tsb
Misschien oud nieuws.. maar ik had het nog niet gezien / gehoord ..
--
With agreement from Helge Kvalheim, Distrita gives you his view on Hyperion. A company that makes AmigaOS 4.x. He call his blogtitle Death Of Hyperion Entertainment, but at the same time gives some of his views about Amigas future.
It is with great sadness i’m telling the Amiga community that Hyperion Entertainment is official dead and gone. The company lost money and were forced to go bankrupt.
The real reason for why Hyperion Entertainment lost money, are actually two things. One is that they spent too much time and resources on supporting PowerPC as the main CPU platform. A platform the whole computer industry long abanded, in favour of a much more cost-effective, cheap and future-proof solution – x86 and ARM. A direction where even the rival MorphOS has decided to choose for the future, which is only wise to do.
Lees hier meer..
Infant
Hyperion heeft dat liedje met de aloude wijsheid "it's better to burn out than to fade away" zeker nooit gehoord? Ze zijn formeel nog niet failliet maar hikken al een aantal jaar tegen het onontkoombare faillissement aan. Niet zo gek natuurlijk, met Amiga software valt nog geen droog brood te verdienen.

MrZ
Tja als je peperdure hardware moeten kopen die jaren geleden al verouderd was dan wordt het niet echt wat.
Kijk wat de Vampire doet voor de classic Amiga, betaalbaar en zowaar ze zijn niet aan te slepen.
Zou het alleen maar toe juichen als A-EON inderdaad de zaak over zou nemen en naar X86 hardware gaat.
Infant
> Tja als je peperdure hardware moeten kopen die jaren geleden al verouderd was dan wordt het niet echt wat. Kijk wat de Vampire doet voor de classic Amiga, betaalbaar en zowaar ze zijn niet aan te slepen. Zou het alleen maar toe juichen als A-EON inderdaad de zaak over zou nemen en naar X86 hardware gaat.
Daar zeg je zo wat, maar (groot) deel van de charme van de Vampire is m.i. dat het werkt op de *echte* Amiga's en gewoon een hele snelle 68k processor emuleert. Niemand (of nouja, bijna niemand) zit te wachten op die nieuwe 'Amiga' hardware en software. In ieder geval niet genoeg mensen om het tot een winstgevend of zelfs maar break-even draaiend bedrijf te schoppen. Vraag maar aan Trevor.

Mopemen
Met Hyperion gaat het inderdaad al een tijdje niet zo best. De rechtzaak met Amiga in het verleden zal ook wel het nodige gekost hebben.
> News delivered by
> Helge Kvalheim, Norway
Hoewel het stuk grotendeels wel zal kloppen heb ik zo mijn bedenkingen bij nieuws gebracht door Helge.
Dat is me ook een artiest...
tsb
Maar iets bouwen op x86.. iets met Amiga en X86.. noemen ze dat niet UAE ? haha
Barebone zou op zich leuk zijn, maar dat is natuurlijk ook prima te doen op een pi oid.
En als het op x86/x64 gaat lopen, zullen ze toch 68k emulatie moeten doen om classic spul te draaien..
Dus ja.. ik weet niet..
Zit er zelf niet echt op te wachten.. Heb laatst eens MorphOS bekeken.. leuk, maar ik heb er niets mee..
tsb
> Het is nog niet officieel failliet (of deze website is niet up2date)
Failliet.. oohhh nee wacht.. euuuhhhh toch niet.. ok... euuuhhh ... intrekking fail.. ( je mag er niet om lachen, is natuurlijk erg genoeg.. )
tsb
> Daar zeg je zo wat, maar (groot) deel van de charme van de Vampire is m.i. dat het werkt op de *echte* Amiga's en gewoon een hele snelle 68k processor emuleert. Niemand (of nouja, bijna niemand) zit te wachten op die nieuwe 'Amiga' hardware en software.
Vampire is wel leuk hoor.. Al is mijn Amiga 4000 er niet zo blij mee volgens mij...
Ik ben er wel blij mee igg.
Infant
> Vampire is wel leuk hoor.. Al is mijn Amiga 4000 er niet zo blij mee volgens mij...
> Ik ben er wel blij mee igg.
Klopt. De Vampire is zeker leuk. Ik bedoel dat niemand zit te wachten op x86 of PowerPC Amiga meuk. Amiga = 68k.
tsb
> Hoewel het stuk grotendeels wel zal kloppen heb ik zo mijn bedenkingen bij nieuws gebracht door Helge. Dat is me ook een artiest...
Ik ken (de historie van) Helge niet, heeft die vaker dergelijke stukken gepubliceerd ?
michael
Ik kan me op zich misschien nog wel vinden in een arm of een risc versie. Het laatste hardware ontwerp van Dave bij Commodore was op RISC gericht. Voordeel van arm; potentieel leuk om op bijvoorbeeld Raspberry PI te draaien. Voordeel van RISC; er is een officiële open source core implementatie voor FPGA's... Dat bied weer kansen voor unieke hardware.
tsb
Dan kun je het idd wel mooi barebone op een pi oid implementeren
michael
Hm, nu ik zo een beetje kijk bij A-Eon; de driekwart van hun nieuwsberichten in 2016 t/m 2012 gaat over acquisitie (kopen van Aladdin, Personal Paint en RadeonHD drivers). Het laatste beetje over nieuwe dingen die ze introduceren. Hebben ze niet een beetje veel gekocht de laatste tijd en weinig nieuws gemaakt? Klinkt een beetje als een zwart gat waar dingen die dood gaan heen gaan. Hyperion staat er trouwens nog niet tussen, dat lijkt me gigantisch groot nieuws om te melden.
Mopemen
> Ik ken (de historie van) Helge niet, heeft die vaker dergelijke stukken gepubliceerd ?
Ik heb een tijdje rondgehangen op AW.net en daar had helge/helgis een paar accounts waarmee die nou niet direct een stabiele indruk mee wekte.
Laat ik het zo zeggen, hij had de grip op de realiteit ietswat verloren.
Mopemen
Ik heb zelf nog een AmigaOne liggen (micro A1), is wel een grappig dingetje hoor.
In de tijd (2004 geloof ik) gekocht voor eigenlijk teveel geld bij Computercity met een pre versie van OS4.
Later nog OS4.1 gekocht maar veel originele software draait niet goed op deze PPC machine. OS4.1 draaide ook niet echt super vlot op het bordje.
Je zit dan nog steeds te kl00ien met een emulator om wat spul te draaien. Maar er is nog steeds een hoop software wat wel aardig draait hoor.
Nadat de voeding uitgefikt was heb ik hem eigenlijk niet meer gebruikt. Binnenkort maar eens reanimeren.
Zijn er nog andere cafe gangers met een A1?