Ergens vorige week opgehaald:
[](
https://flic.kr/p/21Fv39s)
De MSX 8250 ook trouwens, deze zou defect zijn maar ik moet nog ontdekken wat er defect aan is gezien alles keurig functioneert.
De Tandy TRS80 Model 2's op de foto komen uit 1979. Vanwege het model nummer zou je verwachten dat dit de opvolger is van de originele Tandy TRS80 uit 1977, dit is niet helemaal zo. De Model 2 was bedoeld voor bedrijven en wordt gezien als 'zakelijke' lijn. Standaard dus met 1 8" 500kB drive, maar ik kreeg de 2 3-disk-cabinetten er bij. Voor sommige puristen is dit geen 'homecomputer' (sterker nog, Tandy zegt zelf dat dit geen Homecomputer is), maar ik vind het een grijs gebied. Met de keus uit TRSDOS, Basic of CP/M (allen op disk!) is het dus wel mogelijk om hier een spel op te draaien, wat voor mij het gebied is om ze wel in het HomeComputerMuseum te plaatsen.
Bovendien zijn ze behoorlijk zeldzaam, helemaal in Nederland. De meeste zijn beland op de stort/milieustraat want ja, ze zijn ongelooflijk lomp en zwaar.
Om het verhaal af te maken, de opvolger voor 'thuis' van Tandy uit de TRS80 lijn was de Model 3 uit 1980. De Model 2 is opgevolgd door de Model 16/12 (met Z80 EN 68000 CPU) en later de Tandy 6000. Tandy had wat moeite met tellen denk ik.. 😛