrive 😃
CrazyBob
Mooi resultaat ! 😁