michael
Gaaf, ik zie zojuist dat de Amiga 500 versie te koop is bij kipper2k!
Ik twijfel nog een beetje over deze te kopen, of later de standalone. Onder het mom van mijn 500 origineel houden en dat ik weinig zin heb in hdmi-kabels door de behuizing heen trekken.
Maar oei oei oei, wat gaaf 🙂
MrZ
Ja klopt die is inmiddels te koop, heeft als voordeel dat de IDE veel sneller is dan op een A600.
Maar waarom niet kopen, toch gaaf op een 500 😃
Je hebt er drie zie ik dus waarom niet 1 met een vampire 😉
CrazyBob
Pre-orders zijn nog niet beschikbaar zie ik zojuist op z'n website, maar de release van de Vampire 500 staat gepland in Q3... dus hij komt er aan :-)
McVenco
Ik heb de laatste tijd een beetje onder een steen geleefd, en ook niet bewust alle berichtelarij met "Vampire" in de titel gelezen. Kan iemand mij snel even uitleggen wat dit bloedzuigende dingetje kan doen in mijn A500, wat ie kost en wie kipper2k is? 🙂
spud
Mmm, 150 euro, in afwachting van de A1200 "Uber Vampire" is misschien toch wel leuk. Nu maar hopen dat mijn enige oorspronkelijke Amiga, een A500 dus, het nog doet 🙂 Ik had nogal vaak last van opgeblazen 8520s en de drive was niet meer zo betrouwbaar.
Of snel nog ergens een A500tje op de kop tikken voor ook die ineens in waarde stijgen net als de A600s.
MrZ
> Ik heb de laatste tijd een beetje onder een steen geleefd, en ook niet bewust alle berichtelarij met "Vampire" in de titel gelezen. Kan iemand mij snel even uitleggen wat dit bloedzuigende dingetje kan doen in mijn A500, wat ie kost en wie kipper2k is? 🙂
Wat doet het in je A500 ?
Nou ongeveer 200+ keer sneller maken (ruim 2 keer 68060 50Mhz snel), 128MB DDR2 Fast mem, HDMI out, SD card slot, snelle IDE controller (11,5 MB/sec) en RTG op de koop toe.
Tevens in de toekomst ook de mogelijkheid om AGA software te draaien.
Voor 150 euro een koopje in Amiga land.
Kipper2K is Brian Robotham, hij is degene die de kaartjes maakt tot nu toe.
McVenco
> Nou ongeveer 200+ keer sneller maken (ruim 2 keer 68060 50Mhz snel), 128MB DDR2 Fast mem, HDMI out, SD card slot, snelle IDE controller (11,5 MB/sec) en RTG op de koop toe.
Klinkt leuk, ik gok zonder google dat dat met 68k emulatie in een of andere fpga gerealiseerd wordt?
MrZ
Het is geen Emulatie die plaats vind in de FPGA, het is echt een processor, de 68080 heet ie 😉
tsb
De FPGA verbindingen zijn gelegd zoals bij een 68K cpu, dus emulatie ?
Dus meer een re-implementatie..
spud
Beste vergelijking vind ik nog:
"Gebakken" IC = geperste CDROM
FPGA = Rewritable CDROM
Je creeert de logica van een CPU (en additionele ICs en onderlinge circuits) in de FPGA. En die kun je ook weer wissen en een nieuwe schakeling er in creeren (flashen).
Dit filmpje legt het duidelijk uit:
[
https://www.youtube.com/watch?v=L2wsockKwPQ](
https://www.youtube.com/watch?v=L2wsockKwPQ)
tsb
Precies.. 🙂
Goeie uitleg!
MrZ
Dat is inderdaad de beste uitleg 🙂
Ikilledher
Inderdaad. Handig tegenwoordig hoor; die instructies via YouTube. Zo heb ik gisteren mijn eerste ei gebakken.
michael
Sja krijg je he; als je nickname klopt, zul je inderdaad je eigen eitje moeten bakken... Ik kreeg ontbijt op bed 😉
Buzzfuzz
De 500 was al een hint toen de Vampire 600 V1 op komst was, Apollo core team deed toen al tests, maar dan gaan we nu eindelijk de productie versie krijgen, ja dat is dan wel weer iets wat ik nog wil kopen om mijn originele 500 wat beter te maken.
MrZ
Volgens Kipper2K wordt de V500+ een pittig beestje, grote broer van de V600, dus dat zou je A500 extra cool kunnen maken 🙂
michael
Wow, grote broer van? Ik had verwacht dezelfde FPGA erin zou gaan en de specs dus eigenlijk gelijk zouden zijn. Dat is namelijk makkelijker; 1 core en klaar. Nu moeten ze dus kennelijk twee cores gaan onderhouden, wat brengt dat met de mogelijke latere stand-alone die mogelijk zou kunnen komen? Nog een extra core?
MrZ
Zover ik heb begrepen krijg je twee versies van de V500
-V500 zelfde specs als V600
-V500+ Meer geheugen en snellere FPGA, exacte specs hebben ze nog niet los gelaten, Kipper2K zei wel op IRC 'start saving pennies' kortom die wordt stukkie duurder.
Ze hoeven geen extra cores te gaan onderhouden, zover ik weet is het snellere/andere FPGA en gewoon de normale core weer in zetten dat is het mooie van een FPGA processor hebben. 🙂